Gå til innhold

Intel Core 2 Duo T/E-serie i HTPC-oppsett

Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge meg en HTPC basert på Intel Core 2 Duo. Lurer på hva som er forskjellen på E-serien (desktop) og T-serien (mobile) annet enn TDP, FSB og klokkehastighet? Er de ellers tilnærmet like ytelsesmessig, "clock by clock"?

Noen som har erfaringer med HTPC og T-serien i HD-bruk (min. 720p)? Vurderer et (HFX mCubed Mini kabinett) med T7200.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel duo blir varmere i HFX mini som f.eks. amd X2, sjølv om Intel trekker færre watt.

Intel har mindre kontaktflate enn amd, slik at varmen ledes vekk dårligere. Intel har heller ikkje tilsvarende cool'n silent som amd har, dvs. cpu kjører ned hastighet dersom det ikkje er behov for 100% = mindre vamre.

Hentet fra mcubed sine anbefalinger, og våre sider;

"Regarding CPU, Intel has 2 major thermal issues:

- cooling surface is little

- no speedstep, no cool and quiet

So it will be certainly easier to cool a 80W AMD than a 65W Intel. Don't go any higher than a Athlon X2 3800+ with 89W TDP at most. Intel E6600 1,8 have been reported to have to be run at 76% for the system to be cool enough."

Lenke til kommentar

Legg merke til at sitatet ovenfor refererer til desktop versjonen (E-serien, socket 775) av Core 2 Duo prosessoren.

Core 2 Duo T-serien som er beregnet på bærbare maskiner (socket 479) bruker selvfølgelig langt mindre strøm enn E-serien. Absolutt maks strømforbruk for T-serien er 34 watt under full belasting. T-serien har Intel SpeedStep, noe som gjør at den under normal bruk har et langt lavere strømforbruk (enn maks). T-serien er en videreutvikling av Intel Pentium M. Bare tenk på hvor lite kjøling det er muligheter for i en bærbar PC, og likevel er mange av disse meget støysvake når de har en socket 479 prosessor (med mindre prosessoren kjøres på fullt over tid). Når mCubed bygger PCer med HFX-mini anvender de selv T-serien, jfr. blant annet reviewen jeg refererer til under hvor mCubed sendte over en ferdig bygget HFX-mini.

Hvis du ønsker å kjøpe HFX mini fra mCubed, ville jeg først lest den omfattende reviewen fra anerkjente Silentpcreview.com. Selv om det er plass til 2 stk. 3,5" harddisker i mini'en, som det er gjort et forsøk på å dempe støyen fra, durer de i vei på en irriterende måte. En liten prosessorvifte til f.eks. en Core 2 Duo T-serien (som setter opp farten kun når prosessoren kjører på fullt over tid), ville det vært umulig å høre gjennom denne støyen fra harddiskene. Silentpcreview.com konkluderer med at heatsink avkjølingen av prosessoren er meningsløs i dette kabinettet, så lenge man ikke har klart å finne en bedre løsning for støydemping av harddiskene. Silentpcreview.com anbefaler derfor at man ikke prøver å bruke noe annet en 2,5" (>5400 rpm) harddisker i dette kabinettet (evt. SSD), da disse er svært støysvake i forhold til 3,5" (<7200 rpm). Les reviewen

Silentpcreview.com omtaler derimot Antec NKS2400 som en god støysvakt løsning for HTPC. Les reviewen

Når det gjelder spesifikke ytelsestester mellom desktop E og mobile T, har ikke jeg heller kommet over slike. Derimot har jeg lest flere artikler som ligner på denne.

"Like the desktop Core 2 Duo, the Merom [T-serien, red. merk.] offers an exceptional combination of performance and features. As a mobile part, however, it sacrifices some specifications for the sake of market positioning. For instance, to ramp up sales quickly, Intel designed the processor to be drop-in compatible with existing Core Duo platforms.

This has helped get new Core 2 Duo laptops into the marketplace with record speed, but brought with it some limitations. For starters, the front-side bus speed has stayed at 667MHz, versus the 1066MHz of the desktop Core 2 Duo, and DDR-2 memory speed is capped at 667MHz instead of 800MHz. Otherwise, features are fairly equivalent. Most Merom notebooks feature Intel's 945GM or 945PM chipset, which offers support for PCI Express graphics and peripherals, dual-channel DDR-2, Serial ATA, and Intel HD audio. "

Hentet fra: http://www.hardwarecentral.com/hardwarecen...cle.php/3630061

For øvrig ser jeg at produsenten omtaler HFX mini som Intel ViiV, Core 2 Duo/Pentium M maskin.

Lenke til produsenten:

http://www.hifiatx.com/hfx.php?lang=EN

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar reidar76.

Jeg har ingen planer om å bruke harddisk i denne boksen, men heller boote på en liten CF-disk alternativt nettverksboot. Ikke skal jeg ha tv-kort heller, men ser for meg å bruke et passivt kjølet grafikkort som f.eks. Nvidia 7600GS eller noe i den duren. Mulig jeg må ha en vifte i den for å transportere bort litt varme, men her er jeg veldig usikker.

Boksen (frontend) skal forøvrig kobles opp mot MythTV backend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...