Gå til innhold

GPU-kjøler gjør ikke jobben sin

Yetipants

Anbefalte innlegg

Kjøpte et Sapphire Radeon X1950XTX (eller hva det heter) for en liten stund siden, og jeg begynner å få problemer. Kjørte den nybygde PC-en min med standarddrivere og slikt for å sjekke at alt var stabilt, noe det var. Så la jeg inn de nyeste Omega Driver-driverne til skjermkortet, fordi jeg har god erfaring med de fra før av. Det var sånn cirka da problemene startet; kjøleren på skjermkortet nekter rett og slett å få stussen i gir når GPU-en blir varm. Sitter og spiller Dark Messiah (som gir skjermkortet god trening), men istedenfor å høre den durete lyden av den fæle stock-kjøleren som rusler igang, får jeg høre masse pipelyder og oppleve at PC-en hardlocker fordi GPU-en ligger på litt over 100 grader celsius. >_< Har nå byttet tilbake til Catalyst-drivere og Catalyst Control Center, noe som hjelper av og til, men slett ikke alltid. Det hender jeg får melding om at GPU-en er for varm og at spenningen dermed blir satt ned for å unngå skader og slikt, men det er ikke sånn jeg vil ha det. :(

Spørsmålet mitt blir i første omgang om noen kjenner til en løsning som gjør at jeg kan sette opp hastigheten på GPU-kjøleren manuelt, slik at jeg kan sparke den igang på 100% når jeg skal spille, for eksempel.

Dernest lurer jeg på om noen har opplevd noe av det samme. Har noen en anelse om hva som kan være feil? Kan selve kortet eller kjøleren ha fått seg en støyt? Denne situasjonen er uholdbar, og jeg vil svært gjerne få klarhet i den. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...