Gå til innhold

forklaring på widescreen og ikke widescreen?

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg en 20" widescreen lcd, før hadde jeg en 17 crt skjerm, men jeg lurte på en ting.... om man har widescreen så burde man se mer ute på sidene enn uten ws?

for å teste dette så gikk jeg inn i far cry og tok et bilde i 1680x1050 (ws oppløsning?) (optimale oppløsningen) og et i 1280x1024 (ikke ws oppløsning?) men jeg vil ikke si at jeg så noe mer på kantene i ws oppløsningen i forhold til ikke ws oppløsningen, burde jeg ikke gjøre det?

eventuelt hva er galt?

jeg skjønner ikke stort av dette så jeg trenger litt hjelp her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke spillet (eller filmen) er laget for widescreen vil du ikke få med noe mer på sidene, mest sannynlig blir bildet kuttet i topp og bunn for å se "normalt" ut på widescreen. (som eucalor nevner)

Men widescreen er veldig kjekt for å f.eks lese dokumenter, det er vel faktisk slik at man får akkurat plass til 2 sider ved siden av hverandre i widescreen formatet på pc'r.

Lenke til kommentar

Dette er nok en misforståelse av intensjonen til det "nye" formatet widescreen. I for eksempel spill, er det i gameplay-sammenheng ikke noe forskjell på det å spille på en widescreen skjerm, og det å spille på en "oldtids" 4:3 format skjerm. Man ser for eks. ikke lengre ut på sidene, og man får så og si ingen fordeler ved å bruke det. Spill blir kun optimalisert til å OGSÅ kunne spilles på widescreen skjermer, ved endring av oppløsningen. (4:3 format til 16:9/16:10).

Det samme gjelder egentlig film. Widescreen (som snart er en vane å se i norske hjem) var ikke ment som å gi noen store fordeler ved titting. Grunnen til at man startet med et bredere format, var for å gi filmer o.l. en mer "spennende look" og ikke fult så kjedelig å se på. Dersom du for eks. ser en actionfilm i dag, vil denne ta seg mye bedre ut på en widescreen tv, enn en "flat" og "firkantet" gammel 4:3 tv. Man får altså ikke fiskeøyne når man bruker en bredskjerm til spilling - spillet blir bare optimalisert til å også fungere i det nye formatet. (Slik at ikke svarte kanter på begge sidene oppstår)

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

Njaaa, ikke alltid. Det er litt av problemet, renderen må nesten ha støtte for dette. Et typisk problem er f.eks. fiskebolleeffekten du får i Farcry, ELLER at du faktisk "zoomer". Heldigvis mange spill som går helt fint, men så kommer f.eks. Command&Conquer som fungerer helt flott MEN ikke tillater widescreen/dualhead justeringer under multiplayer :)

EDIT: Har nå lagt ut noen bilder i dualhead 8:3. Dualhead er noe bredere og mer problematisk enn widescreen, men har samme problem (dog ikke like ekstrem). Bildene ble tatt for noen år siden, patcher har kanskje fikset Farcry? Doom3 fikk blant annet en patch for widescreen.

post-15998-1169333733_thumb.jpg

post-15998-1169333742_thumb.jpg

post-15998-1169333759_thumb.jpg

post-15998-1169333810_thumb.jpg

post-15998-1169333855_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...