Selkie Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg har innsett at jeg må akseptere utviklingen og kjøpe meg et tungt uhåndterlig batteriavhengig digitalt kamera med en masse funksjoner jeg aldri kommer til å benytte meg av. Men zoom optikk skal jeg i hvert fall ikke ha, derfor har jeg et lite enkelt spørsmål som personalet i diverse fotoforretninger ikke har vært i stand til å besvare: Hva er normalopptikk på et digitalkamera? Altså det som var 50 mm på mitt gode gamle manuelle 35 mm kamera. Som resulterer i bilder uten perspektivfortegning (jeg er nemlig en enkel sjel uten interesse for special effects) Hvis dette er noe som varierer fra merke til merke (?) vurderer jeg å kjøpe en Canon 400D, fordi noen har fortalt meg at dette er det minste kameraet på markedet. (Korriger gjerne denne oppfatningen om du mener den ikke stemmer.) Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 I utgangspunktet kan du ta å gange en brennvidde med en crop-faktor, så får du det som er likt som filmformatet. På canon er det 1,6 (de har også andre, men på dyrere kameraer) og med et 30 mm objektiv vil det tilsvare 48 mm, ganske nærme den klassiske 50 mm. Jeg har Nikon og bruker et 35/2 det meste av tiden til dagligdags foto. Nikon har en crop-faktor på 1,5 så dette tilsvarer 52,5 mm. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg har innsett at jeg må akseptere utviklingen og kjøpe meg et tungt uhåndterlig batteriavhengig digitalt kamera med en masse funksjoner jeg aldri kommer til å benytte meg av. Men zoom optikk skal jeg i hvert fall ikke ha, derfor har jeg et lite enkelt spørsmål som personalet i diverse fotoforretninger ikke har vært i stand til å besvare: Hva er normalopptikk på et digitalkamera? Altså det som var 50 mm på mitt gode gamle manuelle 35 mm kamera. Som resulterer i bilder uten perspektivfortegning (jeg er nemlig en enkel sjel uten interesse for special effects) Hvis dette er noe som varierer fra merke til merke (?) vurderer jeg å kjøpe en Canon 400D, fordi noen har fortalt meg at dette er det minste kameraet på markedet. (Korriger gjerne denne oppfatningen om du mener den ikke stemmer.) 7764767[/snapback] Fordi de digitale sensorene er mindre enn den klassiske filmen, vil en gitt brennvidde gi et mindre utsnitt digitalt. Størrelsesforholdet varierer litt fra kamera til kamera, men for de vanlige forbrukerspeilrefleksene er vel tallet 1.5 for Nikon og 1.6 for Canon. Det betyr at du som ønsker et utsnitt tilsvarende 50mm på film må velge en brennvidde på 50/1.6 = ~30mm. Strengt tatt vil vel perspektivet ikke være det samme, men forskjellen tror jeg ikke du vil merke. Det får heller noen andre sjeler som er litt mer opplyst på temaet uttale seg om. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Strengt tatt vil vel perspektivet ikke være det samme, men forskjellen tror jeg ikke du vil merke. Det får heller noen andre sjeler som er litt mer opplyst på temaet uttale seg om. 7764899[/snapback] Perspektivet endrer seg når avstand mellom fotograf og motiv endrer seg. Når du setter på et objektiv på et crop-kamera som gir det samme utsnittet som en 50mm på filmkamera, vil perspektivet være det samme. (men dybdeskarpheten er ikke lik) Diskutert blant annet i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7696242 Endret 20. januar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hvis dette er noe som varierer fra merke til merke (?) vurderer jeg å kjøpe en Canon 400D, fordi noen har fortalt meg at dette er det minste kameraet på markedet. Nikon D40 og Olympus E400 (tror jeg) er minst like små som Canon 400D. Personlig synes jeg grepet på Nikon'en er best tross størrelsen. Ellers er det ikke alltid positivt med det minste kameraet om man vil ha et kamera som er godt å holde. Kjøp kameraet i en butikk så du får muligheten til å prøve å holde og bruke det først. Så like som kamera er i dag mtp. funksjonalitet og bildekvalitet, så er ergonomi og design veldig viktig (kanskje avgjørende for selve fotogleden). Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Som ein annan nemner er det Olympus E-400 som er det minste på marknaden. I tillegg får ein svært kompakte og lette (og gode) digitale objektiv som er spesielt utvikla for kameraet. Men det beste er at du ikkje treng å forkasta god gamaldags 35-mm fotografi når du velger Olympus. Med eit adapter (mf-1) kan du bruka alle gamle Olympus OM-objektiv på DSLR-kameraet. Desse er langt rimelegare å kjøpa brukt enn det er å kjøpa nye digitale objektiv. Med eit 24mm objektiv får du 48mm på digitale Olympus speglrefleksar. Lenke til kommentar
Selkie Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Jeg har lest svarene her, og linkende det ble vist til, og er om mulig ennå mer forvirret. Har utsnitt noe med brennvidde å gjøre? Er ikke utsnittet gitt av filmformatet? For min del er utsnittet fullstendig uvesentlig. Er man ikke fornøyd kan man jo alltids kutte av litt her og der etter at bildet er tatt. Det er perspektivet jeg er opptatt av. Sjekket ut Olympus E-400 på www.olympus.no, og kameraet så flott ut, men det virker jo ikke som de har normaloptikk. Fra Canon har jeg en brosjyre hvor det står at 28 mm og 35 mm er "vidvinkel", og at 50 mm er "standard". De har et kompakt 50 mm med blenderstyrke 1.8, som jeg gjerne kunne tenkt meg, hvis jeg kunne vært sikker på at det var en 50 mm på linje med god gammel 50 mm (slik noen i tråden det var linket til også antydet) Men dette virker ikke særlig sannsynlig. 50 mm var f.eks. ikke normalformat for Hasselblad-kameraene, som hadde større film en 35mm. På den annen side; de som lager Canon-brosjyrer burde vel vite det? Det er jo ikke så enkelt som at man kan gå i butikken og finne det ut heller, for det er jo ingen som har fast opptikk inne. Hva ergonomien angår har jeg ikke sansen for den nye måten å designe kameraer på. Men dette skal jeg nok alltids venne meg til hvis jeg bare finner et kamera som kan ta de bildene jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Et 50mm objektiv har en brennvidde på 50mm uansett om du bruker det på filmbasert eller digitalt kamera. Men det vil oppleves annerledes på et digitalkamera fordi sensoren er mindre og man bruker da kun et "utsnitt" av objektivets brennvidde. På et Canon ganger du brennvidden med 1,6x for å finne ut hva det vil oppleves som (i dette tilfellet vil 50mm på et digitalt speilrefleks se ut som 80mm ser ut på et filmbasert kamera). Det som bør brukes som normalobjektiv på digitalt, er enten 28mm (45mm på Canon) eller 35mm (56mm på Canon). Om du kan se det i butikken kommer jo an på hvor du bor. I Oslo er det flere butikker som har mye fastoptikk inne, og det bør være mulig å finne noe i de andre større byene også. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Jeg har lest svarene her, og linkende det ble vist til, og er om mulig ennå mer forvirret. Har utsnitt noe med brennvidde å gjøre? Er ikke utsnittet gitt av filmformatet? For min del er utsnittet fullstendig uvesentlig. Er man ikke fornøyd kan man jo alltids kutte av litt her og der etter at bildet er tatt. Det er perspektivet jeg er opptatt av. Fra Canon har jeg en brosjyre hvor det står at 28 mm og 35 mm er "vidvinkel", og at 50 mm er "standard". De har et kompakt 50 mm med blenderstyrke 1.8, som jeg gjerne kunne tenkt meg, hvis jeg kunne vært sikker på at det var en 50 mm på linje med god gammel 50 mm (slik noen i tråden det var linket til også antydet) 7769795[/snapback] I et tidligere innlegg lenket jeg til en tråd 'Spørsmål til cropfaktor og fullformat': https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7692348 I denne har en annen bruker lagt inn lenke http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor som beskriver hvordan de mindre sensorene på de fleste digitale speilreflekser påvirker utsnittet. For, siden sensorene som sagt er mindre enn det filmen i ditt analoge filmkamera er, vil det ha samme effekt som om du hadde kuttet bort deler av bildet (som beskrevet i linken til wiki-artikkelen crop-factor). Derfor er utsnittet en direkte sammenheng med brennvidden på objektivet, og dermed må man bruke andre brennvidder dersom man fortsatt vil la bildet dekke et like stort område som en gitt brennvidde gjør på 35mm filmkamera. Det finnes forøvrig noen få digitale speilreflekskamera som har sensor som er like stor som filmruten var med 35mm film, dvs 35x24mm. Canon 5D er et slik kamera og koster rett under 20.000,- Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hva er normalopptikk på et digitalkamera? Her er definisjonen tatt fra Per Ottos kompendium her på forumet: Normal objektiv for et 35mm kamera er 50mm. Det som betegnes som et normal objektiv er den linsen som har brennvidde lik diagonalen til negativet. På Canons kamera med crop faktor 1,6 blir det ca. 31 mm ut fra at 50 mm er et normalobjektiv for et 35 mm kamera. Legger du til grunn diagonalen blir svaret ca. 27 mm. 28 eller 30 mm er vel det nærmeste du kommer normalobjektiv for 1,6 crop kamera. Selv bruker jeg Canons 24/2,8 som normalobjektiv for Canon 350. Lenke til kommentar
Selkie Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Nevn EN butikk i Oslo som har fast opptikk inne! (Hvis du sier at de finnes har du sikkert rett, men jeg har ikke tid til å lete i blinde.) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Fotovideo.no har sikkert fastoptikk inne Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Nevn EN butikk i Oslo som har fast opptikk inne!(Hvis du sier at de finnes har du sikkert rett, men jeg har ikke tid til å lete i blinde.) 7771488[/snapback] Jeg var i Oslo for første gang på mange år i forrige uke, og tok turen innom fotovideo. Der tror jeg nesten du finner det du trenger, skikkelig "siklested". Vet det var mange andre i Oslo når jeg bodde i Asker, men mye skjer i fotobransjen på 5 år. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Prøv også (i alfabetisk rekkefølge): Foto-Huset, Karl Johansgate v/Egertorget FotoKnudsen avd. Oslo Kameraservice, Karl Johansgate v/Oslo S Japan Photo, Akersgata Vet med sikkerhet at en av disse har noe fastoptikk på lager. Kan ikke si hvilken da dette regnes som reklame ettersom jeg jobber der selv. Godt mulig at de to andre også har. Ja, også Fotovideo da, som Jurgis nevner. Men husk at om du benytter en fysisk butikk, så er det en uskreven regel at du også handler i en fysisk butikk, evt. via den butikkens nettside. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Japan Photo i Akersgata har en del fastoptikk inne, og siden Afseth garantert ikke jobber der har du en 50% sjanse på en av de to andre også Endret 21. januar 2007 av abraxa Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 For min del er utsnittet fullstendig uvesentlig. Er man ikke fornøyd kan man jo alltids kutte av litt her og der etter at bildet er tatt. Det er perspektivet jeg er opptatt av. For å gjøre det helt tydelig så er perspektivet bare en funksjon av avstanden til motivet. Alle objektiver gir identisk perspektiv på samme avstand. Av det følger at du finner ut hvilken avstand du vil ta bilder på og velger en brennvidde som gir det utsnittet du vil ha. Da blir perspektivet det samme uansett hvilket kamerasystem du bruker. Hvis du skal rekonstruere et bilde tatt med et annet kamerasystem så: Regn ut cropfaktoren (orginal sensorstørrelse/din sensorstørrelse) Divider den orginale brennvidden på cropfaktoren. Multipliser den orginale blendederåpningen med cropfaktoren. Juster ISO eller bruk gråfilter for å få samme eksponeringstid. Da får du et bilde med samme perspektiv, samme dybdeskarphet og samme eksponeringstid. Når forskjellen i sensorstørrelse er stor så kan det være umulig å ta et identisk bilde på grunn av at det ikke finne stor nok blenderåpning eller at lukkertiden blir for lang. Da må man kombinere flere eksponeringer algoritmisk for å få samme effekt, noe som er utenfor rekkevidde for de fleste. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Strengt tatt vil vel perspektivet ikke være det samme, men forskjellen tror jeg ikke du vil merke. Det får heller noen andre sjeler som er litt mer opplyst på temaet uttale seg om. 7764899[/snapback] Perspektivet endrer seg når avstand mellom fotograf og motiv endrer seg. Når du setter på et objektiv på et crop-kamera som gir det samme utsnittet som en 50mm på filmkamera, vil perspektivet være det samme. (men dybdeskarpheten er ikke lik) Diskutert blant annet i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7696242 7764989[/snapback] På dette nettstedet er det vist med billedeksempler at perpektivet endres med ulik brennvidde: http://www.photozone.de/3Technology/demos/focalCompress.htm Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Normal objektiv for et 35mm kamera er 50mm. Det som betegnes som et normal objektiv er den linsen som har brennvidde lik diagonalen til negativet.7770510[/snapback] De to setningene over motsier hverandre. Diagonalen på vanlig film er ca. 43mm, ikke 50mm. Nå er ikke dette noen kjempeforskjell, begge brennvidder kan regnes som normalobjektiver for 35mm film. Tidligere ble det også solgt en del "normalobjektiver" med brennvidde 55mm. Grunnen til at 50mm endte opp som "standard" har visstnok å gjøre med at 50mm (og 55mm) i gamle dager var enklere å produsere enn 43mm. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 På dette nettstedet er det vist med billedeksempler at perpektivet endres med ulik brennvidde: http://www.photozone.de/3Technology/demos/focalCompress.htm Det kan se sånn ut med første øyenkast men bildene er ikke tatt fra samme plass. Personen at flyttet seg slik at gatelampa er like stor på alle bildene. Det er det som gjør at perspektivet blir ulikt på hvert bilde. Hvis man står på samme plass og zoomer inn så øker lampa og bakgrunnen like mye i størrelse og perspektivet er konstant. Man kan si at forskjellig brennvidde fører til at perspektivet blir annerledes, men det kommer av at man må stå på forskjellig avstand for å få samme utsnitt av motivet. Så i alle tilfeller der avstanden er lik, som ved forkjellig cropfaktorer og objektiver som gir samme utsnitt så er perspektivet det samme. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Sjekket ut Olympus E-400 på www.olympus.no, og kameraet så flott ut, men det virker jo ikke som de har normaloptikk. 7769795[/snapback] Dersom jeg husker riktig, har Olympus crop-faktor 2, dvs. at et normalobjektiv ligger rundt 25mm brennvidde. Fra Canon har jeg en brosjyre hvor det står at 28 mm og 35 mm er "vidvinkel", og at 50 mm er "standard". De har et kompakt 50 mm med blenderstyrke 1.8, som jeg gjerne kunne tenkt meg, hvis jeg kunne vært sikker på at det var en 50 mm på linje med god gammel 50 mm (slik noen i tråden det var linket til også antydet) Men dette virker ikke særlig sannsynlig. 50 mm var f.eks. ikke normalformat for Hasselblad-kameraene, som hadde større film en 35mm. På den annen side; de som lager Canon-brosjyrer burde vel vite det? 7769795[/snapback] Grunnen til at Canon's brosjyrer ikke er særlig hjelpsomme på dette området, er at Canon har speilreflekskameraer med 3 forskjellige brikkestørrelser. Optikken kan (selvsagt) i tillegg brukes på alle filmbaserte ("analoge") EOS-modeller. Dermed må man multiplisere med 1,3 om man har EOS 1D, 1,6 om man har 350D, 400D, 20D, 30D, mens oppgitt brennvidde brukes om man har EOS 1Ds, EOS 5D eller en filmbasert EOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå