Gå til innhold

Hjelp til valg av Fil-server OS


J@9

Anbefalte innlegg

Skal sette opp nye servere her..

Har nå en helt vanlig pc som jeg har stappa full av disker.. er tilsammen litt over 1 TB.. dette kjører på windows xp SP2, og blir noe tregt til tider..

 

Så derfor skal jeg få til noe bedre, og der kommer dere inn!

Har vurdert å bygge 2 servere.. muligens 3..

1 til media (film, musikk, bilder osv.. ) tenkte på 3x 250 GB disker i første omgang.

1 til andre filer (image filer, programmer, setups osv..) 3x250GB her også.

og eventulet 1 til for nedlastning, muligens web og mail server.. kunne vært kjekt med remote install også.. men ikke noe krav.

 

Hvilket OS anbefaller dere? har lyst til å kjøre noe software raid, så alt blir vist som en partisjon og enten kjøre os ifra en usb pen eller en liten disk.

 

Har alt av utstyr som trengs (helt vanlige P4 hovedkort, og cpu og noe ram, men må muligens kjøpe mer..) , mangler bare 2-3 disker.

I den 3'dje server'n har jeg dual cpu hovedkort.. 2x amd athlon 1800+

 

Av OS har jeg tenkt på FreeNAS, men føler at jeg ikke får dette til å funke som jeg vil.. da jeg må ha flere brukernavn.. der 1 har full tilgang til endring av filer osv.. og resten kun har lese tilgang.

 

OS som jeg har liggende:

FreeNAS nyeste beta

Win XP Pro

Win 2000 Pro

Win 2003 server

Win 2000 server

 

Men er også intressert i f.eks linux, men dette har ikke jeg peiling på oppsett av.. så her er jeg helt grønn..

 

på server 3 blir det mest sannsynlig win 2003 server.. pga nedlastnings programmer, remote desktop for rask tilgang osv..

 

*edit*

Hadde også vært greit å fått brukt hamachi på fil og media server =) Media server'n blir jo egentlig bare en vanlig fil server..

 

Takker for alle svar som måtte komme inn :D

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket OS anbefaller dere? har lyst til å kjøre noe software raid, så alt blir vist som en partisjon og enten kjøre os ifra en usb pen eller en liten disk.

Definitivt en linux distrubsjon.

Jeg bruker ikke linux på min hjemmemaskin akkurat nå, men bruker det mye ellers. Fedora Core er en svært brukervenlig og enkel linux. Ellers har du en rekke andre linuxer som gjør jobben. Heldigvis finnes det en test der du besvarer hva du bruker maskinen mest til, og den gir deg svar på beste distrubsjon for deg.

Testen finner du her

Vil tro at Linux er mye bedre til dette enn Windows noen gang vil bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

En GNU/Linux distribusjon (Anbefaler Slackware eller Debian), en BSD variant (OpenBSD er den eneste jeg har litt erfaring med..) eller kanskje Solaris?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd meg på Solaris. Jeg vet at når jeg skal hive opp min neste filserver så vil den kjøre på Solaris med ett eller flere av disse drevrammene: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...SATABK&mcat=c94

 

Grunnen til at jeg vil kjøre Solaris er ZFS (holder vel på å porte det til BSD også tror jeg).

 

Hvis jeg har forstått det rett så lar ZFS deg opprette en virtuell lagringsplass som automatisk vokser etter som du stapper nye drev i pc'n. Det kan visst også kombineres med no speiling og andre former for redundans.

http://www.opensolaris.org/os/community/zfs/faq/

 

Hvis ikke dette interesserer så kan vel kanskje Linux og LVM være en grei kombinasjon?

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...