djgudleif Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) library MyDLL; uses SysUtils, Classes, Dialogs; function Msg(i:string):string; cdecl; begin ShowMessage(i); end; exports Msg; begin end. Jeg er veldig nybegynner i delphi. Jeg prøver å lage en DLL som viser en meldingsboks, for å øve meg litt. Jeg vet at feilen ligger i DLL'en, ikke i programmet som bruker den. Jeg kan lage en DLL som viser "Hello world", men det har jo jeg skrevet inn i DLL'en selv. Problemet er at DLL'en ikke vil motta argumenter fra det andre programmet. Noen hjelp å få? Endret 20. januar 2007 av ikkespisgress Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) library MyDLL; uses SysUtils, Classes, Dialogs; function Msg(i:string):string; cdecl; begin ShowMessage(i); end; exports Msg; begin end. Jeg er veldig nybegynner i delphi. Jeg prøver å lage en DLL som viser en meldingsboks, for å øve meg litt. Jeg vet at feilen ligger i DLL'en, ikke i programmet som bruker den. Jeg kan lage en DLL som viser "Hello world", men det har jo jeg skrevet inn i DLL'en selv. Problemet er at DLL'en ikke vil motta argumenter fra det andre programmet. Noen hjelp å få? 7764713[/snapback] Jeg veit ikke hva du gjør feil, men jeg ville ha skrevet det sånn her i DLL'n; function VisMSG(s: string): boolean; export; begin Result := false; try ShowMessage(s); finally Result := true; end; end; exports VisMSG; I det programmet som skulle kalle opp DLL'n ville jeg skrevet; ... function VisMSG(s: string): boolean; external '<dll navnet>.dll'; ... implentation procedure TFrm1.KlikkHerClick(Sender: TObject); var ErVist: boolean; begin ErVist := VisMSG(InputBox('Melding', 'Skriv inn meldinga di', '')); if ErVist then HippHurra; end; Håper dette kan hjelpe EDIT: Glemte å skrive at du kan se på http://delphi.about.com for måter å bruke dll med delphi på. Her er direktelink til DLL-sida der: http://delphi.about.com/od/objectpascalide/a/dlldelphi.htm Endret 20. januar 2007 av hjahre Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Tusen takk, det hjalp... Så mye at det faktisk virket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå