Hawtz Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Hei! Vi har et slags prosjekt gående i heimkunnskap for tiden, og i den forbindelse har vi også fått en liten oppgave, som er følgende: De siste årene har det vært mye diskusjon og uenighet i media om hvor sunt karbohydrater. Hva er det denne uenigheten går ut på og hva mener du? Begrunn. Selv må jeg innrømme at jeg ikke har den fjerneste anelse, men kanskje noen andre som har litt å si om emnet? Mvh Endret 21. januar 2007 av Vaag1991 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Karbohydrat @ Wikipedia Mr Google, and mrs Wikipedia solves it all Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Skal du se på sunnheten til karbohydratholdige varer burde du først og fremst studere det kjemiske innholdet i varene, den glykemiske indeksen. Om du sitter og sluker i deg en pose riskaker før du skal legge deg er altså dette_veldig_usunt. Matvarer med høy glykemisk indeks tilsier at maten er lettfordøyelig for kroppen og ofte strippet for mye næring, for eksempel loff, kontra grovt brød. Når du spiser lettfordøyelige matvarer vil kroppen raskt utskille insulin for å ta opp disse karbohydratene og frakte glukosen til muskler og hjerne. Så antar vi at du ikke løfter spesielt mye vekter, da vil altså ikke musklene ha bruk for denne overflødige energien og det vil bli lagret som fett. Insulin er et lagringshormon, og når dette utskilles bremses metabolismen til kroppen opp. Dette er da definisjonen på usunt vil jeg si. Spiser du mye lettfordøyelige matvarer vil du få et insulinnivå lik en heftig sinuskurve. Da er du lettere utsatt for å få diabetes og en liste andre sykdommer. Spiser du mat med lav glykemisk indeks vil du ha et stabilt insulinnivå gjennom hele dagen. Da vil du få bedre forbrenning, et jevnt inntak av energi og bedre humør blant annet. For eksempel mat som lettmelk, epler, pære, plommer og yoghurt inneholder en lav glykemisk indeks. Noe sånt. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydrater er viktig, spesielt på morgenen. Grunnen til at karbs har fått negative så vel som positive omtaler er fordi man kan utvikle en folkesykdom (fedme) hvis man får for mye av det, og så kan man også utvikle diabetes type II (insulinresistens) som direkte årsak av fedme. Men hvis du bare er aktiv og utnytter energien du får av karbohydratene, så er det sunt som bare det. En annen ting er den glykemiske indeksen som nevnt ovenfor. Jo lavere indeks, jo bedre tid får kroppen til å utnytte energien. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Du trenger Fett og Proteiner, karbohydrater trenger du faktisk ikke å spise. Det er bare i "senere" tid mennesket har begynt å spise karbohydrater. Og i dag består det meste kostholdet til de fleste av karbohydrater, dette er jeg personlig sikker på at har mye skylden for overvekt, fedme kreft osv. Endret 21. januar 2007 av kengdal Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydrater trenger man å spise, ja. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydrater trenger man å spise, ja. 7767933[/snapback] Tull, hvor har du dette fra? Du trenger på ingen måte å spise karbohydrater hvis du spiser proteiner. Kroppen vil lage glukose fra proteinene ved behov. Hvis du ikke spiser proteiner heller, vil kroppen ta proteiner fra muskelene og omdanne dette til glukose. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 I dagens samfunn er det veldig vanskelig å klare å spise kun fett og proteiner, hvertfall for mannen i gata, og derfor bør han spe på med karbohydrater. Men det er mulig å overleve på protein og fett, dersom man prøver. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 I dagens samfunn er det veldig vanskelig å klare å spise kun fett og proteiner, hvertfall for mannen i gata, og derfor bør han spe på med karbohydrater. Men det er mulig å overleve på protein og fett, dersom man prøver. 7768967[/snapback] Klart det er mulig. Og det er ikke så vansklig for mannen i gata, ketogen dietter har vært mye brukt i mange tiår. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydrater trenger man å spise, ja. 7767933[/snapback] Tull, hvor har du dette fra? Du trenger på ingen måte å spise karbohydrater hvis du spiser proteiner. Kroppen vil lage glukose fra proteinene ved behov. Hvis du ikke spiser proteiner heller, vil kroppen ta proteiner fra muskelene og omdanne dette til glukose. 7768245[/snapback] Jeg trodde bare glukose ble omgjort fra karbohydrater. Det er tross alt mat for hjernen. Karbohydratholdige varer inneholder jo ofte mye vitaminer, mineraler og fiber som også kan være greit å få i seg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydratholdige varer inneholder jo ofte mye vitaminer, mineraler og fiber som også kan være greit å få i seg. 7769556[/snapback] Det gjør også andre matvarer som har for det meste proteiner og fett som hovedkomponenter. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Trener man så er karbohydrater i hvert fall essensielt å få i seg ? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Går fint an og få alt man trenger gjennom kjøtt, fisk, nøtter og bær;) Slik som man gjorde før i tiden. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Ja, jeg skal ikke uttale meg for mye, jeg vet faktisk ikke. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Trener man så er karbohydrater i hvert fall essensielt å få i seg ? 7769654[/snapback] Jeg vet om flere som trener hardt å neste ikke spiser karbohydrater. Trening og ketogene dietter er ikke nye nytt. Atkins er en slik diett. Men det er helt klart anbefalt med karbohydrater for folk som trener, men jeg personlig prøver og ikke få i meg for mye at dette. Men jeg spiser en del. Nå ligger jeg på ca 200 gram karbohydrater om dagen. 50 gram av disse rett etter trening. Og resten for delt jevnt utover dagen. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Karbohydrater trenger man å spise, ja. 7767933[/snapback] Tull, hvor har du dette fra? Du trenger på ingen måte å spise karbohydrater hvis du spiser proteiner. Kroppen vil lage glukose fra proteinene ved behov. Hvis du ikke spiser proteiner heller, vil kroppen ta proteiner fra muskelene og omdanne dette til glukose. 7768245[/snapback] Hvor sunnt det er å bare spise proteiner kan diskuteres. Atkins dieten har hatt noen dødsfall. Og etter det jeg har hørt trenger man ivertfal 100g karbohydrater hver dag ellers går ned konsentrasjonen og man får fort vondt i hodet tror jeg det var (?). Selv synes jeg karbohydrater er viktig og får i meg 450g + hver dag. Endret 22. januar 2007 av DNA Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 For mye proteiner har sine bivirkninger, det er derfor det er greit å ha litt karbohydrater som påfyll når man trener, så man får litt energi derifra. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karbohydrater trenger man å spise, ja. 7767933[/snapback] Tull, hvor har du dette fra? Du trenger på ingen måte å spise karbohydrater hvis du spiser proteiner. Kroppen vil lage glukose fra proteinene ved behov. Hvis du ikke spiser proteiner heller, vil kroppen ta proteiner fra muskelene og omdanne dette til glukose. 7768245[/snapback] Hvor sunnt det er å bare spise proteiner kan diskuteres. Atkins dieten har hatt noen dødsfall. Og etter det jeg har hørt trenger man ivertfal 100g karbohydrater hver dag ellers går ned konsentrasjonen og man får fort vondt i hodet tror jeg det var (?). Selv synes jeg proteiner er viktig og får i meg 450g + hver dag. 7770738[/snapback] Det var noen som satt nøtter i halsen og døde når de var på fedon diett!! Det er mange som sier de blir mer konsentrerte og før mye mer overskudd når de er på ketogene dietter. At du, tror du faktisk trenger 450g + med proteiner om dagen, sier vell kanskje litt om hvor mye du faktisk kan om temaet. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ops mente karbohydrater haha. . . Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Mye bra fakta og godt stoff jeg kan bruke til oppgaven. Takk skal dere ha! Beklager at det tok så lang tid før jeg svarte. Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå