Gå til innhold

Feil i hjernetrim oppgave - Illvit

Anbefalte innlegg

Bilde av oppgaven vedlagt.

Jeg syns denne oppgaven var heller noe ulogisk. Figurene med prikk i blir lagt sammen horisontalt og vertikalt for å få figurene til høyre og under.

Løsningen er D, der figurene er lagt sammen horisontalt eller vertikalt. Jeg ville lagt sammen figurene diagonalt!?

Noen andre som er enige?

post-50769-1169321893_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ser ikke helt problemet.

Det er tre rekker vertikalt med tre figurer i hver rute bortsett fra den siste rekka og den siste ruta. I de to første rekkene er den nederste ruta resultatet av de to rutene over. Det logiske er jo da at det samme gjelder for den siste rekka.

Lenke til kommentar

Jeg vil helt klart si at D er svaret, det er ikke noe som tyder på at man skal trekke noen diagonal her. Jeg ser 2 logiske løsninger på denne oppgaven:

Rader og kolonner.

1. Hvis vi ser bortover på den øverste rekka, så er rute nummer 1 og 3 lagt sammen lik figur 2. (vi fjerner det som er felles for dem, nemlig halvsirkelen)

2. Hvis vi ser på den første kolonna så er figur 1 + figur 2 lik figur 3, her fjerner vi også det som er felles for figurene.(den grønne prikken i midten)

Jeg tror nok at den/de som har laget oppgavene vet hva de driver med. Har du noen fler oppgaver det er noe "feil" med?

Edit: Hvorfor ville du lagt sammen figurene diagonalt? Kan ikke du forklare hvorfor du tenkte som du gjorde, eller fortsatt tenker som du gjør?

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Ja, det er D som passer best av alternativene, det er ikke tvil om det.

Men mønsteret ellers i oppgaven tilsier også at om merkene med prikk legges sammen får man ytterfigurene. Man kan også legge sammen hvilken som helst av de tre figurene man vil med en annen for å få den gjenstående. Problemet er at disse to mønstrene passer ikke sammen.

Da blir det et spørsmål om hva som veier tyngst:

1. Å kunne legge sammen hvilken som helst av de tre figurene man vil med en annen for å få den gjenstående, eller

2. Gå ut ifra at det skal stemme overens med symbolene med grønn prikk i midten.

Noe blir ulogisk i alle fall. Det er jo egentlig ikke noe problem siden det ikke er en løsning som passer med #2, men de kunne godt droppet de grønne prikkene i oppgaven så hadde hele problemstillingen vært omgått.

Lenke til kommentar
Ja, det er D som passer best av alternativene, det er ikke tvil om det.

Men mønsteret ellers i oppgaven tilsier også at om merkene med prikk legges sammen får man ytterfigurene. Man kan også legge sammen hvilken som helst av de tre figurene man vil med en annen for å få den gjenstående. Problemet er at disse to mønstrene passer ikke sammen.

Da blir det et spørsmål om hva som veier tyngst:

1. Å kunne legge sammen hvilken som helst av de tre figurene man vil med en annen for å få den gjenstående, eller

2. Gå ut ifra at det skal stemme overens med symbolene med grønn prikk i midten.

Noe blir ulogisk i alle fall. Det er jo egentlig ikke noe problem siden det ikke er en løsning som passer med #2, men de kunne godt droppet de grønne prikkene i oppgaven så hadde hele problemstillingen vært omgått.

7764455[/snapback]

I slike oppgaver så er det alltid den enkleste løsningen som er den riktige. Det enkleste i dette tilfellet er å lese figurene nedover eller bortover i rekker og kolonner. Rekkene og kolonnene gir den samme løsningen i dette tilfellet. Rema sier det veldig godt, det enkle er ofte det beste. Hvis du prøver å finne mønstre som er utenfor det som er det enkleste mønsteret så finner du det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...