Gå til innhold

Ny Raptor-versjon i RAID med gammel Raptor-versjon

Anbefalte innlegg

Det er forøvrig 8 SATA porter på HK'et. Fire av dem hører til NVRAID-kontrolleren som går over PCIe bussen og er SATA II, de fire andre er SATA I porter, men du kan kjøre RAID her også, og det er dette "Silicon SATA Controller" brukes til hvis jeg ikke tar helt feil. Denne er Disablet i bios, og jeg ser ingen grunn til å enable den ettersom det er NVRAID-kontrolleren jeg skal bruke.

Bare jeg ikke har misforstått alt her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, moro å teste ut.

Men jeg hadde ikke tort å kjøre pc-en sånn hvis jeg hadde viktige filer på disken.

Les fra 5-21 i manualen din.

Du trenger driver når du skal installere Windows.

Denne må du kopiere fra cd-en din.

EDIT:

Begge støtter RAID-0 og 1. Bare å velge det.. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Joda, moro å teste ut.

Men jeg hadde ikke tort å kjøre pc-en sånn hvis jeg hadde viktige filer på disken.

Nei men altså.. backup'n ligger på anna disk i en anna PC, hvis det var det du tenkte på, så de viktige filene er godt bevart. Det er ikke snakk om personlige bilder og filmer osv, kun OS og noen programmer :)

Jepps jeg skal lese de sidene! Takk for tipset. Eneste jeg lurer på er om de driverne du snakker om muligens følger med XP 64bit. I manualen er det vel vanlig XP det er snakk om, kanskje.. eller? Bare jeg finner denna manualen da, har leita etter'n før her:P Tror jeg like godt kan hente den fra nettet. Du har ikke link til meg?

Lenke til kommentar
Men... må ta kvelden jeg nå gitt, skal opp alt for tidlig i morra.

Så... to be continued..

Natti

7786297[/snapback]

Natta! Burde vel sende sånt som PM? :)

7786305[/snapback]

Ja.. burde vel kanskje det :roll: .... Jeg kom forresten på hvorfor jeg ikke har funnet manualen til hk'et mitt. Jeg kjøpte det som demovare :p

:thumbup:

Lenke til kommentar

Så... to be continued..

Natti

7786297[/snapback]

7786305[/snapback]

Ja.. burde vel kanskje det :roll: .... Jeg kom forresten på hvorfor jeg ikke har funnet manualen til hk'et mitt. Jeg kjøpte det som demovare :p

7786323[/snapback]

Var vel F10 for å komme inn i NVRaid menyen. Etter at du har valgt harddiskene du skal bruke i BIOS. og Boota.

Lenke til kommentar

Så... to be continued..

Natti

7786297[/snapback]

7786305[/snapback]

7786323[/snapback]

Var vel F10 for å komme inn i NVRaid menyen. Etter at du har valgt harddiskene du skal bruke i BIOS. og Boota.

7788197[/snapback]

Ja jeg fant det ut. Leste i manualen.. også var det visst F4 for å komme inn i Silicon RAID BIOS'en, men dit skal jeg ikke. Sitter på skolen nå, setter i gang når jeg er hjemme.

Men en ting jeg lurer på. Hvordan skal jeg få til dette uten å måtte legge inn OS på nytt? Kan jeg klare å få til RAID0 ved å gjenopprette en backup på noe vis? Har du noe forslag? Jeg tror kanskje jeg har en løsning som muligens vil fungere, men da er jeg egentlig avhengig av at driverne til NVRAID følger med XP64bit, ellers får jeg jo ikke boota fra arrayet mener jeg (uten å legge inn de driverne først på en eller annen måte).

Spørsmålet blir hvordan skal jeg få gjenoppretta en backup over et RAID0 array som skal bootes fra, når driverne som trengs ikke er tilstede... Jeg kan jo liksom legge inn driverne manuelt i tilfellet, men da må jeg jo inn i Windows, og inn i dit kommer jeg (antageligvis) ikke uten de driverne ^^

Du ser problemstillingen? Driverne kan selvfølgelig legges inn under installasjon av OS, men jeg vil ikke legge inn OS på nytt. Vil restorere fra en backup.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Så... to be continued..

Natti

7786297[/snapback]

7786305[/snapback]

7786323[/snapback]

7788197[/snapback]

Ja jeg fant det ut. Leste i manualen.. også var det visst F4 for å komme inn i Silicon RAID BIOS'en, men dit skal jeg ikke. Sitter på skolen nå, setter i gang når jeg er hjemme.

Men en ting jeg lurer på. Hvordan skal jeg få til dette uten å måtte legge inn OS på nytt? Kan jeg klare å få til RAID0 ved å gjenopprette en backup på noe vis? Har du noe forslag? Jeg tror kanskje jeg har en løsning som muligens vil fungere, men da er jeg egentlig avhengig av at driverne til NVRAID følger med XP64bit, ellers får jeg jo ikke boota fra arrayet mener jeg (uten å legge inn de driverne først på en eller annen måte).

Spørsmålet blir hvordan skal jeg få gjenoppretta en backup over et RAID0 array som skal bootes fra, når driverne som trengs ikke er tilstede... Jeg kan jo liksom legge inn driverne manuelt i tilfellet, men da må jeg jo inn i Windows, og inn i dit kommer jeg (antageligvis) ikke uten de driverne ^^

Du ser problemstillingen? Driverne kan selvfølgelig legges inn under installasjon av OS, men jeg vil ikke legge inn OS på nytt. Vil restorere fra en backup.

7788832[/snapback]

Forslag:

Installer driverne fra CD-rom. Eller download.

Så lager du et image med Ghost eller hva du nå bruker.

Sett opp RAID. Partisjoner og legg inn image.

Og selvfølgelig ha image på et sted du får tilgang til uten Windows. :)

Er ikke den driveren installert for at du skal kunne bruke diskene på kontrolleren?

Lenke til kommentar

Jo driveren er vel installert for at Windows i det hele tatt skal kunne prate med kontrolleren hvis det står disker i RAID der. Eller dvs.: Det er derfor den må installeres nå.. De er nok ikke installert fra før tror jeg, hvis det var det du tenkte på. Med mindre de ikke følger med XP 64bit da, det vet jeg ikke. Da er det i tilfelle ikke noe problem. Man trenger ikke driveren med mindre man skal sette disker i RAID på kontrolleren, tror jeg (men er usikker på det også, ettersom jeg ikke har brukt den kontrolleren før. Har bare brukt Silicon kontrolleren som står rett ved siden av).

Men det virker som et godt forslag det der, å installere driverne nå, for så å lage et nytt image. Men vet ikke helt hvordan jeg skal klare å ha imaget tilgjengelig uten Windows...... Kanskje jeg bare raskt skal installere Windows på en annen hdd og gjenopprette imaget over RAID-arrayet derfra? Eller har du andre forslag?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Jo driveren er vel installert for at Windows i det hele tatt skal kunne prate med kontrolleren hvis det står disker i RAID der. Eller dvs.: Det er derfor den må installeres nå.. De er nok ikke installert fra før tror jeg, hvis det var det du tenkte på. Med mindre de ikke følger med XP 64bit da, det vet jeg ikke. Da er det i tilfelle ikke noe problem. Man trenger ikke driveren med mindre man skal sette disker i RAID på kontrolleren, tror jeg (men er usikker på det også, ettersom jeg ikke har brukt den kontrolleren før. Har bare brukt Silicon kontrolleren som står rett ved siden av).

Men det virker som et godt forslag det der, å installere driverne nå, for så å lage et nytt image. Men vet ikke helt hvordan jeg skal klare å ha imaget tilgjengelig uten Windows...... Kanskje jeg bare raskt skal installere Windows på en annen hdd og gjenopprette imaget over RAID-arrayet derfra? Eller har du andre forslag?

7789399[/snapback]

Hvilket program skal du bruke for gjenoppretting?

Jeg har 2 Windows XP-partisjoner på disken til enhver tid..

Kjekt å ha.. I tilfelle noe går galt. Bare å ta en kopi, eller bruke den andre inntil videre. :)

Kan du ikke bare kopiere over partisjonen på den andre disken og så kopiere tilbake igjen? Trenger CD eller Diskett eller et eller annet å boote fra som kan bruke det programmet.

Lenke til kommentar

7789399[/snapback]

Kjekt å ha.. I tilfelle noe går galt. Bare å ta en kopi, eller bruke den andre inntil videre. :)

Kan du ikke bare kopiere over partisjonen på den andre disken og så kopiere tilbake igjen? Trenger CD eller Diskett eller et eller annet å boote fra som kan bruke det programmet.

7789605[/snapback]

Jeg bruker Acronis True Image. Men det du sier er jo genialt... Det kan jeg prøve på. Men hva mener du med:

Trenger CD eller Diskett eller et eller annet å boote fra som kan bruke det programmet.

Når jeg har gjenoppretta partisjoner og volum med Acronis har jeg pleid å gjøre det fra en annen PC.. men det går jo ikke nå. Men jeg finner vel en løsning på det ved å kopiere litt fram og tilbake som du sier. Men, en ting jeg må finne ut av er om de driverne jeg trenger er integrert i Win XP 64bit fra før eller ei. Er de det trenger jeg jo ikke bry meg med å legge de inn nå.... Hvordan finner jeg ut det mon tro...? Blar meg gjennom system32\drivers?

Edit: Når jeg tenker meg om så er de vel sannsynligvis ikke lagt inn der når jeg aldri har brukt den kontrolleren før (Nvraid).... eller hva troru ..

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

7789399[/snapback]

7789605[/snapback]

Jeg bruker Acronis True Image. Men det du sier er jo genialt... Det kan jeg prøve på. Men hva mener du med:

Trenger CD eller Diskett eller et eller annet å boote fra som kan bruke det programmet.

Når jeg har gjenoppretta partisjoner og volum med Acronis har jeg pleid å gjøre det fra en annen PC.. men det går jo ikke nå. Men jeg finner vel en løsning på det ved å kopiere litt fram og tilbake som du sier. Men, en ting jeg må finne ut av er om de driverne jeg trenger er integrert i Win XP 64bit fra før eller ei. Er de det trenger jeg jo ikke bry meg med å legge de inn nå.... Hvordan finner jeg ut det mon tro...? Blar meg gjennom system32\drivers?

Edit: Når jeg tenker meg om så er de vel sannsynligvis ikke lagt inn der når jeg aldri har brukt den kontrolleren før (Nvraid).... eller hva troru ..

7789725[/snapback]

Installer driverne for sikkerhets skyld.

Jeg mente at du må ha et OS, som kan bruke programmet ditt. Såvidt jeg husker skal vel True Image kjøres fra Windows. Mener jeg henta det ned og testa det.

Hvis du får til å lage en Windows-partisjon på en annen disk og boote fra den disken er du jo berga.

Lenke til kommentar
Installer driverne for sikkerhets skyld.

Jeg mente at du må ha et OS, som kan bruke programmet ditt. Såvidt jeg husker skal vel True Image kjøres fra Windows. Mener jeg henta det ned og testa det.

Hvis du får til å lage en Windows-partisjon på en annen disk og boote fra den disken er du jo berga.

Joppsk. Acronis kan kjøres uten Windows også. Om man vil gjenopprette en partisjon kan man gjøre det fra en egen Acronis "partisjon" som man kan lage på disken, hvis man har lyst til det. Men det har jeg aldri egentlig brydd meg med, siden jeg liksågodt har kunnet gjenoppretta ved hjelp av en annen pc med Acronis installert... Men... Jeg gjør som du sier jeg. Kopierer over Windows partisjon på en annen disk. Balla Balkan, da er vi i gang.... Men nå hare kommi flere pakker til meg nedpå postkontoret (enda en WD disk og div... 500GB RE2 :w00t: ) ..... Så tar meg en tur ned der nå først jeg, tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Jeppsk. Da har jeg fått lagt over image alt ser ut til å funke flotters. Det eneste som var litt dumt var at det imaget jeg tok rett etter jeg la inn NVRAID driverne hadde blitt ødelagt, slik at når jeg fikk lagt det over på RAID-arrayet så ville ikke Raptorene boote. Jeg brukte derfor et gammelt image som jeg "visste" var i orden (fikk lagt inn driverne først der også), for å se om det faktisk var imaget det var noe feil med. Og det var det, for nå booter maskina som bare det, men det at jeg nå har hoppet tilbake flere måneder, det liker jeg ikke helt...

Har et image jeg tok for bare noen dager siden også, men ville ikke teste det med det første, for jeg er ikke sikker på kvaliteten der heller. Det jeg har brukt nå "visste" jeg som sagt at var i orden. Men nå som jeg vet hvor feilen lå, kan jeg jo bare prøve med alle de andre også. Se hvordan det går.

Mange mange takk for hjelpen ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått over et nyere image. Alt er nå som det skal, men en ting lurer jeg litt på:

Hva tror du er beste stripe størrelse? Mange sier at et forhold 1:4 med clusterstørrelsen til NTFS (4K) er bra, altså 16K. Jeg prøvde med det først, nå prøver jeg med 8K siden jeg tenkte at det for det meste er småfiler som aksesseres.. Det er jo tross alt OS og programmer som ligger på arrayet nå, og det sies at desto mindre filer, desto mindre stripe størrelse bør man ha.....

Men hva mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...