morten_s Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Han snakker om den testen jeg linket til litt lenger oppi her.... Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Men den har jo tregere søketid også i følge testen han har gjort.. detta synes jeg ikke no om Kanskje jeg skal avbestille og velge en 74GB i stedet... Så bytter jeg ut den råttne 36GB'n jeg har nå med enda en 74GB om litt og setter de to i raid 1... 7766057[/snapback] 36GB er bare raskere på søketid, så vidt jeg vet. Den som er raskest totalt sett er 150GB. 74GB slår 150GB på noen punkter. Du får se litt på det. Hvor mye du har råd til osv. Når du kommer opp på 500 el 750 GB, vil diskene kunne overføre data mye raskere pga. at data er tettere pakket. Men på mange små filer kan de ikke konkurere med Raptorene. Sjekk den testen på tomshardware, og se hva du kommer frem til. Jeg ville ignorert maximum read og write, siden dette er en disk for OS. Oppstart av Windoze og reell ytelse under arbeid er viktigere. Endret 21. januar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Jepps.. men jeg quoter det ene innlegget mitt på forrige side jeg, vet ikke om du fikk det med deg.. Skulle jeg satt opp en RAID 1 idag så hadde jeg brukt disse to: http://www.psdata.no/ps.asp?it=113432&mlevel=060400 Eller disse: http://www.psdata.no/ps.asp?it=129905&mlevel=060400 Edit: edit 7765657[/snapback] Joppsk da... men jeg skal jo tross alt ha OS'et på raid oppsettet, så litt hastighet må jeg da ha, selvom det er speiling.. Da må det raptor til.. Jeg leste forresten en test her nå av en som hadde sjekket hvor mye ulike disker tok av båndbredden på PCI bussen. Under testen fant han ut at 36GB versjonen av raptor faktisk var endel tregere enn 74GB versjonen på både burst, gjennomsnittlig lesehastighet og søketid.... Balla Balkan tenkte jeg.... er 74GB'n raskere enn 36GB'n?? Link til testen 7765821[/snapback] I den testen der ser du blandt annet at 74GB gjør det bedre enn 36GB på søketid også. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Jepps.. men jeg quoter det ene innlegget mitt på forrige side jeg, vet ikke om du fikk det med deg.. Skulle jeg satt opp en RAID 1 idag så hadde jeg brukt disse to: http://www.psdata.no/ps.asp?it=113432&mlevel=060400 Eller disse: http://www.psdata.no/ps.asp?it=129905&mlevel=060400 Edit: edit 7765657[/snapback] Joppsk da... men jeg skal jo tross alt ha OS'et på raid oppsettet, så litt hastighet må jeg da ha, selvom det er speiling.. Da må det raptor til.. Jeg leste forresten en test her nå av en som hadde sjekket hvor mye ulike disker tok av båndbredden på PCI bussen. Under testen fant han ut at 36GB versjonen av raptor faktisk var endel tregere enn 74GB versjonen på både burst, gjennomsnittlig lesehastighet og søketid.... Balla Balkan tenkte jeg.... er 74GB'n raskere enn 36GB'n?? Link til testen 7765821[/snapback] I den testen der ser du blandt annet at 74GB gjør det bedre enn 36GB på søketid også. 7766130[/snapback] Ja, jeg så det. Men det varierer jo fra test til test. Generelt er ytelsen bedre jo høyere kapasitet, ved samme rpm. Jeg ville nok gått for 150GB el 74GB hvis jeg hadde råd. Selv om 36GB og 74GB scorer høyere på noen tester. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Joppsk.. får se hva det blir til.. avbestilling og investering i 74GB istedet eller pengesparing og 36GB.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Mulig jeg har litt gammeldags tankegang siden jeg kombinerer mer nytteverdi som lagringskapasitet og pris, sammen med ytelse. Seff, har du penger så hiv inn 2X 150 Raptor i RAID 0 og en 320/500/16MB til lagring for veldig viktige ting så det så... Edit: ser i profilen din at du har Adaptec SCSI kontroller Ultra160 32Bit PCI hvorfor ikke utvide mer der da? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Mulig jeg har litt gammeldags tankegang siden jeg kombinerer mer nytteverdi som lagringskapasitet og pris, sammen med ytelse. Seff, har du penger så hiv inn 2X 150 Raptor i RAID 0 og en 320/500/16MB til lagring for veldig viktige ting så det så... 7766220[/snapback] 2x150GB raptor og 4x500GB WD RE i raid 5, tenker jeg Er litt enig med deg. Raptorene er dyre for en vanlig pc. Heller sette opp et par 250GB el no sånt i RAID-0. Endret 21. januar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Mulig jeg har litt gammeldags tankegang siden jeg kombinerer mer nytteverdi som lagringskapasitet og pris, sammen med ytelse. Seff, har du penger så hiv inn 2X 150 Raptor i RAID 0 og en 320/500/16MB til lagring for veldig viktige ting så det så... Edit: ser i profilen din at du har Adaptec SCSI kontroller Ultra160 32Bit PCI hvorfor ikke utvide mer der da? 7766220[/snapback] Fordi den står i servern. Vurderer å sette den over i hovedmaskina her og sette to raptorer i en eller anna RAID i servern istedet men.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hehe Er det virkelig så viktig å få en eller to disker som er noen millisekunder raskere? (allround snitt) Livet er vel ikke så kort eller? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hehe Er det virkelig så viktig å få en eller to disker som er noen millisekunder raskere? (allround snitt) Livet er vel ikke så kort eller? 7766280[/snapback] Tenk hvor mange millisekunder du kan spare i løpet av et liv. Som du kan bruke til øhmm. Surfe på nettet for eksempel. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Exactly the point. Loke har skjønt det.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hehe Er det virkelig så viktig å få en eller to disker som er noen millisekunder raskere? (allround snitt) Livet er vel ikke så kort eller? 7766280[/snapback] Tenk hvor mange millisekunder du kan spare i løpet av et liv. Som du kan bruke til øhmm. Surfe på nettet for eksempel. 7766300[/snapback] Eller et enkelt legebesøk, ventetid ca. 1 time snitt, det blir mange aka 40GB/5400rpm/2MB disker til slutt ut av det.. :!: Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hehe Er det virkelig så viktig å få en eller to disker som er noen millisekunder raskere? (allround snitt) Livet er vel ikke så kort eller? 7766280[/snapback] Tenk hvor mange millisekunder du kan spare i løpet av et liv. Som du kan bruke til øhmm. Surfe på nettet for eksempel. 7766300[/snapback] Eller et enkelt legebesøk, ventetid ca. 1 time snitt, det blir mange aka 40GB/5400rpm/2MB disker til slutt ut av det.. :!: 7766375[/snapback] Har du fortsatt 40GB disker i aktiv tjeneste? minste jeg har i bruk i dag er 120GB. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Har du fortsatt 40GB disker i aktiv tjeneste? minste jeg har i bruk i dag er 120GB. 7766477[/snapback] Neida, har vel en 160/8/7200 som den minste på lager nå. Posten over var bare en spøk... Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Er jeg nødt til å formatere for å få satt opp RAID? Edit: Har fått den nye raptor'n nå. Håper dere kan følge meg opp litt her. Kommer sikkert til å støte på noen problemer, ettersom jeg ikke har satt opp RAID før Endret 23. januar 2007 av morten_s Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Er jeg nødt til å formatere for å få satt opp RAID? Edit: Har fått den nye raptor'n nå. Håper dere kan følge meg opp litt her. Kommer sikkert til å støte på noen problemer, ettersom jeg ikke har satt opp RAID før 7785829[/snapback] Har du noe data som skal over på den nye disken? Du må inn i Bios og sjekke at RAID er enabled. Så får du sikkert opp noe når du booter, som sier du skal trykke på en tastekombinasjon for å endre instillinger? Du velger bare gjenopprett RAID-array fra disk0 el. 1 alt ettersom. hvis det er RAID-1 du setter opp. Vet ikke hva alt kalles på ditt oppsett. Men hvis du gjør det feil, forsvinner alt på den disken du har OS på nå. :-) De har vel forskjellig navn eller noe? Da ser du lett hvilken du skal kopiere fra. Hvis du setter opp RAID-0 kan du ikke gjenopprette. Da må du ta backup først. Endret 23. januar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Er jeg nødt til å formatere for å få satt opp RAID? Edit: Har fått den nye raptor'n nå. Håper dere kan følge meg opp litt her. Kommer sikkert til å støte på noen problemer, ettersom jeg ikke har satt opp RAID før 7785829[/snapback] Har du noe data som skal over på den nye disken? Du må inn i Bios og sjekke at RAID er enabled. Så får du sikkert opp noe når du booter, som sier du skal trykke på en tastekombinasjon for å endre instillinger? 7785993[/snapback] Ja mye data skal over på den nye disken. Helst alt om mulig. Hk'et mitt er et Asus A8N SLI Deluxe, så vet du det, og jeg kjører Win XP 64bit. Jeg vet ikke helt om jeg skal gå for RAID0 eller RAID1 enda. Tror egentlig jeg har ombestemt meg og vil gå for RAID0 nå Er jo ikke til å legge skjul på at jeg er en liten hastighets-freak... Har enablet NvidiaRAID (kontrolleren, NVRAID) i BIOS og enablet slot 1 og 2, hvor de to diskene nå sitter. Den ene med XP64 ferdig installert altså, og den andre helt tom .... Når jeg kommer forbi "Trykk Del for å komme inn i bios" og til at HK'et begynner å poste ting og tang på skjermen, får jeg bare "Disk boot failure"... noe som kanskje ikke er så rart. Men... jeg skulle likt å se at denne NVRAID-utilitien dukket opp noe sted. Den skal vel ha en egen bios den også om jeg ikke tar helt feil... Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Ok riktig. Ser du redigerte innlegget ditt... Ja jeg har hauger av fulle backuper (image av hele disken) så om det skulle gå i retning vest så gjør det ingenting Jeg har lyst å sette opp RAID0 nå ja. Så... backup'n har jeg klar... Men... Hva gjør jeg nå? Det kommer ikke opp noen NVRAID-utility her. Endret 23. januar 2007 av morten_s Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Ok riktig. Ser du redigerte innlegget ditt... Ja jeg har hauger av fulle backuper (image av hele disken) så om det skulle gå i retning vest så gjør det ingenting Jeg har lyst å sette opp RAID0 nå ja. Så... backup'n har jeg klar... Men... Hva gjør jeg nå? Det kommer ikke opp noen NVRAID-utility her. 7786062[/snapback] Har ikke det hovedkortet. Så jeg må gjette litt. Men et spørsmål. Du har bytta ut den disken som var så mye feil på, eller? Ingen fordel å kjøre denne i RAID-0. Da blir det nok mye trøbbel. Du har nemlig ingen feilkorrigering i RAID-0. Hvis du ikke får opp noe når du booter, kan det hende at det er lagt inn i BIOS-en.. Har ikke oversikt. Så enten må jeg lete opp review, eller hente manualen. Ja, ja. Har vel ikke så mye å gjøre likevel. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Haha Nei jeg er ganske sikker på at det er en egen BIOS til Nvida RAID-kontrolleren altså. Når det gjelder harddisken så har jeg ikke bytta'n ut nei, men jeg overdreiv vel muligens en liten smule i forigårs ^^... altså... jeg har jo mista'n i bakken en gang og litt sånn, og den har nå hatt noen uleselige sektorer noen ganger slik at jeg har vært nødt til å formatere, men da har jeg alltid hatt en backup liggende, så det har ikke vært noe problem sånn sett.. Men.. uansett... det er kanskje ikke den beste disken, men jeg har så lyst å prøve meg på RAID0 nå Se om jeg merker noen hastighetsøkning .. Om det skulle gå skeis etter bare en uke så er det ikke så farlig liksom, for jeg har backup'n liggende... Edit: (laget egen post av denna edit'n istedet...............) Endret 23. januar 2007 av morten_s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå