Gå til innhold

hvordan teste skarphet (70-200 2.8L)

Anbefalte innlegg

Hva er den beste måten for å teste skarphet til et objektiv. Har tenkt å sende inn mitt til serviceproffen, men tenkte at det kunne være greitt å få teste litt skikkelig self først.. Er det noe typisk oppsett man bruker til dette? Mistenker nemlig at det kan være det dårlige lyset og min kunnskap som gir litt dårligere resultater enn jeg trodde jeg skulle få.

Har allerede tatt fokustest (45 grader vinkel mot ark med testgrafikk osv), og det ser bra ut.

Så om det er en enkel måte å "se" skarpheten i et testoppsett så hadde det vært OK å teste med det. Så kan jeg legge ut noen tester som dere kan bedømme. Tok tidligere noen tester mot hus 4-5 km unna, men da tror jeg andre ting spiller inn.

Skjønner selvsagt at "skarphet" ikke kan måles på samme måte som fokus!

noen tips?? Husk at det er ganske mørkt ute for tiden...

er forresten et Canon EF 70-200 2.8L USM jeg driver på med..

edit: sorry om jeg maser ang dette objektivet.. men liker ikke tanken på å sende bort objektiv om det ikke er vits i.. skal garantere at jeg trenger det mens det er borte.. :)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen objektiv som dekker dette området som du kan sammenligne med? Evt låne? Du har jo 28-105. 70-200 skal være *betydelig* bedre enn denne i overlappende brennvidder. Er din det?

7763434[/snapback]

har testet litt.. men som sagt under "dårlige" forhold inntil videre. Ser ikke noen særlig forskjell. Mye dårlig lys som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...