Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Små spørsmål omkring VW Passat og slektninger.

Explorer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har begynt å se meg etter min neste bil (selvom det nok minst blir halvannet år til.. :cry: ). Må innrømme at jeg er helt forelsket i nye VW Passat stasjonsvogn, synes den ser bare helt nydelig ut, og etter hva jeg vet så er det veldig gode biler å kjøre.

Så satt jeg å leste litt om denne bilen på Wikipedia, og kom over følgende utsagn:

The most common criticism on the current Passat (as well as Golf Mk V) is that the interior quality and finish is not as good as the previous model. The reduction in interior quality is deliberate, this is the result of a problem within the VW Audi group with Golf Mk IV and the B5.5 Passat having the same quality interior as the more upmarket and more expensive Audi A3 and A4 models, with which they shared platforms.

Hva vil egentlig dette si? Var å prøvesatt i en helt ny Passat igår (forsåvidt en Audi A6 og Golf 5 også), og kunne ikke si jeg fikk direkte dårlig inntrykk av kvaliteten (selvom det ikke var tvil om at A6'en var enda bedre.. :love:

Er dette kanskje noe som vil komme tilbake og sparke meg bak etter noen år med denne bilen, at plutselig faller interiøret fra hverandre, får lett merker og hakk og andre ting man ikke ser i utgangspunktet?

Lurte også litt på dette med den nye nøkkelen som denne bilen er utstyrt med. Så vidt jeg så så kunne den jo ikke vris rundt (turte ikke å prøve :blush: ), men bare trykkes inn for å starte motoren.

La også merke til mangelen på håndbrekk, var blitt erstattet med en knapp på dashbordet for parkeringsbrems. Noen kan utdype litt om hvordan denne virker? Regner nesten med det vil utelate all mulighet for å herje rundt med låste bakhjul (noe jeg ser som en fordel da jeg aldri ville behandlet en slik bil sånn.. :love: )..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte også litt på dette med den nye nøkkelen som denne bilen er utstyrt med. Så vidt jeg så så kunne den jo ikke vris rundt (turte ikke å prøve  :blush: ), men bare trykkes inn for å starte motoren.

Yep, akkurat som å slå på PCen. Syns det er en finfin løsning jeg :)

La også merke til mangelen på håndbrekk, var blitt erstattet med en knapp på dashbordet for parkeringsbrems. Noen kan utdype litt om hvordan denne virker? Regner nesten med det vil utelate all mulighet for å herje rundt med låste bakhjul (noe jeg ser som en fordel da jeg aldri ville behandlet en slik bil sånn..  :love: )..

Stemmer det, hånbrekksladd er bare å glemme med elektronisk parkbrems :p

Fungerer slik at man stopper bilen, holder inne bremsepedalen og trykker på knappen for å aktivere den. Samme prosedyre for å deaktivere den.

Med tanke på bakkestart har du en knapp nede ved girspaken som holder bremsen aktivert når du stopper i motbakker, og slipper den når du gir nok gass til at bilen flytter på seg. Krever bittelitt tilvenning, men etter noen forsøk sitter teknikken og du unngår de småskumle øyeblikkene når du er 5cm fra å rulle i bilen bak :p

Ang. interiør har jeg ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men å sitte bak rattet på Passaten gav alltid en god følelse.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Høres kjempeflott ut dette, Loomy. Hvilken motor har/hadde du i din Passat, og var du fornøyd med trekkraft og slikt på den?

Har tidligere kjørt en Octavia (ny) med 1,9 TDI og 105 hk som forsåvidt dro veldig bra, men samtidig så er det en del av meg som har utrolig lyst på 2,0l TDI'en med 140 hk. :innocent:

Lenke til kommentar

Det var en 2-liters 140hk TDI jeg kjørte, ja. Trekkraft var finfin (igjen, ikke mye sammenligningsgrunnlag annet enn et par eldre Volvoer :)). God akselerasjon fra 10-80 km/t - trengte ikke spesielt store luker når jeg skulle inn på 70 km/t forkjørsvei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...