Gå til innhold

Clean install av xp fra hd

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert flere lurt på enn meg. Noen har forhåpentlig også et forslag til hvordan jeg skal gjøre det.

Altså jeg har lagt win xp filene inn på d: som er formatert med ntfs(det samme er alle andre partisjoner.

Jeg vil gjerne få anledning til å formatere c: da det er skjedd såpass mye dritt med pcen min at en clean install er ønskelig.

Trenger altså: En boot disc med støtte for ntfs som gjør at jeg kan:

1. formatere c:

2. Gå inn på ntfs partisjonen d: og starte installasjonen

Det var vel egentlig det hele, men det er jaggu ikke enkelt å finne noe som lar meg gjøre det.

Grunnen til at jeg ikke vil installere fra cden min er at dvdrom'en er ganske dritt. har prøvd en gang før og da fikk jeg masse uleslige felter på cden, selv om cden er helt strøken. Dessuten tar det jo en brøkdel av tiden(og bråket :wink: ) å lese fra hd kontra cd.

Blir umåtelig glad for hjelp til dette tilsynelatende enkle spørsmålet.

Pål

"Honey, I haven't learned a thing."

-Homer J. Simpson

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: PålPot på 2002-11-28 18:02 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: PålPot på 2002-11-28 18:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok jeg vil gjerne slette c: Det er hele poenget, men hvordan gjøre dette og fortsatt få tilgang til D: (som er ntfs)?

Jeg har lett meg blind etter og søkt på google av typen "ntfs boot disc" osv. Finder bøtter og spann av boot utilities, men aldri noe som passer helt.

Jeg har forøvrig partition magic 7, men hei så moro det funker ikke!! Dvs jeg installerte det nettopp, når jeg forsøker å starte det gir det en kjapp feilmelding: "init failed: error 100. Partition table is bad"

For å si det sånn, det er en grunn til at jeg ønsker å formatere...

Hvis dere kunne peke meg til et spesielt verktøy som kan gjøre dette ville jeg(fortsatt) bli glad.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 20:22, skrev covah:

Du kan få tilgang til NTFS partisjoner fra dos med NTFSDOS, men du kan ikke kjøre installasjonen av Windows fra det.

F**k!! Det var som svarte. Har akkurat erfart at dette stemmer. Jeg gikk inn i i386 katalogen og startet winnt.exe Alt så lovende ut, men når installasjonsprogrammet spør hvor installasjons filene er så gir det en feilmelding av typen at den ikke kan finne de. Enda de selvsagt ligger der.

Er det en eller annen form for konspirasjon detter her eller? hvorfor går ikke dette? Og hvorfor gjøre det så vanskelig?? Dette blir et mysterie for meg må jeg si.

Og jeg er selvsagt fortsatt ute etter muligheter :/

Lenke til kommentar

Siden du helt sikkert har CDen liggende der kan du jo bare boote fra den og siden fortelle at installsjonsfilene ligger på HD hvis det skulle være intressant, for på CDen ligger det jo partisjoneringsprogram som støtter FAT32 og NTFS :wink:

Hadde du ikke den CDen er det kanskje like greit å ikke dra denne diskusjonen lenger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...