skynet_666 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg har nettopp skiftet fra Windows XP til ubuntu edgy 6.10 på den stasjonære maskinen. Det meste virket fint, men jeg forsøkte å koble den til serveren gjennom samba fikk jeg problemer med streaming av video og musikkfiler. (Får til å koppiere filene ned på min egen datamaskin og da fungerer de fint) Har lest litt rundt her på forumet og sett at jeg ikke er den eneste som har hatt dette problemet. (Henviser til: Streaming fra XP server til Ubuntu pc) Svaret mitt burde vel egentlig stå her, men jeg har prøvd ganske mye opp og ned i terminalen uten å få til å mounte serveren. (Føler meg litt dum nå ) Her er noen av de tingene jeg har prøvd: jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mkdir /media/paven jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mount //10.0.0.11/filserver /media/paven mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //10.0.0.11/filserver, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mount //10.0.0.11/filserver/musikkvideo /media/paven mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //10.0.0.11/filserver/musikkvideo, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so Har også prøvd å istedenfor skifte mount point til mnt/paven eller til mnt/filserver uten at dette har ikke hjulpet meg noe særlig heller. Server navn = paven Server IP = 10.0.0.11 Arbeidsgruppe = pres3a Passord server = medisin Brukernavn = filserver Er som sagt helt grønn når det kommer til opperativsystemet ubuntu eller Linux for den slags skyld så hvis noen kunne hjulpet meg med de riktige komandoene så hadde det vært supert! Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Har du lagt inn smbfs? altså samba file system som leser over nett. 'apt-get install smbfs' så skal det fungere. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg har nettopp skiftet fra Windows XP til ubuntu edgy 6.10 på den stasjonære maskinen. Det meste virket fint, men jeg forsøkte å koble den til serveren gjennom samba fikk jeg problemer med streaming av video og musikkfiler. (Får til å koppiere filene ned på min egen datamaskin og da fungerer de fint) Har lest litt rundt her på forumet og sett at jeg ikke er den eneste som har hatt dette problemet. (Henviser til: Streaming fra XP server til Ubuntu pc) Svaret mitt burde vel egentlig stå her, men jeg har prøvd ganske mye opp og ned i terminalen uten å få til å mounte serveren. (Føler meg litt dum nå ) Her er noen av de tingene jeg har prøvd: jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mkdir /media/paven jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mount //10.0.0.11/filserver /media/paven mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //10.0.0.11/filserver, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so jorgen@jorgen-desktop:~$ sudo mount //10.0.0.11/filserver/musikkvideo /media/paven mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //10.0.0.11/filserver/musikkvideo, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so Har også prøvd å istedenfor skifte mount point til mnt/paven eller til mnt/filserver uten at dette har ikke hjulpet meg noe særlig heller. Server navn = paven Server IP = 10.0.0.11 Arbeidsgruppe = pres3a Passord server = medisin Brukernavn = filserver Er som sagt helt grønn når det kommer til opperativsystemet ubuntu eller Linux for den slags skyld så hvis noen kunne hjulpet meg med de riktige komandoene så hadde det vært supert! 7762368[/snapback] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har du lagt inn smbfs? altså samba file system som leser over nett.'apt-get install smbfs' så skal det fungere. 7767027[/snapback] Som zeltex sier, så trenger du smbfs. Men hvis du "er helt grønn" så anbefaler jeg deg å begynne å alltid bruke aptitude isteden for apt-get. Det vil spare deg for en del problemer i framtiden. sudo aptitude install smbfs. aptitude har også innebygd pakkesøk dersom du begynner å skrive navnet på en pakke og trykker tab. Men det var en liten digresjon. Jeg tror også at du får problemer med de monteringskommandoene fordi at du har satt passord på delingen. (Er det en windowsmaskin, så sjekk at brukeren pres3a har tilgang til mappen og filene i mappen). Dersom denne informasjonen stemmer: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Server navn = paven Server IP = 10.0.0.11 Arbeidsgruppe = pres3a Passord server = medisin Brukernavn = filserver ...og navnet på delingen er filserver (som jeg tolker ut fra den første posten din) så kan du montere delingen ved å skrive en av disse (alle skal i teorien virke): sudo mount -t smbfs //paven/filserver /media/paven -o username=filserver,password=medisin sudo smbmount //paven/filserver /media/paven -o username=filserver,password=medisin sudo mount -t smbfs //10.0.0.11/filserver /media/paven -o username=filserver,password=medisin sudo smbmount //10.0.0.11/filserver /media/paven -o username=filserver,password=medisin Men jeg innbiler meg at det heller ikke skal være værre enn å browse seg fram til delingen med nautilus (places->network servers), høyreklikke på delingen og velge mount - for å få den montert på skrivebordet. Endret 21. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
skynet_666 Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Takk skal dere ha. Trodde at jeg hadde installert samba, men det hadde jeg vist ikke. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hvorfor ikke bruke nfs når det er mellom 2 linux maskiner ? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Evt SSHfs? Fungerer utmerket til streaming, men klart noe treger enn Samba/NFS. Enkelt å bruke anyhows (sshfs ip:/remote/katalog /lokal/katalog). Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Evt SSHfs? Fungerer utmerket til streaming, men klart noe treger enn Samba/NFS. Enkelt å bruke anyhows (sshfs ip:/remote/katalog /lokal/katalog). 7774930[/snapback] Får du her også bare ~20 000 kbps, eller 2 MB/s ? For det får jeg mellom windows og linux maskiner. Men tar jeg linux - linux får jeg MAX speed som er på nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå