Gå til innhold

Hvilket skjermkort til å bruke Photoshop kjappere?

wander

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke greie på hva jeg trenger. Jeg har sett igjennom flere av innleggene her, men benevnelsene og tallene/bokstavene sier meg ingenting.

Jeg har en pc med 17" flatskjerm fra DELL (om det har noe å si)

Bruker pc med XP pro. Andre spesifikasjoner:

Intel Celeron® CPU 2.40 GHz

L2 Cache 256 KB

1024 mb RAM

Intel® 82865G Graphics Controller Video Card (har nettopp oppdatert driver på den)

1280x1024 with 32 bit color depth

Det jeg lurer på er om dette kortet er noe særlig fart i - og hva jeg burde kjøpe for å få skjermen til å reagere raskere.

Jeg bruker pc'n lite til spill, men jeg bruker Photoshop masse og dette programmet fryser endel og er utrolig (irriterende) tregt. Fikk høre at skjermkortet kan ha noe med det å gjøre...

Håper noen her kan hjelpe meg konkret med hva jeg kan kjøpe for å få raskere reaksjon. Hvis det er mulig til en pris under 1000-lappen.

Endret av wander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei er nok ikke mye futt i det skjermkortet der. Det er det integrerte som sitter i hovedkortet, og kan nesten kalles for en nødløsning i mine øyne. De yter dårlig og funker ikke så veldig bra. Fant ikke så mange skjermkort til under 1000kr, men fant et her som kansje kan være av interesse: https://prisguiden.no/product.php?productId=52668

Siden du bruker photoshop mye kan også minnet være et problem tror jeg. mener å huske at photoshop bruker en god del minne. Så det kan kansje være der problemet ligger også.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er rart at skjermkortet kan få photoshop til å fryse?

Siden photoshop ikke benytter seg av grafikkprosessoren til å gjøre arbeidsoppgavene (PS CS3 er ryktet å få muligheten til å benytte seg av grafikkprosessoren), men heller cpuen (hovedprosessoren) syns jeg heller at du skal vurdere å oppgradere denne.

Bruker du filtre og sånne ting som krever at PS "rendrer" (f.eks. filtre), dette kan være ganske krevende for slappe prosessorer?

Er helt enig at intel chippen er en nødløsning, men det skal da klare å dra PS.

1024mb ram skulle dessuten holde for de fleste i PS, med mindre du er hard core.

Har du lasta ned siste patcher for PS, er alle maskinvare-driverne dine av det nyeste slaget?

Nå skal det sies at jeg ikke er noen stor PS-kjenner, men prøv å vent litt og se om kanskje kommer noen med årntli' peiling før du løper og kjøper noe du egentlig ikke trenger.

Edit: presiserte litt

Edit2: Kanskje du burde endre emnetittelen slik at den inkluderer photoshop, siden problemet ditt faktisk ligger her. Vil tiltrekke seg folk med peiling.

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar

Takk for svar.

PS bruker masse CPU, ja. Jeg har hatt oppe oppgavebehandling for å sjekke, og det hopper og danser den grafen som viser CPU når jeg bruker PS.

Det var bare et tips jeg fikk nemlig - å oppgradere skjermkortet for å få slutt på at programmet fryser.

Men, hvis jeg skal oppgradere CPU - hva velger jeg da?

Er DELL generelt billig som mange av de andre nettbutikkene, sånn at det kanskje kan lønne seg å snakke med de? Siden jeg har en DELL-pc, mener jeg.

(Nå er vel kanskje dette spm litt utenfor rammene for denne tråden, men det blir kanskje flyttet om det blir feil?)

Lenke til kommentar

Det er S478 du har? i så fall ville jeg nok ikke kjøpt en ny slik.

Om det er 2x512MB (ikke 4x256) RAM du har kan et ASRock 775Dual-VSTA + en E6300 gjøre underverker.

Den yter MYE bedre enn den gamle Celeronen din, et problem er kanskje at hovedkortet ikke har integrert skjermkort så da mått du hatt det i tillegg

Hovedkort: ca. 500kr

CPU: ca. 1500kr

billig skjermkort: 200-500kr

Lenke til kommentar
Takk for svar.

PS bruker masse CPU, ja. Jeg har hatt oppe oppgavebehandling for å sjekke, og det hopper og danser den grafen som viser CPU når jeg bruker PS.

Det var bare et tips jeg fikk nemlig - å oppgradere skjermkortet for å få slutt på at programmet fryser.

Men, hvis jeg skal oppgradere CPU - hva velger jeg da?

Er DELL generelt billig som mange av de andre nettbutikkene, sånn at det kanskje kan lønne seg å snakke med de? Siden jeg har en DELL-pc, mener jeg.

(Nå er vel kanskje dette spm litt utenfor rammene for denne tråden, men det blir kanskje flyttet om det blir feil?)

7764265[/snapback]

årets billigste nettbutikk er shg.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...