Gå til innhold

1GB VS 2GB ram for spill og MSW Vista

..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er så godt brukt og nedslitt at det er helt vondt, men jeg tolker det dithen at det blir et spørsmål fra pc til pc og fra bruker til bruker, så jeg spør igjen:

Lønner det seg for meg å oppgradere til 2 gig ram? Hva vil jeg merke forskjell på? Ytelsesøkninger av typen tosifrede prosentpoeng mottas med takk, men gidder ikke bruke 2000 kr på marginal ekstra ytelse (Hopper ikke i taket av 5-7% høyere ytelse).

Kalde fakta:

Jeg har en bærbar pc med Centrino 2 Duo prosessor T5600 på 1,83GHz, 2x512MB PC5300 ram og GeForce go7600 128/512MB skjermkort. Jeg spiller 2-3 timer i uka, og da helst BF2 og Call of Duty 2. Jeg har gratis oppgradering til Vista Home Premium som jeg akter å benytte meg av.

What to do? Oppgradere? Drite i det? Har ikke peil på disse greiene her. Den forrige pcen min ødela jeg helt ved å opgpradere fra 512MB til 1,5GB ram (512MB + 1GB) ved at ramen begynte å kjøre noe som heter single channel og greier, og plutselig var jeg 1500 kr fattigere med en mer ustabil pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Da jeg mistet 1gb på Windows Pro X64 her for noen uker siden grunnet dårlig kontakt så merket jeg at min PC var mye tregere. Uansett i hva jeg gjorde.

Men ram'en min brukes bare 1,1gbyte til System Cache. Dermed 1 gbyte ledig.

Jeg kan ikke så mye om ram. Men jeg synes 2 gbyte er nok.

1 gigabyte var for lite.

Og 2 gigabyte er kanskje for mye. Men skal du ha dualchanel så må du jo ha 2 like ram'brikker? (på samme størrelse?). Eller om man kan kjøre med ulike størrelser på ram for og få dualchannel uansett...

Er ikke 1 gbyte nok for deg?

PS: Jeg betalte 1400 kr for 2 gbyte oss komplett for rundt 6 måneder siden. Nå er prisen på nøyaktig samme ram gått opp til 2k.

Men ram er da dyrere til Bærbare PC'er?

Du kan prøve og få solgt RAM'en, tjene inn halvparten av det du trenger kanskje?

Lenke til kommentar

Har finni Kingston ram (2x1GB) til 1700 kr, og det kan jeg leve med. Men bare om det er et stort poeng i å oppgradere. Er skeptisk til MSs "Vista trenger 1 gig" utsagn. Ser for meg nærmere 4.. :p

Ram prisene skyter i være nå, så tenkte jeg skulle kjøpe før Vista slippes da ser du. OM det var nødvendig seff.

Lenke til kommentar

Siden du spiller spill som BF2 som krever mye minne, så kan det være aktuelt med 2gig minne. Det hjalp iallefall med meg da jeg oppgraderte fra 1 til 2gig, og all hakkinga forsvant. Hvis du skal oppgradere til vista senere kan det også der være en fordel med litt mere minne, grunnet at vista kommer til å sluke litt mer enn xp.

Siden du har 2x512mb fra før, vil det beste være å kjøpe 2stk 512mb brikker til slik at du kan beholde dual channel. Eller så kan du selge brikkene du har, og kjøpe 2stk 1024mb brikker istedet, noe som også vil gi dual channel. Den første metoden er best da, med tanke på pris., og den andre er best med tanke på videre utvidelse.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Bærbar pc = 2 stk ram sloter = 2x1024MB :(

Så må trolig ut med de 1700 kr NetShop skal ha for et par Kingston brikker. (I grunnen billig, eller?)

Hvordan er Kingston på ram? :hmm: Som dere forstår har jeg ikke peiling. :p

EDIT:

Jeg får forresten pcen i posten på tirsdag. :blush: Så har jo ikke testa hvordan den er engang. Driver forresten med litt videoredigering. Hører at det tar litt minne?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Bærbar pc = 2 stk ram sloter = 2x1024MB :(

Så må trolig ut med de 1700 kr NetShop skal ha for et par Kingston brikker. (I grunnen billig, eller?)

Hvordan er Kingston på ram?  :hmm: Som dere forstår har jeg ikke peiling.  :p

7762074[/snapback]

ok, det var ikke så ille pris likevel med tanke på dagens skyhøye rampriser. Kingston lager knallgode minnebrikker, så de kan du kjøpe uten å være i tvil. :)

Lenke til kommentar
DU har husket at du må ha sånn bærbar ram?

Passer jo ikke emd sånn til stasjonære.

7762185[/snapback]

Jepp! Takk for påminnelsen, men fult SÅ grønn er jeg ikke.. ;)

SO-DIMM DDRII PC5300 (667MHz) ram er det jeg trenger. :)

EDIT:

Du kjører jo 1 gig minne. Hvordan er pcen din? Hva spiller du (om du spiller), og hvordan går det?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
DU har husket at du må ha sånn bærbar ram?

Passer jo ikke emd sånn til stasjonære.

7762185[/snapback]

Jepp! Takk for påminnelsen, men fult SÅ grønn er jeg ikke.. ;)

SO-DIMM DDRII PC5300 (667MHz) ram er det jeg trenger. :)

EDIT:

Du kjører jo 1 gig minne. Hvordan er pcen din? Hva spiller du (om du spiller), og hvordan går det?

7762219[/snapback]

Talking to me?

Jeg hadde ikke lenge opperert med 1 gbyte. Men jeg merka at CS:S og gikk tregere og hadde mere loading når jeg spilte.

Jeg kan mene at 1,5 gbyte er nok. Men det er så mye som spiller inn på ytelsen.

Nå er hastigheten 333MHz (CPU Z viser 316, FSB er på 200 MHz) siden de er i dualchannel (PC 5200).

Jeg har ikke klokka maskinen nå.

Lenke til kommentar

@Narutofan:

Var reply til Watercool:), men går ut på et hvem som kommer med erfaringer, så takk! :)

Bestilte 2x1024MB hos netshop nå. 855 kr per brikke var ikke så verst i forhold til hva mange andre skal ha, og jeg har (tydeligvis) god erfaring merd Kingston fra før, ser det er det jeg hadde kjøpt til gamle pcen. Trodde det var Corsair, men nei.. HK klarer ikke mer enn 2GB på den pcen uansett, så var ikke noe poeng i å kjøpe no 2GB brikke med tanke på evt seinere oppgraderinger.

Nå håper jeg denne pcen holder en stund! Blir moro å se hvordan den yter i forhold til den forrige! Den var noe slik: Centrino/Pentium M @ 1,7GHz, 1,23GB ram (single channel, bare rot), Intel 915 "ett-eller-annet" on board grafikkprosessor med delt 192MB minne osv. Hva tror dere? Kommer jeg til å merke forskjell? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...