Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe "gratis" for eget firma

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her med en liten ide eg fikk.

Er det lov å starte et eget firma som eg jobber for på "fritiden"(dvs når eg ikke i jobb på fastjobben) uten å ta ut umiddelbar lønn/overskudd før etter 5-7 år?

Tanken er da at eg har en forretningside som eg tror vil bli en stor suksess. Eg oppretter et firma(uviss selskapsform) som står som ansvarlig for ideen/produktet. Eg jobber da for dette firmaet "gratis" i uvist antall år inntill eg ser at det blir en suksess og firmaet går med overskudd. Kan eg da i ettertid hente ut lønn for alle arbeidstimer eg har puttet i firmaet? Eller vil det eventuelt bli et utbytte det er snakk om?

Årsaken til dette er at eg ønsker å unngå at suksess eller nederlag til firmaet skal kunne gå ut over min økonomi for øyeblikket(både i positiv og negativ retning).

Hvilken selskapsform vil i så tilfelle være best egnet? Aksjeselskap i Norge er utelukket. En kostnad på min 100k er utelukket selv som en langtidsinvestering. Men hva om vi går via utlandet der? Leste nylig en artikkel om at man kan gjøre dette via for eks England, og få et fullgodt aksjeselskap i Norge med en kostnad på mellom 5k og 10k. Stemmer dette?

Takker for alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha søkt litt rundt ser det jo ut til å være NUF som passer best.

Noen som har noen tips rundt akkurat NUF(Norsketablerte Utenlandske Foretak)?

I alle andre selskapsformer ser det ut for at eg personlig(eller andre i selskapet) blir helt eller delvis ansvarlig for økonomien. Selv om eg tror det skal gå veldig bra ønsker eg å unngå den risikoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...