Bugster Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hei I Windows Vista er det innebygget støtte for smartkort. Etter installasjon av Vista på min PC, installerte jeg all programvaren min, inkludert smartkortleser og den medfølgende programvaren til kortleseren. Det skulle jeg tydeligvis ikke ha gjort, for smartkort-tjenesten i Vista har blitt overskrevet (eller ødelagt) av smartkort-tjenesten som fulgte med på kortleser-CDn, som er en versjon beregnet på W2000/XP. (Såpass har jeg fått fastslått...) En mulighet er jo å kjøre system restore, men da må jeg installere ALL annen programvare på nytt også. Dette ønsker jeg ikke. Har Googlet til den store gullmedalje, men har ikke klart å finne noe relevant, så håper noen her kan hjelpe meg med: -Hvordan gjenopprette/reparere smartkort-tjenesten i Vista? I Win XP kan dette gjøres ved å reinstallere smartkort-tjenesten/registrere filene på nytt med kommandoen regsvr32, men jeg vet jo ikke hva filene heter i Vista og har ikke testet dette. Om noen kan sjekke filnavn/tjenestenavn på Smartkort-tjenesten på sin Vista PC, så er dette en god start. På forhånd takk. Bugster smartkort-bruker Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 hvis det er denne: "OMNIKEY - Input Devices - CardMan 2020" så finnes den på windows update si side. min ble automatisk lastet ned. lykke til Lenke til kommentar
Bugster Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 hvis det er denne: "OMNIKEY - Input Devices - CardMan 2020" så finnes den på windows update si side. min ble automatisk lastet ned. lykke til 7762535[/snapback] Takker for svar, men det du kan laste fra Windows Update er vel driveren til selve kortleseren (som korrekt nok heter Cardman 2020). Det jeg er ute etter er å reparere den ødelagte smartkort-tjenesten i Windows. Hvordan reinstallerer man tjenesten? Flere med gode tips her? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 " Det jeg er ute etter er å reparere den ødelagte smartkort-tjenesten i Windows. Hvordan reinstallerer man tjenesten? " har du ikke installasjons cd ? f.e. fra norsk tipping Lenke til kommentar
Bugster Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 " Det jeg er ute etter er å reparere den ødelagte smartkort-tjenesten i Windows. Hvordan reinstallerer man tjenesten? " har du ikke installasjons cd ? f.e. fra norsk tipping 7797010[/snapback] Jo, men det er nettopp den CD'n som har laget problemer for meg. Den er ment for Win 98/2000/XP, og ikke for Vista. Vista har innebygget støtte for kortleser (og driver finnes). Vista trenger derfor kun Java for å kunne brukes mot Norsk Tipping. Dette oppdaget jeg litt for sent. CD'n har altså overskrevet Vista smartkorttjeneste med 2000/XP-smartkorttjeneste, såvidt jeg har skjønt etter å ha Googlet. Problemet er derfor å få reparert Vista sin smartkorttjeneste. Takk for at du engasjerer deg i problemet mitt. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Aha! Da er det dette som har skjedd hos meg også. Får se om Norsk tipping evt buypass klarer å finne ut hva som er problemet, og ikke minst hvordan vi fikser det... Eller har du funnet ut hvordan man ordner problemet nå? Ser det er lenge siden det var aktivitet i denne tråden... Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 En enkel å grei løsning på slike problemer (hvis det ikke har gått så alt for lang tid siden man gjorde en feil) må vel være å bruke system restore? Kan ikke si sikkert at det ville fungert, men det er vel nettopp slike ting system restore skal hjelpe med? Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Har gått et par tre uker siden det sluttet å funke hos meg, og har blant annet innstallert en del programmer og drivere, og måttet reaktivere pr telefon. Så vil helst slippe å gå gjennom alt det på nytt;o) Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Aha! Da er det dette som har skjedd hos meg også. Får se om Norsk tipping evt buypass klarer å finne ut hva som er problemet, og ikke minst hvordan vi fikser det... Eller har du funnet ut hvordan man ordner problemet nå? Ser det er lenge siden det var aktivitet i denne tråden... 8094408[/snapback] Til andre som har samme problem: Jeg har nå kommunisert med Buypass.no pr mail, og fått løsningen. Først må man følge denne bruksanvisningen: http://buypass.no/support/vistatest/ Deretter må man manuelt innstallere tilgangsbibliotek: http://buypass.no/Installasjoner/jnipcsc5/...tion_step1.html Dette må man være INNLOGGET som administrator for å få til. Det holder ikke bare å være på vanlig bruker og skrive inn Adminpassord i boksen. Den boksen hopper nemlig ikke opp. Håper dette kan hjelpe noen andre:o) lilleninni Lenke til kommentar
aikido Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Kan nevne at jeg også har hatt problemer med kortleseren til Norsk Tipping (Cardman 2020) Kjører Vista 64 Bit.Og det ser ut til at kortleseren ikke kan brukes på Vista 64 Bit.Har testet den på Vista 32 Bit og der fungerer den helt fint. Så hvis man bruker Vista 64 Bit må man kontakte Norsk Tipping for å få tilsendt en ny kortleser. (Cardman 3x21) Endret 12. mars 2007 av aikido Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Kan nevne at jeg også har hatt problemer med kortleseren til Norsk Tipping (Cardman 2020) Kjører Vista 64 Bit.Og det ser ut til at kortleseren ikke kan brukes på Vista 64 Bit.Har testet den på Vista 32 Bit og der fungerer den helt fint. Så hvis man bruker Vista 64 Bit må man kontakte Norsk Tipping for å få tilsendt en ny kortleser. (Cardman 3x21) 8137802[/snapback] Cardman 2020 fungerer i 9 av 10 tilfeller med Win64-driveren på 64bits Vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå