k-r-l Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Har lyst å overklokke litt, ikke så mye eller egentlig er jeg ganske balnk på dette men vil lære d. Jeg har følgene system: - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, (ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16) - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket, LGA775, 4MB, (((BOXED m/vifte))) - Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, (DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P,) (((CL4-4-4-12T))) - XFX GeForce 7900GT 470M 256MB GDDR3, Xtreme, (PCI-Express, 470/1370Mhz, VIVO) - 2x 160Gb WD Raid edition, 7200rpm, 8mb Cache, S-ata I - Levicom Visible Power 500w PSU. Bruker: Thermaltake Strøm adapter kabel, 20pin til 24pin og 4pin til 8pin, Til hovedkortet. Antall grader CPU, ca: Idle : 34 - 36°c med Load : 40 - 48°c ------------------------------------------ Bios innstillinger: Her lurte jeg på om det er bedre å angi den timingen som følger med minne, i stede for å ha den på auto? Har hørt om folk som har overklokka disse til 3 ghz, blir den veldig varm da? hvor mye varme tåler denne prosessoren? har en kamerat som har overklokka den til 2.7 han har fsb på 305 tror jeg det var.. noen tips til hvordan jeg skal gå fram, hvor mye jeg skal stille opp på fsb'en og hvor llangt jeg burde gå? har ikke noe problemer med at den er treig nå, så egentlig så trengs det ikke, men vil lære dette og ha prøvd d. Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Heisann. Fin pc du har der,er nok potensiale her til litt overklokking. Men før du begynner med overklokking vil jeg annbefale deg å lese et par guider om oc. Det finns et par guider her inne og googler du litt finns det plenty med gode guider. Bare et godt råd, for da vil du få en mye bedre forståelse for hvordan pcn funker og du vil forstå hva og hvorfor når du skal overklokke seinere også. Av hva jeg kan se av dine biosbilder vil jeg først si at du setter "memory clock setting 533" isteden for 800 som du har nå. Det vil gjøre at minnet ditt og cpu vil klokke synkront 1:1 noe som gir god ytelse og kan være lurt når vi vet at du har så fine minnebrikker Dominator 6400 4-4-4-12. Det betyr at du i teorien skal kunne sette fsb 400 på 1:1 setting . Men ikke gjør det med en gang...lol... Ser din cpuvolt er på auto,det er en uting syntes jeg,cpuvolt og ramvolt bør alltid settes til sin respektive verdi. Tror vel din vcore-cpu volt først kan settes på 1.3v der du er nå,virker ikke det setter du 1,325vcore. Men jeg har en anelse om at du kan gå under 1,3vcore på den milde overklokken du nå har. Men prøv å sett en så lav verdi som mulig på vcore. Jeg vil tippe på et sted mellom 1,25 og 1,35vcore,pass på tempen hvis du setter opp vcore. Minnet ditt bør også ha timingene 4-4-4-12 i bios og minimum 2,1v. 2,2v vil ikke skade de brikkene dine,men vi prøver alltid å ha en så lav verdi/volt det lar seg gjøre. Så, les et par guider og prøv hva jeg har gitt deg,det vil ikke skade noe,kan hende du får til litt klokking også Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Sidan du innleder dette emnet så godt med "Er noob", så vil eg anbefala deg denne guiden. Les igjennom heile (frå del ein til del 5, som ikkje tar meir enn eit kvarter) så har du lært meir enn kva mange andre her vil kunna fortelja deg. Andre tips eg kan kome med i farten er å alltid passe varmen, conroe (prosessoren din) er kjend for å vera ein hylar på klokking, men du bør for all del vere forsiktig. Prosessoren passerar lett 3gHz. Men allikevel bør du kunna litt om klokking før du går fram. Alltid ta små steg når du klokkar FSB. Prosessoren og maskinvaren tar ikkje noko særlig skade før du når 100grader, men når du er ferdig å klokke bør ikkje load temperatur liggje så langt over 50-55grader. Om alt klikkar og du ikkje får start på maskina må du resette CSMOS (eit lite batteri på hovudkortet som du tek utav og ventar nokon minutt for så å set inn igjen) då vil biosen køyre på standarinnstillingar. For all del, rett meg om eg kjem med feilinformasjon nokon! Endret 20. januar 2007 av aspic Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Joda,men 100`c ......da er de fleste cpuer slutta og virke før det.... Tror cpu begynner å throotle rundt 80`c Det er selvfølgelig avhengig av hva slags cpu det er snakk om. Noen cpuer,da gjerne mobile utgaver er faktisk designet til å tåle høyere temp enn ex. standard desktop cpuer . Har man veldig høye tempraturer bør man gå på produsentens side og sjekke sin egen cpu sin spesifikasjon , for eventuellt ikke ta kål på den pga høy temp....... Har en Høye tempraturer BØR man gjøre noe for ikke å forringe levetiden på cpu Folk som gjerne kjører orginal kjøler havner lett på 70`c load, ved eventuellt overklokking. Jeg vil ikke annbefale og kjøre på denne tempen,uansett hva folk sier. Men jeg er tempfreak og vannkjølt så jeg ser heldigvis nesten aldri feil side av 50`c på min cpu..... Jeg er en gammal overklokker,temp er min største fiende,og jeg har tillegnet meg mye info/erfaringer anng tempratur og ytelse på div prosessorer opp igjennom tiden. Tempen bør holdes under max av hva som er angitt,jeg har ikke info om alle cpuer,men mine har jeg koll på. Og det er ennhver sitt annsvar og passe på sin egen. Lenke til kommentar
k-r-l Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 takk for svar ja,, ta ut batteriet, for å restarte det er jo bare stress, bruk heller jumper'n eller knappen som er på noen av de nye.. Hadde selv en p4 3,2 preschott før som lå på idle på 70 og 85 på load uklokka!! skal lese guidene så får jeg lære litt.. men det med minne, det funker altså bedre når minne blir klokka likt med cpu-en?? hmm, ok får vel sette den til 1.1 igjen da... Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) takk for svar ja,, ta ut batteriet, for å restarte det er jo bare stress, bruk heller jumper'n eller knappen som er på noen av de nye.. Hadde selv en p4 3,2 preschott før som lå på idle på 70 og 85 på load uklokka!! skal lese guidene så får jeg lære litt.. men det med minne, det funker altså bedre når minne blir klokka likt med cpu-en?? hmm, ok får vel sette den til 1.1 igjen da... 7764252[/snapback] Det er mye lettere å overklokke hvis du ikke setter hastigheten på RAM-en din for høyt. Å kjøre FSB:RAM på 1:1 gir ikke nødvendigvis bedre ytelse. Det kommer an på frekvensen også. (På samme frekvens blir ytelsen bedre) Men prøv først hvor høyt opp du får klokka CPU, deretter kan du begynne med fininnstillinger på RAM-en. På din cpu må du opp på 3,6GHz før ram-en din kjører på 800MHz med de instillingene. Da vet du med sikkerhet at ram-en ikke er den begrensende faktor. PS: Er også litt skeptisk til de temperaturene som enkelte opererer med. Jo høyere du overklokker CPU-en, jo lavere temperatur bør du ha. Å kjøre en kort stund på 65-70 C er ikke noe problem. Men levetiden synker dramatisk hvis du kjører CPU godt overklokket på den tempen over lengre tid. Forøvrig enig med Nassuz og prøver å holde meg godt under 50 C. 38 C nå på idle. Har litt høy romtemp. Endret 20. januar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
k-r-l Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 takk for svar ja,, ta ut batteriet, for å restarte det er jo bare stress, bruk heller jumper'n eller knappen som er på noen av de nye.. Hadde selv en p4 3,2 preschott før som lå på idle på 70 og 85 på load uklokka!! skal lese guidene så får jeg lære litt.. men det med minne, det funker altså bedre når minne blir klokka likt med cpu-en?? hmm, ok får vel sette den til 1.1 igjen da... 7764252[/snapback] Det er mye lettere å overklokke hvis du ikke setter hastigheten på RAM-en din for høyt. Å kjøre FSB:RAM på 1:1 gir ikke nødvendigvis bedre ytelse. Det kommer an på frekvensen også. (På samme frekvens blir ytelsen bedre) Men prøv først hvor høyt opp du får klokka CPU, deretter kan du begynne med fininnstillinger på RAM-en. På din cpu må du opp på 3,6GHz før ram-en din kjører på 800MHz med de instillingene. Da vet du med sikkerhet at ram-en ikke er den begrensende faktor. PS: Er også litt skeptisk til de temperaturene som enkelte opererer med. Jo høyere du overklokker CPU-en, jo lavere temperatur bør du ha. Å kjøre en kort stund på 65-70 C er ikke noe problem. Men levetiden synker dramatisk hvis du kjører CPU godt overklokket på den tempen over lengre tid. Forøvrig enig med Nassuz og prøver å holde meg godt under 50 C. 38 C nå på idle. Har litt høy romtemp. 7764909[/snapback] har også litt høy rom temp, har maskinen rett på varmekablene, burde kanskje finne no å ha pc-en på... hmm Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 har også litt høy rom temp, har maskinen rett på varmekablene, burde kanskje finne no å ha pc-en på... hmm 7766238[/snapback] Har gode erfaringer med å la vinduet stå oppe på vinteren, < -10 C og så sette PC i vindushøyde. Blir litt kaldt da, men forderdelig god kjøling av minne og cpu. Det må vel nesten kunne kalles extremkjøling. :!: Og brukte det kun for å finne ut hvor høyt jeg kunne klokke. Men seriøst, jo varmere du har det inni pc-en jo verre er det å overklokke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå