Gå til innhold

Hvordan koble opp konsollen med digital lyd


Straffa

Anbefalte innlegg

Det har du rett i, men det jeg prøver med denne posten er å lage en slags info hva som forskjellen utenom å gå dypt inn i hvordan ting virker.

Vi vet at Wii ikke har digital lyd. Det vil si at lyden er opprinnelig digitalt stereo, overføres via lydkabler som ikke er digitale og derfor blir lyden analogt i forsterkeren. Men det betyr ikke at du kan slenge inn en optisk utgang på en Wii og få digital surround. Spillene er ikke laget for 5 kanaler lyd, kun 2.

 

Spill til X360 og PS3 er laget med 5 kanaler lydspor og med overføring av en digital kabel til forsterker vil du ha digital lyd som igjen sender disse 5 kanalene til riktig høyttaler. Kobler du da opp med phono så vil du miste den digitale overføringen og lyden som opprinnelig er 5 kanals lyd blir plutselig bare 2. Da vil resultatet bli stereo før signalet kommer til forsterker. Dolby Pro Logic dekoderen vil da dele opp disse 2 kanalene og sende dem ut til 5 høytalere. Dekoderen vil da simulere surround lyd, men ekte der det ikke. Da får du mono lyd i bak høytalere og ikke i stereo bland annet

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tross noen småting som sikkert kunne blitt fikset på (som f.eks. analogt vs. digitalt)... synes jeg tråden var bra! Alt for mange som lurer på dette, og du tar det på et nivå som de fleste følger med på. De som lurer på hvordan de f.eks. skal koble opp xbox'en med hjemmekinoen trenger ikke vite mer enn dette. Stå på!

Lenke til kommentar
Prøver å skrive det ned så lett så mulig

Folk trenger ikke vite at digitalt sendes med 0-1 mens analogt er frekvenser  ;)

7769009[/snapback]

 

Poenget er at det kan være korrekt og enkelt, det blir ikke enklere av at det er feil, du kan skrive noe sånn som "hva er forskjellen på den analoge og digalte tilkoblingen på konsoller".

 

AtW

Lenke til kommentar

Ang det med analog lyd i surround. Husker jeg rett er det her SACD kommer inn i bildet, hvor man kan bruke en phonokabel til hver kanal i oppsettet sitt..

 

Du kunne kanskje lagt til når man bruker digital lyd må man spesifisere dette inne på konsollen. Sånn er det på PS2 vet jeg, må spesifiere at jeg bruker toslink'en :)

 

Enkel, men god guide!

Lenke til kommentar
Poenget er at det kan være korrekt og enkelt, det blir ikke enklere av at det er feil, du kan skrive noe sånn som "hva er forskjellen på den analoge og digalte tilkoblingen på konsoller".

 

AtW

7769053[/snapback]

 

Du har rett. Har pyntet litt på første post og lagt til litt mere info

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Til trådstarter:

Du glemte at xbox1 har optisk ut og digital lyd.

7770968[/snapback]

 

Så PS2 og Xbox har digital lyd? Egen ledning for å koble den opp da? Uansett så tok jeg med dagens konsoller :)

7772176[/snapback]

 

 

Du kobler det opp på akkurat samme måte som på xbox 360. Det er en optisk utgang på video kabelen til xbox1, nesten identisk med 360.

 

 

Vet ikke hvordan det er med PS2, men regner med at den har DD.

 

Edit: "Dagens konsoller" kan ikke streame DivX, XviD, DVD ISO/RAR med AC3/DD og DTS 6-kanalslyd fra PC'en, kan dem?

Endret av dill-hole2
Lenke til kommentar

Har oppdatert første siden. Lagt inn Xbox, PS2 og GC

 

Xbox har støtte for digital lyd, Gamecube har ikke digital lyd. Playstation 2 har digital utgang, men ikke ingame

Most Sony® PlayStation® 2 games use Dolby Pro Logic II exclusively. This is because the PlayStation 2 cannot process interactive Dolby Digital during game play. Some games, however, may feature select cinematics in Dolby Digital.
Endret av avanore
Lenke til kommentar

Jeg kunne trengt hjelp...

 

Jeg har altså et hjemmekinoanlegg fra Smart Club for en stund siden. Jeg kom på at dette sto og støvet ned på loftet, så jeg koblet det til TV'en og X360 for å få surround mens jeg spiller. Men bildekvaliteten ble dårlig når Xboxen ble koblet via DVD-spilleren. Jeg spurte da om hjelp her på forumet, og ble rådet til å kjøpe denne kabelen:

 

img_-272928481_0.jpg

 

Jeg kjøpte denne, men vet ikke hva jeg skal gjøre med den :blush: ...

Du kunne ikke gitt meg en step-by-step guide, hvor du forklarer nøye hvordan jeg får surround lyd mens jeg spiller? Skjønner absolutt ingenting av dette :no::ohmy:

Lenke til kommentar

Sjekk ut første posten, står ganske bra fortalt der.

Det bilde er en optisk kabel som du trenger for å få digital lyd.

 

Video ledning du kobler til Xbox 360 har en liten sort firkant ved siden. Plugg inn optisk ledning inn der og så må du ha en inngang for optisk ledning i forsterker.

 

Video ledningen ellers kobler du opp som vanlig til TV via VGA, komponent, S-video eller scart

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, der fikk jeg det til :D

 

Det er bare en ting; det kommer bare lyd fra høyttalerne på høyresiden. Den bak på venstre, Center og den foran til venstre har altså ikke lyd.. Og jeg vet at de funker, for jeg så James Bond istad med full surround :hmm: ...

 

Edit: hmm, dette var sprøtt.. Jeg fyrte opp Napoleon Dynamite (DVD), og da funka alle høyttalerne... Det er da Gears of War som ikke funker med dull surround. Litt trist, for det er det eneste jeg spiller :hrm: Noen forslag til løsninger?

 

Edit 2: Fant ut hva som var galt. DVD-spilleren vr satt på Theather eller noe sånt og ikke standard...

Endret av Gastaa
Lenke til kommentar
Takk skal du ha, der fikk jeg det til :D

 

Det er bare en ting; det kommer bare lyd fra høyttalerne på høyresiden. Den bak på venstre, Center og den foran til venstre har altså ikke lyd.. Og jeg vet at de funker, for jeg så James Bond istad med full surround :hmm: ...

 

Edit:  hmm, dette var sprøtt.. Jeg fyrte opp Napoleon Dynamite (DVD), og da funka alle høyttalerne...  Det er da Gears of War som ikke funker med dull surround. Litt trist, for det er det eneste jeg spiller :hrm: Noen forslag til løsninger?

7786432[/snapback]

 

GoW virker bra her med surround. Så jeg vet ikke hvorfor du ikke får surround i spillet. Du får sjekke innstillinger på forsterker og pass på du kjører Dolby Digital fra Xbox 360

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Hmm, har prøvd 360 på en HD TV med de kablene som fulgte med i paskken (Xbox 360 Premium), men fikk ikke lyd :hmm:

7798909[/snapback]

 

Mener du digital lyd? Da må du kjøpe en optisk kabel. Det følger ikke med

Ellers kobler du opp phono ledningene som følger med pakken

7799226[/snapback]

Er ikke noe god i dette. Mener sånn vanlig lyd. For ingen lyd på TVen :no:

Takk for svar forresten ;)

Lenke til kommentar
Er ikke noe god i dette. Mener sånn vanlig lyd. For ingen lyd på TVen :no:

Takk for svar forresten ;)

7801701[/snapback]

 

I premium pakken din følger det med en video ledning med 5 phono kontakter. 2 av de (L/R stereo) ledningene kobles til scart overgangen som også fulgte med pakken. Da skal du få lyd på TV :)

Se bilde her

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...