zaltoe Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hei, jeg er eier av en 95 mod Vectra hvor fjernlysene ikke virker lenger. Indikatorlampa i dashbordet lyser blått hele tiden! Når jeg slår over fra nær til fjern, dimmer nærlysene ned men ingen fjernlys tennes. Pga dårlig råd, tenkte jeg å spørre om det er noen som vet om noen "typiske" feilkilder som kan kontrolleres av en bilamatør før jeg evt er nødt til å oppsøke verksted. Hilsen en jomfru i nød Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Husker ikke hvordan det var på -95 Vectra, har denne H4-pærer for fjern og nær, eller H7 for nær og H1 for fjern? Det KAN jo være at begge pærene er gått samtidig, det kan også være at en sikring har gått. Jeg ville begynt med å måle spenningen på pærekontaktene. Dersom du har spenning der, er det pærene. Dersom du ikke har spenning der, sjekk sikringenene. Dersom de er OK, har du feil på enten lysbryter eller ledningsnett, ev. rele. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Høres veldig ut som jordfeil, eller en delvis kortslutning. Sjekk at kontaktene til pærene er korrekt satt inn. Dersom de står løst på kan det gi noe merkelige resultater, bl.a det som nevnes her. At man har spenning når man måler uten pære betyr ikke at spenningen forblir der med pærene tilkoblet. Dette er noe jeg opplevde på min bil på tåkelysene. De fungerte ikke i det hele tatt, og jeg gikk og målte spenngen med pærene utkoblet. Målte full 12V-spenning. Derimot med pærer tilkoblet var spenningen 0V. Dette er et resultat av dårlig kontakt et sted. I mitt tilfelle var det dårlig kontakt på jordledningen et sted. Fant aldri ut hvor, men ved å legge opp ny jordledning fungerte lysene helt som de skal. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hei, jeg er eier av en 95 mod Vectra hvor fjernlysene ikke virker lenger. Indikatorlampa i dashbordet lyser blått hele tiden! 7761596[/snapback] Hvis indikatorlampa lyser blått hele tiden så tror jeg feilen ligger i kontakt/bryter/relé. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg holder også en knapp på jordingsfeil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Skulle sett et koblingskjema på den bilen, men i min bil er det slik at indikatorene, i vertfall for tåkelys, står etter releet, så når releet er koblet inn lyser indikatoren. Feiler releet og ikke gir spenning til lyktene, så gis det heller ikke spenning til indikatoren. Releet kan være slik at det kobler utgangen til jord når det ikke har spenning på styreingangen. En jordfeil kan da gjøre at indikatoren brukes som jordkobling for et eller annet som står koblet til samme jordledning. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg sleit med at ett av langlysene ikke virket en periode. Var dårlig kontakt i kontaksettet på bryteren på rattet. Målte 12V på pæreholderem men med det samme pæra blei tilkobla var spenninga 0V. Jeg har dobbelt kontaktsett på min bil så derfor bare det ene lyset. Litt fikling med kontaksettet så var alt i orden enn så lenge. Du kan finne feilen om du ohmer deg fram. Høy motstand mellom pærens + og + på batteriet er en indikasjon på at det er dårlig kontakt der et sted. Kjekt med fargekode på ledningene, gjør alt så mye lettere når den andre enden av ledningen skal finnes. Høy motstand mellom - på pæreholderen og ramma på bilen treneger ikke bety noe, det kan ligge en elektronisk krets der for å si fra om pæra er gått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå