Gå til innhold

css layout drit

Anbefalte innlegg

Heisann,

Holder på å mekke denne sida her http://pgrim.centelia.net med min begrensa css kunnskap, men dog..

Greia er at i IE6 er div'en som holder teksten til venstre og div'en til høyre som holder linksa ved siden av hverandre, flott. Men i FF hopper høyre div nedenfor venstre, og alt ser drit ut. Hva er det som skjer??

Hvis noen kan hjelpe meg blir jeg glad :)

css koden:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<style type="text/css">

<!--

body {

background-image: url(images/wp_damask_228.gif);

margin-left: 0px;

margin-top: 0px;

margin-right: 0px;

margin-bottom: 0px;

}

#main {

background-color: #FFFFFF;

width: 620px;

margin-right: auto;

margin-left: auto;

position: relative;

height: 620px;

border: thin solid #000000;

z-index: 1;

margin-top: 50px;

min-height:100%;

}

#content_left {

width: 305px;

float: left;

padding-top: 20px;

padding-left: 30px;

padding-right: 20px;

height: 470px;

}

#nye_bilder {

height: 266px;

background-color: #f9f2f6;

text-align: center;

padding-top: 30px;

}

.overskrift {

color: #a02967;

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 11px;

font-weight: bold;

}

.avsnitt {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 11px;

color: #000000;

}

.link_spacer {

padding-top: 1px;

padding-bottom: 1px;

}

#content_right {

float: right;

height: 495px;

}

#left {

height: 39px;

width: 620px;

background-color: #511735;

float: left;

}

#main #header {

background-color: #FFFFFF;

padding: 25px;

}

-->

</style>

Endret av Stressed_out
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en clearfix etter content_left og content_right. Altså en slik en:

<div style="clear:both"></div>

Da vil main alltid legge seg rundt alle floats den inneholder. Et element som er float er ikke begrenset av kontainerens størrelse. Et element som er clear:both vil alltid legge seg under alle floats. Hvis denne selv ikke er float vil den trekke kontaineren ut slik at kontaineren vil inneholde den, og da også automatisk inneholde alle floats.

Altså:

...
<div id="main">
 ...
 <div id="content_left">
   ...
 </div>
 <div id="content_right">
   ...
 </div>
 <div style="clear:both"></div>
</div>
...

Endret av balletryne
Lenke til kommentar

Da mener jeg å fjerne height og min-height i #main, height i #content_left, #content_right og #nye_bilder. Ingen grunn til at ikke innholdet skal få bestemme hvor mye plass det trenger.

I tillegg tror jeg du skal kunne fjerne width og float:left i #left. Blokkelementer vil automatisk legge seg under hverandre og bruke maksimal bredde, med mindre noe annet er angitt.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Hvis du bruker "layers" i sidendin kand et være grunnen. Layers oppfører seg forskjellig i noen netlesere pga. nettlesere ikke leser html koder 100% likt.

Det er en kode som fikser dette men den har ikke jeg.

Er ingen ekspert på CSS selv så kan ikke hjelpe deg med det tor jeg :p

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er ikke mye hjelp i deg hvis du i flere tråder råder folk til å bruke tabeller istedet for layers. Spesielt ikke med tanke på at du selv sier du ikke har særlig greie på CSS.

Layers har en tendens til å oppføre seg forskjellig i forskjellige nettlesere noen ganger. Så personlig vil jeg annbefale å sette opp sida til i tables (tabeller). Da kan du skrive direkte inn i di forskjellige delene av tabellen og det oppfører seg likt over alt.

7986000[/snapback]

Endret av attach
Lenke til kommentar
Hvis du bruker "layers" i sidendin kand et være grunnen. Layers oppfører seg forskjellig i noen netlesere pga. nettlesere ikke leser html koder 100% likt.

Det er en kode som fikser dette men den har ikke jeg.

Er ingen ekspert på CSS selv så kan ikke hjelpe deg med det tor jeg :p

7983003[/snapback]

Hold deg i OT-baren du ;) (ikke ment som et personangrep)

Du bør ikke uttale deg om ting du absolutt ikke har greie på. Ihvertfall ikke i den kategorien det gjelder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...