Gå til innhold

Overklokke en AMD 4200 X2

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal overklokke 4200 X2, har ett a8n-sli premium hovedkort og kjønner ikke veldig mye av det som står på biosen.

Har skjønt at det er disse verdiene jeg må gjøre noe med:

Overclock Profile:

Overclock Options:

N.O.S Option

CPU Frequency

PCI Express Clock

DDR Voltage

Chipset Voltage

HT Voltage

CPU Multiplier

CPU Voltage

PCI Clock Synchronization Mode:

Lurer på hva jeg må putte inn i disse for å få prossesoren min opp til 2.8 GHz eller hva enn er overklokkings standaren til en AMD Athlon 4200 X2 uten stock kjøler. Har en Fatal1ty CPU Cooler FS-C77.

Takker for all hjelp og skjønner at noen vil være irritert siden det sikkert står mange guider om generelt overklokking, men jeg tør ikke å stole på meg selv når jeg putter inn sånne verdier....

Her er hardwaren jeg har på pcn

Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI S-939 Super Cooling pipe, Dual-DDR, PCIe

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz Socket 939 2x512KB cache Dual-Core

Hiper Type-R strømforsyning 580W Blå 20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db

Zalman FATAL1TY CPU Vifte Socket 478/775/754/939/940 ZM-FS-C77

POV GeFORCE 7900 GT 256MB PCIe Dual DVI,HDTV, TV-ut ++

Endret av kimern9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde meg litt nå og kom meg til 231 MHz Bus Speed og 11 multiplier. nå er den på 2541 MHz. Over det fikk jeg blue screen og når jeg prøvde å få over 2600 MHz restarta den automatisk, men har jo sett andre med værre pc en meg komme opp til 2800... hva er det jeg gjør feil?

EDIT: Temperaturen er på 30-32 når jeg er inni BIOS, vet ikke hva den er når windows er oppe, noen måte jeg kan sjekke det på?

untitled-5.jpg

CPU-Z test, hvis det hjelper

Endret av kimern9
Lenke til kommentar

Du er tydligvis en nybegynner, da vil jeg anbefale deg å lese gjennom en overklokkingsguide, slik at du ikke gjør noe dumt (se linken nede)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=412542

Om du har den originale kjøleren vil jeg ikke anbefale deg å øke Volten mye høyere enn 1,45Volt. Når du øker spenningen (Volt), så øker du stabiliteten, og da kan du klokke høyere. Les gjennom guiden, der er det flere screenshots av en BIOS som gir deg mer forståelse for hva duskal forandre på.

EDIT: Jeg er ikke sikker på hva som er standard spenning på CPUen din, men du kan vel prøve å sette spenningen på 1,38Volt eller noe der, det vil gi deg mere rom for å klokke høyere.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
Du er tydligvis en nybegynner, da vil jeg anbefale deg å lese gjennom en overklokkingsguide, slik at du ikke gjør noe dumt (se linken nede)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=412542

Om du har den originale kjøleren vil jeg ikke anbefale deg å øke Volten mye høyere enn 1,45Volt. Når du øker spenningen (Volt), så øker du stabiliteten, og da kan du klokke høyere. Les gjennom guiden, der er det flere screenshots av en BIOS som gir deg mer forståelse for hva duskal forandre på.

EDIT: Jeg er ikke sikker på hva som er standard spenning på CPUen din, men du kan vel prøve å sette spenningen på 1,38Volt eller noe der, det vil gi deg mere rom for å klokke høyere.

7761416[/snapback]

har prøvd litt forskjellig nå men skjønner ikke hvordan jeg stiller vcore, står vcore ett sted på bios men jeg kan ikke gjøre om på det, det stiger og går ned når jeg gjør om på CPU Voltage da.

finner heller ikke den saken man styrer htt multi med, har bare multipliern og den står på høyest som er 11. De sakene heter ikke det samme som i min bios, multipliern heter CPU multiplier og på den andre tråden der heter den CPU/FSB Frequency ratio. mangler noe annet med ett gangetegn på biosen, har ikke noe LDT/FSB Frequency Ratio.

Også lurer jeg på når jeg skal sette minnet tilbake til normal speed igjen.

Lenke til kommentar

Det er mulig at du har Cool'nd'quiet på, den må du sette på disabled når du klokker. Da skal du kunne forandre ting du ikke kan forandre på nå. Multiplieren kan du bare la være for nå. Det som står som Bus Speed i CPU-Z som står på 231 på bildet nå, den skal du øke. Hvilke hovedkort har du? Da kan jeg se noen tester på nettet og gi deg litt mere nøyaktige svar.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
Det er mulig at du har Cool'nd'quiet på, den må du sette på disabled når du klokker. Da skal du kunne forandre ting du ikke kan forandre på nå. Multiplieren kan du bare la være for nå. Det som står som Bus Speed i CPU-Z som står på 231 på bildet nå, den skal du øke. Hvilke hovedkort har du? Da kan jeg se noen tester på nettet og gi deg litt mere nøyaktige svar.

7762882[/snapback]

Hele hardwaren på pc-n min står på start posten.

nå har jeg gjort den stabilitets testen med OCCT (tok vanlig testen, han mente vel ikke tortur testen?)

Så CPU'n er stabil på konfigurasjonen jeg har nå. Temperaturen er 35 på begge kjernene nå i "inaktiv" mode og når den jobber holder den seg sånn rundt 45.

Her er oppdatert CPU-Z test

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=158876

Voltage er på 1.472 - 1.488 v

Har litt lyst til å komme opp til 2.8 GHz siden det var målet, lol.

Hvis jeg overklokker RAM-en, vil jeg få mulighet til å overklokke cpu-n mer?

EDIT: Cool 'n Quiet er av, leste det i tråden hans, :)

Endret av kimern9
Lenke til kommentar
Har litt lyst til å komme opp til 2.8 MHz siden det var målet, lol.

2,8 Mhz, ja, du ligger vel på 2 ghz stock, så målet ditt er oppnådd for lenge sidan :p

7763212[/snapback]

GHz da, skjønner jo såpass.

AMD Athlon 4200 X2 er 2.2 GHz stocked.

Lenke til kommentar

Er kanskje ikke så lurt å gå mye høyere med original kjøler, men jeg ser du har en god kjøler fra Zalman, så kan vel gå lenger. Men er 2664 maks du kommer opp i? Eller driver du og tester på høyere hastigheter nå?

Når du vil absolut komme så høyt som mulig med CPU, da er det lurt å la være å klokke alle andre ting, inkludert RAM. Men ser ut som du er på riktig vei da.

EDIT: Tipper på at du har skjønt nå at du må opp i 255 på FSB for å nå målet ditt (2,8GHz).

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Hvilken kjerne har du? toledo? manchester? Jeg kjører min Toledo på 2,8ghz 24/7 dønn stabilt. Skal se om jeg får justert den opp til 2,9ghz snart. Maksklokken min er på 3,2ghz. Så din burde iallefall klare 2,8ghz med såpass volt. Jeg klarte 2,8ghz med 1.35v.

Mistenker minnet ditt som kjører på 242mhz kan være problemet. Kan hende minnet ditt ikke liker overklokking, samt du har sikkert ikke økt volten på minnet.

edit: så at du hadde machester. De skal også være ganske klokkevennelige. Så jeg finner det merkelig om din stopper på 2,6ghz iallefall.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Hvilken kjerne har du? toledo? manchester? Jeg kjører min Toledo på 2,8ghz 24/7 dønn stabilt. Skal se om jeg får justert den opp til 2,9ghz snart. Maksklokken min er på 3,2ghz. Så din burde iallefall klare 2,8ghz med såpass volt. Jeg klarte 2,8ghz med 1.35v.

Mistenker minnet ditt som kjører på 242mhz kan være problemet. Kan hende minnet ditt ikke liker overklokking, samt du har sikkert ikke økt volten på minnet.

edit: så at du hadde machester. De skal også være ganske klokkevennelige. Så jeg finner det merkelig om din stopper på 2,6ghz iallefall.

7764079[/snapback]

Njaa, han har jo OCZ minnet, og det er jo på en måte entusiast minne, skal jo være grei i mine øyne den.

Lenke til kommentar
Njaa, han har jo OCZ minnet, og det er jo på en måte entusiast minne, skal jo være grei i mine øyne den.

7764096[/snapback]

ja ville tro det jeg også. Men siden HTT er grei og volten er grei, så er minnet det eneste jeg kan finne som kan føre til feil. Du kan jo bare prøve å sette minnet ned til uner 200mhz og se om det blir noe bedre. Var slik med meg iallefall, fikk feil pga minnet ikke tålte overklokken.

Lenke til kommentar
Nå kom jeg opp i 2.7 GHz

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=159144

Men volten på CPU'n er 1.45  :hmm:

Er det ingenting annet jeg skal stille på i BIOS'en?

sånn som HTT multipliern, har ikke asus a8n det? ville det vært bedre om den settingen gjorde at HTT * HTT Multipliern var nærmest 1000?

7766876[/snapback]

Om HTT ikke kjører på eksakt 1000mhz har ingenting å si. har sett en tet der de testet ytelsen på pc'n ved lavere HTT, og forskjellene var minimale. Det er snakk om så lite at du ikke merker det en gang, og om den er på 500, 700 eller 1000mhz er likegyldig.

Er det stabilt på 2,7ghz da? Volten på cpu kan du ha helt opp mot 1,59-1,60v, videre går det på hvor mye du tørr selv. Men så mye volt er da ikke anbefalt til 24/7 bruk med luftkjøling. Men tror 1,50v maks skal gå sånn tåelig greit.

Lenke til kommentar
Nå kom jeg opp i 2.7 GHz

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=159144

Men volten på CPU'n er 1.45  :hmm:

Er det ingenting annet jeg skal stille på i BIOS'en?

sånn som HTT multipliern, har ikke asus a8n det? ville det vært bedre om den settingen gjorde at HTT * HTT Multipliern var nærmest 1000?

7766876[/snapback]

Om HTT ikke kjører på eksakt 1000mhz har ingenting å si. har sett en tet der de testet ytelsen på pc'n ved lavere HTT, og forskjellene var minimale. Det er snakk om så lite at du ikke merker det en gang, og om den er på 500, 700 eller 1000mhz er likegyldig.

Er det stabilt på 2,7ghz da? Volten på cpu kan du ha helt opp mot 1,59-1,60v, videre går det på hvor mye du tørr selv. Men så mye volt er da ikke anbefalt til 24/7 bruk med luftkjøling. Men tror 1,50v maks skal gå sånn tåelig greit.

7767209[/snapback]

Nei, den ble veldig ustabil, greide ikke å fullføre første testen på 3dmark 06 en gang før det klikka. Er veldig rart siden temperaturen er stabil. Og går ikke an å ha høyere volt en 1.5 v av en eller annen grunn, er ikke noe option høyere en 1.5v.

Kansje jeg trenger ny driver på hovedkortet? men har jo hørt at det er veldig risky.

Lenke til kommentar

hmm... med min 4200+ "manchester" kjører jeg 2.6ghz 24/7. jeg vil ikke øke mer pga, tempen i core 1# er oppe på 54 grader under orthos test. vcore ligger på 1.375.

er ikke helt fornøyd med en slik temp. siden jeg har veldig bra kjøling i kabinettet + at jeg har en Zalman CNP9500 LED. har prøvd det meste for å få temp ned, men neida.

Lenke til kommentar
hmm... med min 4200+ "manchester" kjører jeg 2.6ghz 24/7. jeg vil ikke øke mer pga, tempen i core 1# er oppe på 54 grader under orthos test. vcore ligger på 1.375.

er ikke helt fornøyd med en slik temp. siden jeg har veldig bra kjøling i kabinettet + at jeg har en Zalman CNP9500 LED. har prøvd det meste for å få temp ned, men neida.

7768424[/snapback]

Hvor mye volt har du på cpu'n?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...