Gå til innhold

[Midlertidig Løst] Brukere og passord i Samba!

meastp

Anbefalte innlegg

Hei!

Da kommer enda et spørsmål:

Når jeg går inn på en mappe som deles igjennom Samba, kommer det en logonscreen:

username er "[pc'nsip]/Guest" og ikke skrivbart

passord skal jeg skrive inn....

Problemet er bare: Jeg kjenner ikke passordet!

Hvordan kan jeg gjøre så brukere kan logge på med brukernavn og passord?? Hvordan kan jeg oprette brukere?

Bruker webmin og/eller swat.

Takker for alle hjelpsomme svar,

Mats

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: meastp på 2002-11-28 21:18 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: meastp på 2002-11-29 09:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at Guests allow i webmin skal settes til Yes. (muligheter No, Yes og Guest Only)

Da får du mulighet til å skrive inn brukernavn og passord....

Men hvor er disse brukernavnene???

Vær så snill å hjelp hvis du kan, jeg har allerede sittet i en 5-6 timer med akkurat denne lille biten og vil gjerne få gjort det ferdig snart...

mvh,

Mats

Lenke til kommentar

Hei

Tror kanskje du bør lese deg litt opp på Samba før du gir deg i kast med konfigureringen:)

Et bra sted å starte (uten å måtte lese tykke bøker) kan være den offisielle norske siden:

http://www.bibsyst.no/samba/samba.html

Sørg også for at du har noenlunde kontroll på hva et Windows-domene og arbeidsgruppe er før du setter i gang (de to sikkerhetsmodellene (-Active Directory) WinXX maskinene kan bruke når de står i nettverk).

Det er vanskelig å si hva som er galt med oppsettet ditt uten å ha sett smb.conf filen din.

Hvis jeg skal gjette står security til "user" og du har ikke definert brukere i smbpasswd filen din.

Lenge siden jeg har vært borti dette oppsettet men er noenlunde sikker på at du må du legge dem inn i smbpasswd med brukernavn/uid som matcher din unix/linux /etc/passwd fil.

Kjør deretter smbpasswd-kommandoen som root for å sette passord på brukerne.

(Både en konfig-fil og en kjørbar fil med samme navn - kan være forvirrende:)

For å gjøre ting enklere for deg selv kan du dersom du har en NT/2000 server stående sette "security=server" (i smb.conf) og sette "server"-parametren til å peke på den serveren du har, altså "server=netbiosnavn-eller-ip".

Evt. kan du sette opp Samba til å fungere som domenekontroller (PDC) i nettverket ditt, slik at alle brukerne logges på/autentiseres mot denne ved pålogging. Masse flott funksjonalitet åpenbarer seg da samt at videre oppkobling av share osv. går da smertefritt (men det krever litt mer kunnskap å sette opp).

Konklusjonen (min) er vel egentlig at du bør sette deg litt mer inn i Samba:)

Mvh

Kim Johansen

"Natten er mild og du vet hva jeg vil,

jeg vil være snill"

-Raga Rockers

[ Denne Melding var redigert av: kimjoha på 2002-11-29 03:04 ]

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar...

Jeg får vel lese litt mer da :smile: ...

Så ikke dum ut den boka forresten...

Etter det lille jeg har lest, så den ut som den var mer "newbie"-tilpasset enn HOWTO's og readmes på samba.org

mvh,

Mats Taraldsvik

[ Denne Melding var redigert av: meastp på 2002-11-29 08:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...