moray Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Kultstatus = søppel? Filmer, serier og andre greier som av en eller anne merkelig grunn blir nevnt i samme sammenheng som ordet kultstatus har en tendens til å inneholde dårligste art av skuespill, effekter, setting etc. Er det dårlig nok, skal det da få kultstatus? Er dette opprinnelsen til fenomenet, at ingen andre enn veldig spesielt interesserte vil vise interesse for dette? Eneste fellesnevneren jeg ser er dårlig skuespill, noe som vanligvis blir belønnet med dårlige seertall etc. Hva er nøkkelen? Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Wikipedia har dette å si om betegnelsen: Kultstatus Kultstatus vil si at ett fenomen, gjerne en bok, film eller tegneserie har blitt såpass populær at det har samlet seg en liten kult rundt det. Tilhengerne vil ofte samles rundt fenomenet og det vil derfor være populært i veldig lang tid etter det oppsto. Noen eksempler på fenomener som har fått kultstatus: * Star Wars * Ringenes Herre * The Sandman * Trainspotting * The Rocky Horror Picture Show * Barne-TV Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg vil tro at grunnen til at kultfilmer ofte har dårlig skuespill er at budsjettene på kultfilmer er som oftest ganske lave, da konseptene pleier å være litt for sære til at de får mange millioner å rutte med. Star Wars/Ringenes Herre er en annen type kultfilm, da de er likt av mange, samtidig som de har noen grupper med mennesker som lever for fenomenet. Den beste type kultfilm, i mine øyne, er de tapte klassikerne som folk finner frem etter mange år. MST3K har nok bidratt til at en del gullkorn fra 50- og 60-årene er blitt populære igjen, så vi har bare å takke dem. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Kultstatus = søppel? Filmer, serier og andre greier som av en eller anne merkelig grunn blir nevnt i samme sammenheng som ordet kultstatus har en tendens til å inneholde dårligste art av skuespill, effekter, setting etc. Er det dårlig nok, skal det da få kultstatus? Er dette opprinnelsen til fenomenet, at ingen andre enn veldig spesielt interesserte vil vise interesse for dette? Eneste fellesnevneren jeg ser er dårlig skuespill, noe som vanligvis blir belønnet med dårlige seertall etc. Hva er nøkkelen? 7760229[/snapback] Tror nok du bør se litt dypere på saken. Filmer som får kultstatus er ofte filmer som ikke har alle kvaliteter for å bli store publikumslagere, men likevel har kvaliteter som gjør at grupper med folk forelsker seg helt i dem. I noen tilfeller er det filmer som har kvaliteter som gjør dem til publikumssuksesser, og i tillegg har noe som gjør at folk blir helt fanatiske tilhengere(Star Wars, Ringenes Herre). Dårlig skuespill, settings, etc, har ingenting å gjøre med om en film får kultstatus, men kan være en av grunnene til at filmen ikke blir en publikumssuksess. Jim Jarmusch regnes blant annet som en kultregissør, og det er aldri noer dårlig skuespill i filmene hans. Fantastisk realistisk skuespill hele veien igjennom. Andre, helt forskjellige eksempler, er Vincent Price, som var en fantastisk skuespiller, men ikke en method-actor, og holdt på med for det meste B-filmer, og har fått kultstatus mest av alt fordi han var en fantastisk skuespiller. Ikke alle filmer trenger method-acting. Christopher Lee kan også nevnes som en fantastisk skuespiller som har fått kultstatus på grunn av sitt skuespill, og igjen sjelden gjør method-acting. Det er ekstremt mye forskjellig som blir kultfilm, og eneste ting de har til felles er at de har gode nok kvaliteter på ett eller flere punkter til å få noen folk til å bli fanatiske fans. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Kultstatus = søppel? Filmer, serier og andre greier som av en eller anne merkelig grunn blir nevnt i samme sammenheng som ordet kultstatus har en tendens til å inneholde dårligste art av skuespill, effekter, setting etc. Er det dårlig nok, skal det da få kultstatus? Er dette opprinnelsen til fenomenet, at ingen andre enn veldig spesielt interesserte vil vise interesse for dette? Eneste fellesnevneren jeg ser er dårlig skuespill, noe som vanligvis blir belønnet med dårlige seertall etc. Hva er nøkkelen? Er filmer skrekkelig dårlige så kan de få en kultstatus ja, slik som Ed Wood og filmene sendt av Mystery Science Theater 3000, fordi det finnes kulter som synes det er underholdende å se veldig elendige filmer. Kultfilmer kjennetegnes lettere med at det er filmer en gruppe mennesker liker veldig godt, men som kanskje vil være for spesiell for den allmenne person i gaten. Ringenes Herre og Star Wars er ikke kultfilmer i ordets opprinnelige betydning. S, Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Er filmer skrekkelig dårlige så kan de få en kultstatus ja, slik som Ed Wood og filmene sendt av Mystery Science Theater 3000, fordi det finnes kulter som synes det er underholdende å se veldig elendige filmer. Kultfilmer kjennetegnes lettere med at det er filmer en gruppe mennesker liker veldig godt, men som kanskje vil være for spesiell for den allmenne person i gaten. Ringenes Herre og Star Wars er ikke kultfilmer i ordets opprinnelige betydning. S, 7762541[/snapback] Du har vel tatt navnet ditt fra en regissør som absolutt kan kalles en kultregissør, men hvis filmer på ingen måte representerer trådstarters synspunkt på kultfilm. Lenke til kommentar
TreeHugger Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Selv ser jeg på The Nightmare Before Christmas, The Crow og Donnie Darko som kultfilmer. Og på Tim Burton som en slags kultregissør, men jeg vet ikke om disse egentlig oppfyller "kravene". Noen som kjenner til, kanskje? (Kan legge til at jeg er utrolig glad i disse filmene) Endret 22. januar 2007 av TreeHugger Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 En typisk kultfilm for meg er Clerks. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 En kultfilm for meg er Rocky Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Little Shop of Horrors (det der en en blomsterbutikk, det er faktisk en film og . . ) Last horror movie Cannibal Hollocaust. ..Kommer ikke på flere Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 "Kult" har forrandret seg veldig mye i det siste. Før var kultfilmer lav-budsjett greier som ingen la merke til, med skikkelig sært innhold, og som ble oppdaget i senere tid av noen få som endte opp med å dyrke dem. Etter hvert ble det kult å like 'kult', da begynnte man å få 'Instant Cult Classic!' (Svært selvmotsigende) og la filmer få kultstatus bare pga én fellesnevner. Som Star Wars og Lord of the Rings serien. De har fått betegnelsen kultfilmer (av noen) pga at folk dyrker dem. Men det er den eneste likheten. De er ikke sære, de er elsket av ekstremt mange folk, og de hadde enorm suksess umiddelbart. Hvis Britney Spears plutselig lager en anti-kristen sang, så betyr ikke det at hun lager black metal. Men det er enorm uenighet blandt dette. Noen syns en kultfilm skal inneholde alle kriteriene, mens noen syns det holder med bare én. Selv må jeg nesten holde med førstnevnte. Lenke til kommentar
moray Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 "Kult" har forrandret seg veldig mye i det siste. Før var kultfilmer lav-budsjett greier som ingen la merke til, med skikkelig sært innhold, og som ble oppdaget i senere tid av noen få som endte opp med å dyrke dem. Vel, det er egentlig disse filmene jeg sikter til i første post. Har også merket at begrepet har blitt noe forandret. Lenke til kommentar
AlexGM Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Evil dead filmene er typiske kult filmer spør du meg, og er enig med steffy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå