Simen1 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Husk at hvis du har to disker (f.eks i Raid) så bråker og vibrerer det dobbelt så mye som en disk. Disker i Raid0 gir dobbel transferrate, men gir ikke noe forbedring i aksesstiden, den etter min mening mest kritiske størrelsen for diskytelse til OS og programmer. Man vil dermed ikke merke noe særlige ytelseforbedring med to disker i Raid0 i forhold til bare 1. De nye raptorene (nyere enn 36GB-versjonen) støyer heller ikke så voldsomt. Litt knatring, men omtrent like lite suselyd som vanlige 7200-disker. Totalt sett tror jeg støyen som 1 stk Raptor gir er sammenlignbart med 2 stk 7200-disker. Siden du ikke har behov for lagringsplassen, men bare vil ha en rask disk så tolker jeg det til at 2*160 vs. 1*74 GB ikke er noe stort ankepunkt for Raptoren. Prismessig blir det ikke store forskjellen på 2*160 og 1*Raptor. Ca 1300kr vs. 1000kr. Med tanke på varme så utvikler 1 stk Raptor langt mindre varme enn 2 stk vanlige disker. Omtrent halvparten. 1 stk Raptor trenger bare 1 SATA-port og 1 stk 3,5" plass i kabinettet. 2 vanlige disker trenger 2. Ytelsemessig vil 1 stk Raptor levere lavere transferrate enn 2 stk 7200-disker i Raid0, men så er jo som nevnt denne størrelsen ikke så viktig for OS-ytelse. Det er aksesstiden som er mest kritisk og den er betydelig kjappere på Raptor enn på 7200-disker. Raptor har ca 9ms aksesstid, mens 7200-disker (i Raid0 eller ikke) har ca 13ms. Sagt på en annen måte så kan Raptor få aksess inntil ca 111 filer per sekund, mens 7200-disker gir aksess til inntil ca 77 filer per sekund. Angående støydemping så kan jeg anbefale følgende metode (uansett valg av disker): - Heng diskene opp i strikk eller O-ringer - Lyddemp kabinettet med lydisolasjonsplater. (Koster under hundrelappen for en kvadratmeter på biltema) Alt i alt: Jeg ville kjøpt Raptor 74GB til ditt bruk. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 @Simen1 Takk for svaret ditt, og jeg har nå endret synspunktet mitt ang raptor. Så det blir den "nye" 74GB varianten. Igjen, takk til alle som har bidratt med gode og kloke svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå