Gå til innhold

Raskeste HDD med en plate, hvilken?

Anbefalte innlegg

Husk at hvis du har to disker (f.eks i Raid) så bråker og vibrerer det dobbelt så mye som en disk. Disker i Raid0 gir dobbel transferrate, men gir ikke noe forbedring i aksesstiden, den etter min mening mest kritiske størrelsen for diskytelse til OS og programmer. Man vil dermed ikke merke noe særlige ytelseforbedring med to disker i Raid0 i forhold til bare 1.

De nye raptorene (nyere enn 36GB-versjonen) støyer heller ikke så voldsomt. Litt knatring, men omtrent like lite suselyd som vanlige 7200-disker. Totalt sett tror jeg støyen som 1 stk Raptor gir er sammenlignbart med 2 stk 7200-disker.

Siden du ikke har behov for lagringsplassen, men bare vil ha en rask disk så tolker jeg det til at 2*160 vs. 1*74 GB ikke er noe stort ankepunkt for Raptoren.

Prismessig blir det ikke store forskjellen på 2*160 og 1*Raptor. Ca 1300kr vs. 1000kr.

Med tanke på varme så utvikler 1 stk Raptor langt mindre varme enn 2 stk vanlige disker. Omtrent halvparten.

1 stk Raptor trenger bare 1 SATA-port og 1 stk 3,5" plass i kabinettet. 2 vanlige disker trenger 2.

Ytelsemessig vil 1 stk Raptor levere lavere transferrate enn 2 stk 7200-disker i Raid0, men så er jo som nevnt denne størrelsen ikke så viktig for OS-ytelse. Det er aksesstiden som er mest kritisk og den er betydelig kjappere på Raptor enn på 7200-disker. Raptor har ca 9ms aksesstid, mens 7200-disker (i Raid0 eller ikke) har ca 13ms. Sagt på en annen måte så kan Raptor få aksess inntil ca 111 filer per sekund, mens 7200-disker gir aksess til inntil ca 77 filer per sekund.

Angående støydemping så kan jeg anbefale følgende metode (uansett valg av disker):

- Heng diskene opp i strikk eller O-ringer

- Lyddemp kabinettet med lydisolasjonsplater. (Koster under hundrelappen for en kvadratmeter på biltema)

Alt i alt: Jeg ville kjøpt Raptor 74GB til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...