Babelfisken Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har Acer AL2423W og denne har native oppløsning på 1920 x 1200. Det rare er at når jeg velger denne oppløsningne blir bildet helt håpløst dårllig. Beste jeg får til nå er 1600 x 1200. Oppdateringsfrekvensen står til 60Hz og jeg er koblet til skjermen med DVI. Skjermkortet er Asus 8800 GTS Lenke til kommentar
Boye Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Hva er "helt håpløst dårlig"? Farger, ubrukt område på skjerm (sort), dårlig fokus, flimmer/snø, grønne prikker etc? Hjelper det å bruke analog tilkobling? Og hvilken oppløsning viser LCD skjermens meny/OSD? Hvilken oppløsning viser den når du starter maskinen på BIOS skjermbildet, eller Windows laster inn? Eksempel: Hadde et problem med en 20" LaCie photon20visionII skjerm via DVI når jeg brukte 1600x1200 på 9700PRO/9600PRO kortene hvor selve oppløsningen viste seg via skjermens meny (OSD) å være 1604x1200. Hele bildet ble ufokusert/"strukket". I tillegg var det en vertikal strek fra topp til bunn med ~10 piksler bredde hvor alt strakk seg ut. Endret 19. januar 2007 av Boye Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Hva er "helt håpløst dårlig"? Farger, ubrukt område på skjerm (sort), dårlig fokus, flimmer/snø, grønne prikker etc? Hjelper det å bruke analog tilkobling? Og hvilken oppløsning viser LCD skjermens meny/OSD? Hvilken oppløsning viser den når du starter maskinen på BIOS skjermbildet, eller Windows laster inn? Eksempel: Hadde et problem med en 20" LaCie photon20visionII skjerm via DVI når jeg brukte 1600x1200 på 9700PRO/9600PRO kortene hvor selve oppløsningen viste seg via skjermens meny (OSD) å være 1604x1200. Hele bildet ble ufokusert/"strukket". I tillegg var det en vertikal strek fra topp til bunn med ~10 piksler bredde hvor alt strakk seg ut. 7760083[/snapback] Din beskrivelse er ikke helt borte. Det ser ut som en veldig dårlig mapping av ikke native oppløsning. Tekst er uleselig, grov men liten. Bold 4pkt eller noe slikt kan det se ut som. Sjekket akkurat nå analog og det går bra. Kan virke som nvida driveren er litt ute av synk med hva jeg har tilkoblet. Vi nvida kontrollpanelet ble det svart når jeg forsøkte 1920x1200. Plugget i analog og det virket. Får forske på dette litt senere. Nå er det viktigere ting som må gjøres :-) Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 I tillegg til ovennevnte problem klarer heller ikke skjermkortet å bestemme seg for om det skal sende Digital eller analogsignal på porten. Må som regel bytte om gjennom en oppstart og enkelte ganger når jeg er inne Nvidia kontrollpanel å gjøre noe. Begynner å bli veldig iriterende :-( Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Eksempel: Hadde et problem med en 20" LaCie photon20visionII skjerm via DVI når jeg brukte 1600x1200 på 9700PRO/9600PRO kortene hvor selve oppløsningen viste seg via skjermens meny (OSD) å være 1604x1200. Hele bildet ble ufokusert/"strukket". I tillegg var det en vertikal strek fra topp til bunn med ~10 piksler bredde hvor alt strakk seg ut. 7760083[/snapback] Har liknede problem. Skjermen rapporterer 960 x 1200. Altså halvparten av hva horisontal oppløsning skulle være. Hva var løsningen hos deg? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) På nVidia 7800GT kortet fungerer det ypperlig, men på ATi kortet ble det løst ved å "jokke" litt med kontrollpanelet, for å si det sånn. Strengt talt gikk det ut på at jeg brukte "switch displays" (kjører dualhead) hvor skjerm 1 nå ble skjerm 2, og skjerm 2 ble skjerm 1. Dette gjøres ifra ATi CCC (kontrollpanelet) hvor du høyreklikker på skjermen du kjører. Skal se om jeg kan finne tråden... EDIT: Hvis du søker på 1604x1200 finner du noen tråder og løsninger, ATi og nVidia. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...7&hl=+1604x1200 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&s=hardware.no https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...9&hl=+1604x1200 I en av trådene har en person rett og slett dradd skjermen over på den andre siden - mulig dette vil hjelpe. Håper du finner ut av det Endret 21. januar 2007 av Boye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå