Gå til innhold

Dele erfaringer med G7?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg like godt et G7, i stedet for å følge min samboers råd om et nytt Exilim. Ble veldig fascinert av dette kameraet og måtte bare ha det til slutt. Jeg er fullstendig nybegynner, og sliter noen ganger litt med å utnytte alle kameraets funksjoner. Er det noen av dere som kan dele noen erfaringer? Har dere noen tips å komme med? F.eks. hvilke innstillinger til hvilke bilder/situasjoner. Jeg har ingen spesifikke problemstillinger jeg vil ha svar på.

 

Jeg har aldri hatt ISO funksjon på kamera før. Så grønn er jeg. Får veldig mye finere bilder av min datter når jeg ikke bruker blitz. Og jeg får skikkelig bra "actionbilder". Ikke alltid så enkelt å ta bilder av en toåring, men med G7 klarer til og med jeg det.

 

Link gjerne til noe bilder dere har tatt med G7 og si noe om hvilke innstillinger som er brukt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det beste du kan gjøre er å kjøpe en fotobok, og ta masse bilder. G7 er et ekstremt avansert kompaktkamera( beste kompaktkamera etter min mening).

 

Noen tips:

- Ikke bruk kamerablitzen. Det er bedre med litt støy på bildet( ISO opp til 400 er bra, 800 er brukbart, 1600 ville jeg unngått. ISO 3200 er også greit), eller bruk en ekstern blitz.

- Kjøp et par ekstra batterier( NB2LH batterier kan kjøpes billig fra Amazon), og et par 2GB minnekort.

- Nevnte jeg at du bør gå ut og ta masse bilder? Kos deg med fotohobbyen din.

 

Var hjemme hos brodern i dag. Det var en fin solnedgang, og tok et "snaphot" fra hagen hans. Bildet er ikke etterbehandlet( bortsett fra litt beskjæring). Er veldig fornøyd med fargegjengivelsen....

Lenke til kommentar

post-119159-1170545972_thumb.jpgDet beste du kan gjøre er å kjøpe en fotobok, og ta masse bilder. G7 er et ekstremt avansert kompaktkamera( beste kompaktkamera etter min mening).

 

Noen tips:

- Ikke bruk kamerablitzen. Det er bedre med litt støy på bildet( ISO opp til 400 er bra, 800 er brukbart, 1600 ville jeg unngått. ISO 3200 er også greit), eller bruk en ekstern blitz.

- Kjøp et par ekstra batterier( NB2LH batterier kan kjøpes billig fra Amazon), og et par 2GB minnekort.

- Nevnte jeg at du bør gå ut og ta masse bilder? Kos deg med fotohobbyen din.

 

Var hjemme hos brodern i dag. Det var en fin solnedgang, og tok et "snaphot" fra hagen hans. Bildet er ikke etterbehandlet( bortsett fra litt beskjæring). Er veldig fornøyd med fargegjengivelsen....

Endret av buitre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Vurderer å kjøpe meg G7. Har S3 fra før av men jeg ønsker meg noe mindre. Noen som har tele-/vidvinkeladapter og kan si hvordan det er i bruk?

 

Flott bilde:)

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg G7. Har S3 fra før av men jeg ønsker meg noe mindre. Noen som har tele-/vidvinkeladapter og kan si hvordan det er i bruk?

 

Flott bilde:)

7922551[/snapback]

 

 

Har ikke vidvinkel eller telekonverter, men jeg kan anbefalle deg å kjøpe en konverter adapter. Da kan du bruke filtre på kameraet.

 

G7 er et genialt kamera, og jeg anbefaller det på det varmeste. :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Topp! Må bare få solgt S3'en først, så blir det kjøp :) Tror jeg også skal kjøpe meg vidvinkel og telekonverter pluss den adapteren. Leste akam.no sin test av G7, men den var ikke særlig positiv. Men jeg har prøvd kameraet selv og har snakket med andre som har anbefalt det :) Er det et must med Ultra eller Extreme-kort?

Lenke til kommentar
Topp! Må bare få solgt S3'en først, så blir det kjøp :) Tror jeg også skal kjøpe meg vidvinkel og telekonverter pluss den adapteren. Leste akam.no sin test av G7, men den var ikke særlig positiv. Men jeg har prøvd kameraet selv og har snakket med andre som har anbefalt det :) Er det et must med Ultra eller Extreme-kort?

7922726[/snapback]

 

Ikke et must med raske kort, nei. Filene er ikke så store at du trenger det. Har et vanlig Sandisk og et Dane-Elec kort( 2Gb hver) som fungerer veldig bra. Noen fordeler har man ved å ikke bruke RAW format, vettu :w00t:

 

Konverter adapteren MÅ du ha uansett hvis du skal bruke Vidvinkel/telekonverter, så det er bare å legge i handlekurven når du kjøper kameraet.

 

Jeg leser G7 testen fra Akam av og til, rett og slett for å le litt. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Kjøper nok vidvinkelen sammen med kameraet + to 2 GB kort :) Noen som vet om det finnes en nærlinse for G7? Ser det finnes en til S3 men det står ingenting om den fungerer med G7 eller ikke.

Lenke til kommentar

Gikk nylig til innkjøp av dette kameraet selv, og jeg holder på med å sette meg inn i det; heldigvis har jeg litt oversikt pga. av noe bruk av gammeldags speilreflekskamera for en del år siden ... :) Men det er jo en del å friske opp da, for å si det forsiktig.

 

Forløpig må jeg si meg ganske så fornøyd!

  • Kommer vel med noen flere erfaringer etterhvert, men foreløpig må jeg si meg enig i at den medfølgende blitzen ikke er mye å skryte av (røde øyne ja).
  • Billedstabiliseringen fungerer godt og har overrasket meg positivt.
  • Litt leit er det at den optiske søkeren bare viser 80% av billedflaten, men det byr ikke akkurat på store problemer å skulle beskjære bildene med de oppløsninger som er tilgjengelige, og fordelen med å kunne spare på batteriet (ved å slå av lcd-skjermen) veier på lang vei opp for denne ulempen.
  • Det ligger godt i hånden, veier litt mer enn kompaktkamera vanligvis gjør og derfor oppfatter jeg det også som mer stabilt, såvel som solid bygd.
  • Mengden knapper vs. steder å hvile fingrene er ikke noe problem, kun en smal tilvenningssak. Visse ting er vitterlig innlysende når man velger seg et kompaktkamera som også skal ha alle manuelle innstillingsmuligheter
  • Jeg er alt annet enn god nok til å bry meg om mangelen på raw. Men etter å ha studert bilder tatt med dette kameraet av folk som vet hva de gjør, så må jeg innrømme at inntrykket mitt er at de som klager på denne mangelen i all hovedsak er folk som egentlig ikke trenger raw (men gjerne vil trenge det).
  • Noe futteral medfølger ikke, og siden G7 er større en vanlige kompaktkameraer så passer sannsynligvis ikke ditt gamle. Og man kjøper jo et kompaktkamera for å ta det med seg både her og der... Canon sitt futteral for G7 er en myk sak av skinn, og udugelig for mitt bruk, så jeg kjøpte apex 60 AW fra lowepro, og det passer utmerket. (Merk at det er til å henge på beltet, og en litt større "all-værs sak" sak for de små kameraer.)

Endret av floolf
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden jeg ikke får poste i forumet om artikler på akam.no så gjør jeg det i denne tråden.

 

Jeg ble så frustrert når jeg leste artikkelen om Ricoh GX100. Der trekkes det fram at dette kameraet fra Ricoh forhåpentligvis er et godt alternativ i entusiastnisjen etter "kastraksjonen av Canon G7". Jeg vet ikke om de som skriver disse artiklene er journalister, men de har i hvert fall samme tendens som denne yrkesgruppen for tiden - nemlig å bruke de mest dramatiske betegnelser de klarer å lete fram.

 

G7 er ikke et kastrert kamera. Det er en ny modell. De har ikke tatt noe fra dette kameraet, altså har det ikke gjennomgått en såkalt kastraksjon. Hadde de gitt ut G6 med samme spesifikasjoner, altså ikke endret modellnavnet, så hadde det vært riktig.

 

G7 mangler en del spesifikasjoner i forhold til det noen vil ha, men for mange så er det et utrolig godt kamera. Jeg har lært utrolig mye av å bruke det og er storfornøyd. Mangel på raw er ikke et problem. Batterikapasiteten kunne vært bedre men jeg har aldri opplevd det som et problem. Elendig hjørneskaprhet har jeg ikke sett på mine bilder, men så gransker jeg ikke dem med lupe heller. Støy ved høy ISO har jeg opplevd og kan være enig med det.

 

Saken er at en gruppe mennesker hadde store forventninger til G7. De har høye krav til kameraet og ble skuffet. En helt annen gruppe har blitt overrasket og funnet et kamera som gir dem mer enn de hadde drømt om. Jeg leser litt på forskjellige andre nettsteder og ser at mange av brukerne er vanlige familiefolk. Fotografer som ikke skal ha publisert bildene sine eller blåse dem opp i plakatstørrelse. Fotografer som har funnet et kamera de føler gir dem en bedre opplevelse enn de kjønnsløse standard kompaktkameraene de fleste har.

 

Omtalelsen av G7 er i mine øyne usaklig. Det har aldri vært en kastraksjon av G7. Kun av forventningene som hang høyt har blitt kuttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...