Gå til innhold

fokus ark videokamera

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker et heftig videokamera som høgskolen jeg går på eier. til den trenger jeg en måte å få fokusert på en tavle. Kameraet skal stå et stykke bak i rommet, med litt zoom på. Det er ikke så lett å se om kameraet er fokusert på tavlen, hverken i "kikkehullet" eller lcd displayet.

Jeg har hørt at det er mulig å ha et stort ark eller noe opp mot bakgrunnen som skal være fokusert, med masse streker og tekst på (eller noe), såkalt fokus ark. Hva heter dette, og hvor får jeg tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Hei

Jeg bruker et heftig videokamera som høgskolen jeg går på eier. til den trenger jeg en måte å få fokusert på en tavle. Kameraet skal stå et stykke bak i rommet, med litt zoom på. Det er ikke så lett å se om kameraet er fokusert på tavlen, hverken i "kikkehullet" eller lcd displayet.

Jeg har hørt at det er mulig å ha et stort ark eller noe opp mot bakgrunnen som skal være fokusert, med masse streker og tekst på (eller noe), såkalt fokus ark. Hva heter dette, og hvor får jeg tak i det?

7759133[/snapback]

Legger ved en pdf fil av et sånt focus pattern greie. Du kan skrive ut det og bruke det.

focus_pattern.pdf

Lenke til kommentar

så var det en liten ting til:

Når jeg setter opp patternet der jeg vil ha fokus, kan jeg da zoome helt inn på patternet, finne fokus og så zoome ut igjen og allikevel ha fokus der jeg vil ha den? Eller må jeg ha den zoomen jeg ønsker å filme i og så finne fokus derifra?

Lenke til kommentar

Når jeg setter opp patternet der jeg vil ha fokus, kan jeg da zoome helt inn på patternet, finne fokus og så zoome ut igjen og allikevel ha fokus der jeg vil ha den? Eller må jeg ha den zoomen jeg ønsker å filme i og så finne fokus derifra?

7761278[/snapback]

Å finne fokus er enkelt. Du zoomer helt inn på det du vil ha i fokus, stiller det inn så skarpt du kan, og zoomer ut igjen til ønsket avstand. Gjort på sekunder. Trenger ikke det arket med mønster på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

7761278[/snapback]

Å finne fokus er enkelt. Du zoomer helt inn på det du vil ha i fokus, stiller det inn så skarpt du kan, og zoomer ut igjen til ønsket avstand. Gjort på sekunder. Trenger ikke det arket med mønster på.

7764300[/snapback]

Det kan være vanskelig å stille fokus nøyaktig hvis man bare har LCD skjer og viewfinder å gå etter. Derfor dette arket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det er vanesak. Man bør lære seg å stille fokus raskt uten hjelpemidler så tidlig som mulig. Det er strengt tatt ikke så vanskelig.

Men, det får bli opp til hver enkelt.

7770206[/snapback]

Mange profesjonelle filmfotografer bruker et slikt ark for å stille fokuset perfekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg filmer en del konserter, og for meg er det da helt umulig å sette opp et ark på scenen. Det finnes jo flere situasjoner man ikke kan bruke et ark, så jeg vil anbefale å lære deg å fokusere uten hjelpemidler. Er ikke så vanskelig som noen vil ha det til. :thumbup:

Endret av stkmydla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg filmer en del konserter, og for meg er det da helt umulig å sette opp et ark på scenen. Det finnes jo flere situasjoner man ikke kan bruke et ark, så jeg vil anbefale å lære deg å fokusere uten hjelpemidler. Er ikke så vanskelig som noen vil ha det til. :thumbup:

8167496[/snapback]

Når jeg bruker skikkelige kameraer, som beta/studiokameraer og profesjonelle minidv kameraer så er det ingen problem for meg å stille fokus uten ark. Men når det kommer til disse små kameraene (selv nv-gs500) så er det mye vanskeligere å stille fokusen riktig på grunn av dårlig viewfinder og lcd skjerm.

Edit: Et tips: Zoom helt inn på objektet du skal stille fokusen på, still den helt skarp og zoom ut igjen til ønsket brennvidde.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du må naturligvis sørge for at manuell fokus er skrudd på når du fokuserer slik. Som nevnt er det best å zoome maksimalt inn for så å zoome ut til det utsnittet du vil ha. Selv de billigste kameraene "holder" fokusen når du zoomer ut, såfremt det har manuell fokusfunksjon.

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...