Gå til innhold

2-kjerneprosessor - hva gjør dual channel RAM?

Anbefalte innlegg

Kjøper meg bærbar pc nå med 1GB ram (2x512MB) på 667MHz. Denne har en Centrino Duo 2 prosessor og jeg vil jo selvfølgelig ha mest mulig ut av denne, men i den sammenheng har det kommet meg for øret at jeg bør ha 2 minnebrikker (slik det står nå og at det skal bety at jeg har dual channel ram og at jeg derfor får mer ut av prosessoren enn om jeg hadde hatt 1x1024MB.

Vurderer å kjøpe 1stk 1GB brikke (med samme klokkehastighet osv) og montere denne inn sammen med en av de eksisterende 512 brikkene for å få tilsammen 1,5GB ram. Blir dette dual channel? Får jeg mer/mindre ut av prosessoren med 1GB + 512MB enn med 2x512MB?

Takker og bukker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøper meg bærbar pc nå med 1GB ram (2x512MB) på 667MHz. Denne har en Centrino Duo 2 prosessor og jeg vil jo selvfølgelig ha mest mulig ut av denne, men i den sammenheng har det kommet meg for øret at jeg bør ha 2 minnebrikker (slik det står nå og at det skal bety at jeg har dual channel ram og at jeg derfor får mer ut av prosessoren enn om jeg hadde hatt 1x1024MB.

Vurderer å kjøpe 1stk 1GB brikke (med samme klokkehastighet osv) og montere denne inn sammen med en av de eksisterende 512 brikkene for å få tilsammen 1,5GB ram. Blir dette dual channel? Får jeg mer/mindre ut av prosessoren med 1GB + 512MB enn med 2x512MB?

Takker og bukker for svar!  :)

7759063[/snapback]

Du vil ikke kunne kjøre dual channel ihverfall, da må du ha 2 identiske brikker, som helst er vertifisert for dual (dobbelpakkning)! Ytelsesmessig tror jeg ikke det er snakk om mye 5% kanskje, er ikke sikker!

Men som sagt. du må ha to identiske brikker for å kjøre i dual!!

Lenke til kommentar
jeg ville kjørt 1gb dual.

7759256[/snapback]

Lurer litt på det da ja. Leser litt forskjellig tester av dual VS single channel, og må jo si at det ser ut til å være god knall å kjøre dual channel. Så får jeg heller kjøpe ei pakke med 2x1GB når det blir bruk for det en gang i tida. Er vel fremdeles for dyrt nå? Eller er det noen som veit hvor jeg kan få god SO-DIMM DDRII PC5300 (667 MHz) ram til laptop i pakke av 2x1GB dual channel?

EDIT:

Det blei OT. Spør mer i RAM delen av forumet! Takk for svar!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...