Gå til innhold

Krav på ny telefon etter rep. 3 ganger?


Anbefalte innlegg

Har nå min Nokia 6280 inne på reparasjon for 3. gang. Ba om å få en ny telefon, men de måtte visst sende den inn en 3. gang. Venter nå på svar fra Elkjøp.

 

Er redd det blir samme tull hvis jeg får en ny Nokia 6280. Vil aller helst ha en Nokia 6288 eller en helt annen telefon. Kan jeg kreve det hvis det er samme pris (snakker om pris med bindingstid)? Evt. legge til mellomlegget? Kjøpte Nokiaen min med 12 mnd bindingstid. Hva skjer med abonnementet hvis jeg får en ny telefon? Her må det jo være noen regler? Kan jo ikke sitte med 1 abonnement jeg ikke bruker. Kan de overføre abonnementet e.l. slik at en evt. ny telefon fortsetter med mitt gamle abonnement? Har hørt om noen som gjorde noe lignende nemlig.

 

Noen som skjønte hva jeg mente? Håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lakus:

 

Hva slags forsikring? Har ikke tegnet noen forsikring hos Elkjøp nei. Men skal det være nødvendig for å få byttet til en bedre modell til samme pris da? Det er jo gjerne en grunn til at man helst vil heve kjøpet, fordi man er lei av telefonen. Så du mener at det eneste jeg kan få er en ny mobil av samme modell? Tror faktisk ikke Elkjøp selger Nokia 6280 lenger, tror de bare selger 6288. Hva skjer da?

Endret av smurfine
Lenke til kommentar

Marasmus:

 

Starta med en liste på 8 punkter første gang jeg leverte den inn. Etter 2 reparasjoner hadde de fortsatt bare fiksa 1 feil. Så det har vært de samme feilene hele veien ja. Virker ikke som verkstedet bryr seg igrunnen. De bruker bare 5 uker på å oppgradere softwaren og gir meg tilbake en ubrukelig telefon.

 

Men når du sier at jeg kan heve kjøpet og kjøpe meg ny. Mener du da at jeg kan heve abonnementet som fulgte med telefonen også? Eller mener du at jeg kan kjøpe meg en ny telefon som koster det samme som Nokiaen inkl. bindingstid, dvs. 2-300 kr og så fortsette med abonnementet jeg hadde til den?

Lenke til kommentar

Hvis det er samme feil alle gangene og de finner feil denne gangen også kan du kreve å få hevet kjøpet eller velge deg en ny mobil.

 

Prisen avhenger om forhandler fjerner bindingen eller ei.

Fjerner de bindingen får du tilbake prisen du betalte for telefonen, velger de å ikke fjerne bindingen kan du velge deg en telefon til lik pris som din kostet uten abonnement. (Nokia 6280 lå vel til rundt 2.700 kr. med Telenor operatørlås f.eks...)

Lenke til kommentar

I forbrukerkjøpsloven står det at selger har kun krav på å utføre 2 avhjelpsforsøk. 3. gang med samme feil har du som forbruker lov til å heve kjøpet. Da blir jo såklart kjøpesummen tilbakebetalt. Om dere velger å fjerne bindingen på abonnementet og gi beløpet du betalte for telefonen eller at du får velge en ny telefon uten at det forstyrrer ditt abonnement må dere se på prisene i forhold til hva den du kjøpe kostet da uten abonnement. (avhenger såklart at abonnementstype hvor mye ekstra dette gir, men hvis den kostet 1.999 med Fri120 så er det ikke unaturlig at du får 2.999 kr. eller noe slikt å handle for). Men dette vet butikken din vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar

Normal praksis i min elkjøp butikk er at kunde får en telefon til lik pris med det samme abonementet som han tegnet, UTEN noe ekstra tegning (videreføring) av abonement.

 

Så hvis telefonen, feks 6280, kostet 999,- med fri 120, så vil han få en telefon med tilsvarende pris med fri120. Dersom feks 6288 hadde kostet 1099,- med fri 120 så hadde kunde måtte betale 100 kr i mellomlegg.

Lenke til kommentar
Har du forsikring på den?

Hvis du har det har du rett til og kunne bytte hvis du vil :)

7758909[/snapback]

 

Man får da ikke ny telefon selv om man har forsikring på telefon og det blir en feil på den. Ringer du forsikringselskapet ditt når bilen plutselig stopper av seg selv? Dette er en reklamasjons/garantisak og har ikke noe med forsikringer å gjøre (hvis da ikke telefonen ikke virker som den skal på grunn av ytre påvirkninger)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har en lignende sak med en mobiltelefon som har vært forsøkt reparert 2 ganger, og har nå samme feil igjen. Jeg har nå krav på enten ny telefon eller pengene tilbake. Problemet er at telefonen er kjøpt med abonnement, altså kostet telefonen nesten ingenting, men månedsavgiften på abonnementen løper jo fortsatt.

 

Ved innlevering i butikk fikk jeg opplyst at jeg bare ville få igjen den latterlig lave kjøpesummen for selve telefonen og at abonnementet var mitt problem. Om jeg ikke ville ha dette lenger ville jeg altså måtte betale for å bryte den kontrakten.

 

Er ikke dette "høl i huet"? Jeg kunne selvfølgelig også få ny telefon, men dette er uaktuelt. Ved bytting til en annen telefon var det dagens innkjøpspris for den ødelagte som lå til grunn og sammenlignet med innkjøpspris på annen telefon som skulle utgjøre mellomlegget.

 

Jeg trenger litt hjelp her, noen som har peiling? :)

Lenke til kommentar
Ved innlevering i butikk fikk jeg opplyst at jeg bare ville få igjen den latterlig lave kjøpesummen for selve telefonen og at abonnementet var mitt problem. Om jeg ikke ville ha dette lenger ville jeg altså måtte betale for å bryte den kontrakten.

 

Er ikke dette "høl i huet"? Jeg kunne selvfølgelig også få ny telefon, men dette er uaktuelt. Ved bytting til en annen telefon var det dagens innkjøpspris for den ødelagte som lå til grunn og sammenlignet med innkjøpspris på annen telefon som skulle utgjøre mellomlegget.

Tull og tøys fra butikkens side. Dette viser manglende kjennskap til forbrukerlovgivningen. Jobber selv i butikk.

 

Ved tredjegangs reklamasjon for samme mangel har du krav på å heve kjøpet. Gjenværende bindingstid skal da kanselleres. De har i praksis heller ikke krav på å trekke deg for bruksfradrag. Praksisen her er at de ikke kan trekke for det hvis du som forbruker har hatt vesentlige problemer med produktet. Har den vært inne på service tre ganger vil det i de fleste tilfellene være vesentlig nok. Har du ikke fått låneprodukt i serviceperiodene heller har du en enda sterkere sak. Krever de deg for bruksfradrag kan du kreve dem for rente på kjøpssummen fra kjøpstidspunkt. Dette utligner svært ofte selve bruksfradraget. De kan heller ikke si at en mobil halveres i verdi etter ett år, og trekke deg deretter. En mobil har i følge Høyesetrett (jfr. Nokia-dommen) en levetid på 3-4 år. Da må de regne ut bruksfradraget i forhold til hvor lenge du har hatt mobilen. Har du hatt den i si 12 måneder vil bruksfradraget kunne bli noe slik som:

 

Kjøpssum - (kjøpssum/48*12) = bruksfradrag

 

Du har da krav på forsinkelsesrente fra kjøpstidspunkt (hele kjøpssummen skal tas med), og en fin kalkulator for dette finner du her: http://www.forsinkelsesrente.no/

 

Dersom de ikke er villige til å etterleve dette, så ville je ha tatt saken videre til FTU. Du er nærmest garantert å vinne. Det morsomme er å merke seg at hvis de tar saken helt frem til FTU og taper, så vil du mest sannynlig bli tilkjent forsinkelsesrente uten at de kan trekke deg for bruksfradrag i det hele tatt.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Har nå min Nokia 6280 inne på reparasjon for 3. gang. Ba om å få en ny telefon, men de måtte visst sende den inn en 3. gang. Venter nå på svar fra Elkjøp.

 

Er redd det blir samme tull hvis jeg får en ny Nokia 6280. Vil aller helst ha en Nokia 6288 eller en helt annen telefon. Kan jeg kreve det hvis det er samme pris (snakker om pris med bindingstid)? Evt. legge til mellomlegget? Kjøpte Nokiaen min med 12 mnd bindingstid. Hva skjer med abonnementet hvis jeg får en ny telefon? Her må det jo være noen regler? Kan jo ikke sitte med 1 abonnement jeg ikke bruker. Kan de overføre abonnementet e.l. slik at en evt. ny telefon fortsetter med mitt gamle abonnement? Har hørt om noen som gjorde noe lignende nemlig.

 

Noen som skjønte hva jeg mente? Håper noen kan svare.

 

Bytte til 6288 skal heller ikke være noe problem, har hatt utrolig mange 6280 telefoner inne til service, og vi har byttet mange av disse til 6288 (så lenge kunden er enig i det da)

Lenke til kommentar
Har nå min Nokia 6280 inne på reparasjon for 3. gang. Ba om å få en ny telefon, men de måtte visst sende den inn en 3. gang. Venter nå på svar fra Elkjøp.

 

Er redd det blir samme tull hvis jeg får en ny Nokia 6280. Vil aller helst ha en Nokia 6288 eller en helt annen telefon. Kan jeg kreve det hvis det er samme pris (snakker om pris med bindingstid)? Evt. legge til mellomlegget? Kjøpte Nokiaen min med 12 mnd bindingstid. Hva skjer med abonnementet hvis jeg får en ny telefon? Her må det jo være noen regler? Kan jo ikke sitte med 1 abonnement jeg ikke bruker. Kan de overføre abonnementet e.l. slik at en evt. ny telefon fortsetter med mitt gamle abonnement? Har hørt om noen som gjorde noe lignende nemlig.

 

Noen som skjønte hva jeg mente? Håper noen kan svare.

 

 

Her skal Elkjøp ta kontakt med Nokia Costomer Care å fortelle at du ønsker å heve kjøpet.

Elkjøp vil da få en tilsvarende komplett ny salgspakkning, da er det opp til deg hva du vil gjøre.

 

Clint

Lenke til kommentar

Takk Nuffern!

 

Jeg tok også kontakt med Forbrukerrådet på torsdag og de bekrefter det du sier. Jeg kunne alternativt kreve full salgspris (uten abonnement) på tilsvarende produkt og beholde abonnementet/bindingstid fra kjøpet. Var svært seriøs når jeg tok opp saken med butikken i utgangspunktet, men de var så bastante og useriøse at jeg nesten ble sjokkert. Hører også med til historien at jeg snakket såpass rolig at det faktisk var servicesjefen som begynte å hisse seg opp og bli ildrød (en festlig hersketeknikk..).

 

Nå er de en del av Forbrukerrådets statistikk :yes:

 

Skal snakke med servicesjefen like seriøst igjen, og da gjerne litt mer høylytt i tilfelle andre kunder også vil høre litt. Om de ikke rikker seg er det ikke tvil om hvor saken ender opp.

Lenke til kommentar

MaxCPU: Du vet vel at det som regel ikke er service i butikken? Butikkene har somregel ikke noe med selve servicen å gjøre, men sender telefonene videre til et verksted, gjerne i en annen by. Tror det er for mange som hisser seg opp på de som står i kassa fordi noen som sitter på et verksted har funnet fukt på en telefon osv.

 

Sier ikke at du gjør det ;p Bare erfaringsmessig så føler jeg at forbrukere kjefter mye. Bra at du beholder roen og heller viser til ting du vet dersom de du snakker med ikke er klar over hva som er rett og galt mtp. forbrukerloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...