Gå til innhold

Hva er egentlig 1:1 ratio?

Anbefalte innlegg

Heisann. Sikkert spurt om tusenvis av ganger dette, men jeg kliner til. Jeg har overklokket systemet mitt:

FSB: 360 x 9

Minne: 950 mhz 4-4-4-12

Likevel får jeg 4:5 ratio i Cpu-Z, hva betyr egentlig dette og er det bedre med 1:1 ratio?

Håper på svar,

Nightwolfie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4:5 vil si at minnet kjører med 25% raskere frekvens enn FSB. For å få 1:1 må du kjøre minnet og FSB synkront, som vil si at du i utgangspunktet setter både minnet og FSB til 266MHz.

EDIT: Med en FSB på 360MHz vil minnet da kjøre på 720MHz.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Du kjører faktisk høyere frekvens på minne enn på FSB. Minne (Dual) går på 475 Mhz og FSB på 360.

Selv kjører jeg faktisk 2:3, dvs 266 på FSB og 400 på Minne.

Har du ikke tenkt å klokke lengre og minnet er stabilt er det vel ikke noe å stresse med, men skal du klokke lengre kan det være lurt å justere minne fungere synkront med FSB.

Lenke til kommentar
Du kjører faktisk høyere frekvens på minne enn på FSB. Minne (Dual) går på 475 Mhz og FSB på 360.

Selv kjører jeg faktisk 2:3, dvs 266 på FSB og 400 på Minne.

Har du ikke tenkt å klokke lengre og minnet er stabilt er det vel ikke noe å stresse med, men skal du klokke lengre kan det være lurt å justere minne fungere synkront med FSB.

7758959[/snapback]

Hmm :hmm: , kanskje derfor jeg sliter med å komme meg nærme 400fsb... Da skrur jeg ned minnet litt og prøver da :)

Takker for svar :)

EDIT: Ok, mulig dere har forklart det jeg lurer på da, men jeg spør: Leser rundt på andre forum og der sier de hele tiden at de kjører med 1:1 ratio. Så hva er best?

Er 4:5 bedre enn 1:1 siden det kjører raskere?

Endret av NightWolfie
Lenke til kommentar

Dersom man slik som jeg ennå ikke har klokket E6400 og har PC2-6400 minne burde det ikke yte dårligere å kjøre 2:3 ratio eller 4:5 dersom jeg klokker moderat.

Skal man klokke CPU skikkelig så kjører man 1:1 ratio, og i enkelte tilfeller også 5:4 ratio (når minne ikke klarer å følge med). Husk at man i enkelte tilfeller har klart å få HK opp i FSB på 520 - 540 (også CPU til samme, dvs klokket E6400 til godt over 4 Ghz). Minne kan fort få problemer på dette nivået.

Men jeg har ikke gjort noen tester.

FSB:RAM ratio gir altså forholdet mellom hastighet på CPU/HK og RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...