Pusern Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Varmeapparatet har tatt kvelden i bilen min. Antageligvis varmeregisteret. Problemet er at verkstedet skal ha flere tusen for å gjøre jobben. Penger jeg ikke har nå eller en god stund fremover. Noen som veit om alternative metoder? 12 volts vifter etc. Jeg fryser ballene av meg Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 En kompis av meg hadde en liten vifteovn-sak han kjøpte på biltema (tror jeg) som han putta i sigarettenneruttaket. Den varma ikke noe særlig, men det ble i det minste plussgrader etter en god stund (eller så var det bare fordi vi satt fem i bilen). Men den blåste i det minste litt varmt, så hvis du setter den mellom låra så berger du kanskje ballene... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Lån penger av forelderene din da? Eller er de gjerrige, Eller andre plasser hvor dem låner ut penger? Du kan og spørre verkstedet om de kan deleopp regningen i mindre avdrag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Kupèvarmere koster bare et par hundrelapper (på biltema) Det kan jo være en ide å sette på en halvtime før du skal bruke bilen. BTW. "Varmeregisteret" WTF er det egentlig? Har hørt ordet flere ganger men klarer ikke å få ordene "varme" og "reginster" til å gi særlig mening. Er det en varmeveksler? Den radiatoren som vannet går igjennom når den skal varme ute-lufta til varm inneluft? Hvis det er vifta på den du sier er gåen så kan du garantert bare bytte den ut med en helt vanlig 12v-vifte som du kanskje har liggende i PC-dele eska di. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 hva slags bil er det? har selv en masta 323 som jeg ikke er imponert over varmen i , tenkte å bytte ut register radiatoren med en kopper radiator fra 3dfx. tipper tempen hadde steget med 30-40 c på lufta som kommer ut av varmeapparatet, dett ville kansje blitt for varmt?, Nesj. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 16:01, skrev Pusern:Varmeapparatet har tatt kvelden i bilen min. Antageligvis varmeregisteret. Høer om du har noen kompiser med litt teknisk innsikt, så fikser du det selv. Det er antagelig motstanden eller børstene på viftemotoren som har gått. Dette koster maks 500kr å fikse. Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Har prøvd den varmevifta fra biltema. Syntes faktisk det ble kaldere :smile: Liker ikke å låne penger verken av foreldre eller noe annet. Thats it. Har en varmeovn jeg setter ut i bilen en halvtimestid før jeg kjører. Det holder i ca 1 mil. Varmeregistret sitter som regel under dashen. Er nok potte tett. btw Kjører en senator Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 16:35, skrev Simen1:Kupèvarmere koster bare et par hundrelapper (på biltema) Det kan jo være en ide å sette på en halvtime før du skal bruke bilen.BTW. "Varmeregisteret" WTF er det egentlig? Har hørt ordet flere ganger men klarer ikke å få ordene "varme" og "reginster" til å gi særlig mening. Er det en varmeveksler? Den radiatoren som vannet går igjennom når den skal varme ute-lufta til varm inneluft? Hvis det er vifta på den du sier er gåen så kan du garantert bare bytte den ut med en helt vanlig 12v-vifte som du kanskje har liggende i PC-dele eska di. Du har forstått det riktig, et varmeregister er akkurat det du sier. Hvordan jeg vet det? Er i en Bilforettning med en 2078/2078 SDSL linje, spurte nettopp far om det var riktig. Han burde vite det, har jobbet som mekaniker noen år, og nå er han sjef for avdelingen i Holmestrand - salgsjef. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Vel, det du kan gjøre er jo og bytte delene selv. Piratdeler er en selvfølge. Så har vel noen nevnt 12V vifta på Biltema. Tror den er på 150 watt. Det skulle jo lunke litt. Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Jojo. Får vel skru dashbordet fra hverandre en dag det er plussgrader ute, men er det ingen som kan tenke seg en hendig nødløsning. Er ikke noe fan av å skru bil i snøhaugen :smile: Har leita overalt men finner ikke noen 12 volts vifter som er brukbare noenplass. Den fra Biltema er en vits. Klarer ikke å holde isen fra frontruta selv om den står en cm unna. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Om registeret er tett, så kan du prøve å kjøre igjennom vann med trykk. Det pleier å gå greit ved å plugge fra slangene i motorrommet. Nå har ikke jeg det minste peil på Opel (Eller hva du åkar i) men å bytte register er vel fint? Skikkelig varme på rett måte. Bør være glimrende å hente et fra høggern så lenge det er fri gjennomgang og uten lekasje. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Å skifte varmeregister er ikke noe problem. Har gjort det på en bil. Om det er tett, så kjør gjennom radiator rens, det funker fett. Men hvis vifta ikke starter? Så er det ikke varmeregisteret som er gåent. Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Går det å bruke en høytrykksspyler å frese vann inn fra torpedoveggen? Det hadde vært kjekt. Radiatorrens har jeg prøvd med negativt resultat. Hmm. Prøver spylern i morgen. Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 btw. Vifta fungerer Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Da må du nok ta den ut for å sjekke om den er tett. Funker spjelda osv? Regulator kaldt/varmt Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Det du gjør er å kjøre motoren så du får arbeidstemperatur på den, derreter kjenner du på slangene som går inn i torpedoveggen. er begge varme har du gjenomstrømmning av vann er den ene kald er registeret tett. Du kan også sjekke vannlåsen som kontrolerer vanngjenomstrømmingen. IKKE bruk høytrykkspyler da kan du sprenge registeret. Derimot kan du bruke vannslangen helt med varmt vann, og spyle igennom. Du må huskepå å spyle i motsatt rettning. Det du gjør er å spyle in i returslangen som kommer fra registeret. Det er en grisete jobb. Lykke til. PS. Hvis du spyler i feil retning tetter du registeret enno mer. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Lite sannsynlig den er tett. Åpne opp panseret mens en kompis fikler med spjeldet for varme tilførsel på dashbordert. Da ser du hva som rører på seg, elleren evt. feil. Prøv å gjør det manuelt, dvs åpne spjeldet nede i motorrommet og la det stå i f.eks 1/2 stilling hele tiden. Tar deg 5 minutter ute i snøen :razz: Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Forresten... en liten ting ...; Har du sjekket at varmemåleren i instrumentene.! Hvis varmemåleren viser at bilen er kald etter du har kjørt lenge, så er det nesten garantert "termostaten" ca. 500-1000,- å fikse på verksted... :wink: --- BMW E30 RULER --- Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Engang var jeg borti at stillskruen i kupeen hadde løsnet litt, slik at wiren ikke fikk tak, og vannkranen (ja det er en kran og) ikke åpnet nok. Dvs kaldluft... Og som det er sagt, et slikt register går ikke tett over natta. Du ville i såfall merke at det var veldig inneffektivt før det sluttet og virke. Det jeg først tenkte på, men ikke husket før nå :razz: er at det ofte kan være lekasje i registeret. Vann bruker vanligvis og dryppe inn i kupe. En ting til, strømmer det luft ut av slangene når du kjører uten at vifta står på? Det bør det gjøre. [ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-11-29 06:43 ] Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Nå er jeg god og varm igjen. Testa ut tipset om å kjøre varmtvann inn fra torpedoveggen og vips så virket det igjen. Og ja, det var en sølete jobb:-) Takk for alle gode tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå