Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varme i bil


Pusern

Anbefalte innlegg

Varmeapparatet har tatt kvelden i bilen min. Antageligvis varmeregisteret. Problemet er at verkstedet skal ha flere tusen for å gjøre jobben. Penger jeg ikke har nå eller en god stund fremover.

 

Noen som veit om alternative metoder? 12 volts vifter etc.

 

Jeg fryser ballene av meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis av meg hadde en liten vifteovn-sak han kjøpte på biltema (tror jeg) som han putta i sigarettenneruttaket. Den varma ikke noe særlig, men det ble i det minste plussgrader etter en god stund (eller så var det bare fordi vi satt fem i bilen). Men den blåste i det minste litt varmt, så hvis du setter den mellom låra så berger du kanskje ballene...

Lenke til kommentar

Kupèvarmere koster bare et par hundrelapper (på biltema) Det kan jo være en ide å sette på en halvtime før du skal bruke bilen.

 

BTW. "Varmeregisteret" WTF er det egentlig? Har hørt ordet flere ganger men klarer ikke å få ordene "varme" og "reginster" til å gi særlig mening. Er det en varmeveksler? Den radiatoren som vannet går igjennom når den skal varme ute-lufta til varm inneluft? Hvis det er vifta på den du sier er gåen så kan du garantert bare bytte den ut med en helt vanlig 12v-vifte som du kanskje har liggende i PC-dele eska di.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 16:01, skrev Pusern:

Varmeapparatet har tatt kvelden i bilen min. Antageligvis varmeregisteret.


 

Høer om du har noen kompiser med litt teknisk innsikt, så fikser du det selv.

 

Det er antagelig motstanden eller børstene på viftemotoren som har gått. Dette koster maks 500kr å fikse.

Lenke til kommentar

Har prøvd den varmevifta fra biltema. Syntes faktisk det ble kaldere :smile:

 

Liker ikke å låne penger verken av foreldre eller noe annet. Thats it.

 

Har en varmeovn jeg setter ut i bilen en halvtimestid før jeg kjører. Det holder i ca 1 mil.

Varmeregistret sitter som regel under dashen. Er nok potte tett.

 

btw Kjører en senator

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 16:35, skrev Simen1:

Kupèvarmere koster bare et par hundrelapper (på biltema) Det kan jo være en ide å sette på en halvtime før du skal bruke bilen.


BTW. "Varmeregisteret" WTF er det egentlig? Har hørt ordet flere ganger men klarer ikke å få ordene "varme" og "reginster" til å gi særlig mening. Er det en varmeveksler? Den radiatoren som vannet går igjennom når den skal varme ute-lufta til varm inneluft? Hvis det er vifta på den du sier er gåen så kan du garantert bare bytte den ut med en helt vanlig 12v-vifte som du kanskje har liggende i PC-dele eska di.


 

Du har forstått det riktig, et varmeregister er akkurat det du sier.

 

Hvordan jeg vet det? Er i en Bilforettning med en 2078/2078 SDSL linje, spurte nettopp far om det var riktig. Han burde vite det, har jobbet som mekaniker noen år, og nå er han sjef for avdelingen i Holmestrand - salgsjef.

Lenke til kommentar

Jojo. Får vel skru dashbordet fra hverandre en dag det er plussgrader ute, men er det ingen som kan tenke seg en hendig nødløsning. Er ikke noe fan av å skru bil i snøhaugen :smile:

Har leita overalt men finner ikke noen 12 volts vifter som er brukbare noenplass.

Den fra Biltema er en vits. Klarer ikke å holde isen fra frontruta selv om den står en cm unna.

Lenke til kommentar

Om registeret er tett, så kan du prøve å kjøre igjennom vann med trykk. Det pleier å gå greit ved å plugge fra slangene i motorrommet.

 

Nå har ikke jeg det minste peil på Opel (Eller hva du åkar i) men å bytte register er vel fint? Skikkelig varme på rett måte. Bør være glimrende å hente et fra høggern så lenge det er fri gjennomgang og uten lekasje.

Lenke til kommentar

Det du gjør er å kjøre motoren så du får arbeidstemperatur på den, derreter kjenner du på slangene som går inn i torpedoveggen. er begge varme har du gjenomstrømmning av vann er den ene kald er registeret tett. Du kan også sjekke vannlåsen som kontrolerer vanngjenomstrømmingen. IKKE bruk høytrykkspyler da kan du sprenge registeret. Derimot kan du bruke vannslangen helt med varmt vann, og spyle igennom. Du må huskepå å spyle i motsatt rettning. Det du gjør er å spyle in i returslangen som kommer fra registeret. Det er en grisete jobb. Lykke til. PS. Hvis du spyler i feil retning tetter du registeret enno mer.

Lenke til kommentar

Lite sannsynlig den er tett. Åpne opp panseret mens en kompis fikler med spjeldet for varme tilførsel på dashbordert. Da ser du hva som rører på seg, elleren evt. feil. Prøv å gjør det manuelt, dvs åpne spjeldet nede i motorrommet og la det stå i f.eks 1/2 stilling hele tiden.

 

Tar deg 5 minutter ute i snøen :razz:

Lenke til kommentar

Engang var jeg borti at stillskruen i kupeen hadde løsnet litt, slik at wiren ikke fikk tak, og vannkranen (ja det er en kran og) ikke åpnet nok. Dvs kaldluft... Og som det er sagt, et slikt register går ikke tett over natta. Du ville i såfall merke at det var veldig inneffektivt før det sluttet og virke. Det jeg først tenkte på, men ikke husket før nå :razz: er at det ofte kan være lekasje i registeret. Vann bruker vanligvis og dryppe inn i kupe.

En ting til, strømmer det luft ut av slangene når du kjører uten at vifta står på? Det bør det gjøre.

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-11-29 06:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...