Gå til innhold

Windows Xp og 4gb ram

marvefleksnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Monterte 4X1024, altså 4gb ram idag. Startet opp pc`n, etter en liten stund får jeg den berømte blåskjermen. Får ikke lastet Xp, tar da ut en minnebrikke og alt er i orden. Har dette noe med Xp å gjøre, eller er det maskinvare?

7758485[/snapback]

Vet dette problemet er det vanlig at minnet får for lite strøm. Sett opp volten til 2,0v eller 2,1v for å se om problemet vedvarer :thumbup:

Lenke til kommentar
Monterte 4X1024, altså 4gb ram idag. Startet opp pc`n, etter en liten stund får jeg den berømte blåskjermen. Får ikke lastet Xp, tar da ut en minnebrikke og alt er i orden. Har dette noe med Xp å gjøre, eller er det maskinvare?

7758485[/snapback]

Vet dette problemet er det vanlig at minnet får for lite strøm. Sett opp volten til 2,0v eller 2,1v for å se om problemet vedvarer :thumbup:

7758804[/snapback]

Enten har alt strøm eller så har det ikke strøm, det vil man se før man gjør noe særlig i det hele. Skal man få brukt 4GB minne må man kjøre 64Bit operativsystem for å kunne se/bruke minnet.

Lenke til kommentar
Enten har alt strøm eller så har det ikke strøm, det vil man se før man gjør noe særlig i det hele. Skal man få brukt 4GB minne må man kjøre 64Bit operativsystem for å kunne se/bruke minnet.

7760896[/snapback]

Du forutsetter altså at 4 av fire minnebrikker har nøyaktig like specs. Det er jo slik på papiret, men i virkeligheten vil man alltid ha en viss dataspredning på det ferdige produktet. Det kan jo også hende at en eller flere av brikkene har egenskaper som ligger utenfor grenseverdiene, likeså hovedkortet. Så jeg mener at å sette opp vmem et hakk kan være verdt et forsøk. Du har rett i at man får krasj ganske umiddelbart om spenningen er mye for lav, men jeg har vært borti at hovedkort har levert ørlitegrann mindre reelt enn hva bios rapporterer - med det resultat at blåskjermer har dukket opp sporadisk. Her ble problemet løst ved å sette opp vmem et hakk, stabilitet ble oppnådd og multimeteret viste at minnebrikkene fikk tilført riktig spenning selv om bios rapporterte 0.1v for høyt.

Man får uansett ikke utnyttet 4 GB, men JEG ville ihvertfall gjort det jeg kunne innen rimelighetens grenser for å finne ut hva som forårsaker dette. Forbaska kjedelig om samme problemet oppstår etter oppgradering til Vista, greit å gjøre mest mulig av feilsøkingen nå.

En runde memtest86 er vel heller ikke å forakte. Gjerne med en og en brikke montert. Videre ville jeg prøvd å prøve å kjøre med 3 brikker men la forskjellig minnesloter stå tomme for hvert forsøk slik at man kan eliminere problem med disse.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt memtest86. Har da kjørt med tre minnebrikker, å byttet ut en og en. Ingen feil uansett kombinasjon, men når jeg setter inn alle fire, får jeg error etter ca. 15 minutter. Har da kjørt memtest ca. 1 time hver gang.

Har også prøvd med 2 og 2.1 volt, men det hjalp ikke :hmm:

Lenke til kommentar

7758485[/snapback]

Det er i hvertfall IKKE XP som er problemet. (Da ville ikke maskina ha fått blåskjerm "etter en stund".

Vi er mange som kjører 4 x 1 Gb med XP uten problemer.

Symptomene dine tyder på dårlig kjøling rundt minnebrikkene, svak strømforsyning eller noe annet som blir for varmt som funksjon av tid/dårlig kjøling!

Lenke til kommentar

Det var kun første gang jeg prøvde med 4GB minne at jeg fikk startet Xp, Xp var oppe å gikk i ca 4min. før blåskjerm med "dumper fysisk minne" kom.

Ved den påfølgende oppstart kom jeg ikke inn i bios en gang før alt låste seg.

Og der står jeg nå. Skulle tro jeg eliminerer minnebrikkene når jeg hele tiden bytter ut en og en, hadde en av brikkene vært dårlig, så hadde det vel skjedd (at maskin låser seg under oppstart) med 3 brikker innstallert også.

Lenke til kommentar
Det var kun første gang jeg prøvde med 4GB minne at jeg fikk startet Xp, Xp var oppe å gikk i ca 4min. før blåskjerm med "dumper fysisk minne" kom.

Ved den påfølgende oppstart kom jeg ikke inn i bios en gang før alt låste seg.

Og der står jeg nå. Skulle tro jeg eliminerer minnebrikkene når jeg hele tiden bytter ut en og en, hadde en av brikkene vært dårlig, så hadde det vel skjedd (at maskin låser seg under oppstart) med 3 brikker innstallert også.

7763141[/snapback]

Ser ut som om det er endel som har opplevd stabilitetsproblemer med hovedkortet ditt:

http://www.newegg.com/Product/CustratingRe...N82E16813131073

Eksperimenter med bios versjon for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Takker for den froggyler, da ser det ut som problemet ligger i hovedkortet.

Mange som hadde problemer med Asus p5n32-e sli og 4GB minne.

Får vel bare vente til en ny bios oppdatering kommer å se om problemet blir løst da. Minnebrikkene som jeg har står heller ikke på QVL lista til Asus.

Se vedlegg:

Står litt om problemet her hvis det er flere med samme problem:

http://www.pcworld.com/product/userreviews...serreviews.html

1459_10.pdf

Endret av marvefleksnes
Lenke til kommentar

Ser at enkelte sier Vista kan dra nytte av 4GB eller mer, såvidt jeg kan skjønne gjelder dette bare x64 bits versjonen av Vista (samme som for XP x64), slik som Ueland nevner. Hvis du kjøper 32bits versjonen av Vista (gud forby) så er du like langt...

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Ser at enkelte sier Vista kan dra nytte av 4GB eller mer, såvidt jeg kan skjønne gjelder dette bare x64 bits versjonen av Vista (samme som for XP x64), slik som Ueland nevner. Hvis du kjøper 32bits versjonen av Vista  (gud forby) så er du like langt...

7765428[/snapback]

Det stemmer nok det, men da kommer jeg vel til slite litt med drivere og diverse. (med 64bits versjonen)

Skulle nok sjekket litt på forhånd før jeg kjøpte de to siste brikkene.

Men kortet støtter jo 8GB minne, så jeg tenkte at 4GB ikke skulle være noe problem. Får kjøre med 3gb en stund da, til ting løser seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...