Harvester Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Hallo! Jeg har et (egentlig to) ganske så kjedelig problem med pc'en min nå; jeg får verken starta opp eller formatert . Når jeg skrudde på pc'en i dag, fikk jeg se dette: Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:\windows\system32\config\system Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den orginale CD-ROMen. Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere. Da begynte jeg å lete etter XP cd'en, men fant ikke den jeg fikk med maskinen, og tok da en gammel XP cd. Fyrte den opp og skulle reparere. Når jeg kom til repareringskonsollen, skrev jeg "1" (jeg har dualboot med XP Home og Vista, men Vista funker ikke lenger). Når jeg da trykket på enter, fikk jeg opp en bluescreen, med koden 0x00000050. Prøvde en par ganger til, men med samme resultat, så jeg bestemte meg for å reinstallere XP. Men etter jeg hadde akseptert lisensavtalen (eller hva det nå enn er), kom den samme bluescreen'en opp. Så hva kan jeg gjøre? Holder på å laste ned Ubuntu nå, for såvidt jeg husker så kan partisjoneringsprogrammet der formatere. Men det kan vel ikke ha noe med at XP cd'en er gammel (rundt 5 år elns, husker ikke)? Takker på forhånd for svar! Endret 20. januar 2007 av Ungoliant Lenke til kommentar
c_holstad Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Ordne deg en oppstartsdisk og kjøre fdisk eller format i kommandolinjen. Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Men er det ikke slik at fdisk ikke kan håndtere SATA harddisker? jeg har nettop en SATA harddisk. Hvordan skal jeg få formatert harddisken? Endret 19. januar 2007 av Ungoliant Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Er det mulig ta jeg kan sette systemharddisken til en annen PC inn i min, og kan formatere harddisken min fra den? Den jeg har er SATA, mens den andre er IDE. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Noe ganger er problem med sata disker, ikke på grunn at det er Sata, men at Satakontoller trenger drivere. Når da du kopler disken til en Pc, hvilken som helst, med både ide og sata, og du kan finne disken din i diskbehandling så du kan partisjonere/formatere den. Hvis du finner ikke disken , så du trenger drivere til kontrolleren eller at du må justere noe i Bios. Du kan bare slette partisjon, du behover ikke å gjøre noe mer med det. Men hvis du skal bruke en gammel windows for å installere etterpå og disken din er over 120GB, så du kan lage 1 partisjon på ...ja..si 30-40Gb slik at du installere windows og resten ordner du etterpå. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 noe slikt var jeg borte i en gang, da var en minnebrikke defekt. Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Før du begynner å styre med formatering, så ville det kanskje være lurt å sjekke om RAM'en er i orden. Dette kan du gjøre med et prog som heter Memtest86. Endret 20. januar 2007 av Jovi60 Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Har kjørt Memtest86 nå (kjørte 9 tester) og fant ingen feil. Har også prøvd med annen harddisk, men det så ikke ut til at maskinen fant den . Hvordan skal jeg få formatert? Begynner å bli desperat nå... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Du kan sjekke her om noe av dette kan relateres til ditt system. http://search.microsoft.com/results.aspx?q...n-US&FORM=QBME1 Lenke til kommentar
sirius Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg tror det lages en midlertidig ramdisk under innstallasjonen. Derfor dette med en mulig feil på ram. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Du sier du har kjørt 9 tester... Memtest kjører mange forskjellige tester "pr. runde". Du bør derfor la memtest kjøre et par-3 runder før du kan konkludere med at ram'en er grei. Har selv en minnebrikke liggende som memtest ikke finner feil på før 3. runde. Det tar relativt lang tid før memtest har kjørt igjennom en hel runde (avhenger av hvor mye minne du har). Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Har kjørt Memtest86 nå (kjørte 9 tester) og fant ingen feil. Har også prøvd med annen harddisk, men det så ikke ut til at maskinen fant den .Hvordan skal jeg få formatert? Begynner å bli desperat nå... 7762234[/snapback] Har du byttet det lille batteriet på hovedkortet ditt? (Det varer vanligvis i 3-5 år og kan medføre at bios innstillingene blir ustabile) Last også ned disk diagnoseprogrammet fra leverandøren. Du kan da teste samt eventuelt formatere disken uten å starte Windows. Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Bare slett alle partiasjonene og lag nye og installer windows da?! Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Froggyler: Jeg har ikke byttet batteriet, og det er bare ca 1/2 år. Er det levrandøren av HDD du tenker på? Mottiman: Hadde det bare vært så enkelt. XP cd'en er nesten ubrukelig, i og med at jeg ikke får til å reparere med den, får bluescreen, og hvis jeg skal prøve å installere på nytt, kommer jeg bare til der jeg akksepterer lisensavtalen, så får jeg samme bluescreen. Og så vidt jeg vet så kan støtter ikke fdisk SATA harddisker (eller?). JKJK: Jeg lot Memtest86 stå på i nesten 3 timer, og da hadde den kjørt 9 tester. Så det du sier er at jeg skal kjøre Memtest86 et par-tre ganger til? Hvor mange tester skla jeg da ta for hver gang? Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Har nå prøvd med to andre ram-brikker, og det samme skjer. Kan det være noe feil med ram-slot'ene? Men hvis alt dette skyldes ram-feil, syns jeg det er litt rart at det skulle gjøre til at en fil ble slettet i system mappa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå