bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Heisann Jeg har nettopp koblet til et trådløst nettverk og det fungerer utmerket på både den stasjonære som er direkte tilkoblet til routeren, og på den bærbare som har trådløst nettverkskort. MEN, jeg har et problem. Da jeg skal koble meg til internett på den bærbare går det ikke. Jeg trenger en DNS-adresse står det.. Jeg kommer meg på internett på den stasjonøre men ikke på den bærbare altså. Det går ikke an å trykke på "motta automatisk" og dermed er det feltet hvor adressen skal stå blankt. Kan noen si meg hvor i all verden jeg skal finne denne DNS-adressen?? Har ringt til min internettleverandør, Lyse, men de hadde ikke noe svar. Trenger hjelo fortest mulig. På forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Du kan gjøre litt forskjellige ting her. Du kan fylle inn de DNS adressene som den stasjonære bruker manuelt inne på laptopen. Disse (det pleier å være 2 hos andre ISPer) kan du også finne inne i routeren. Du kan også velge å bruke routeren sin IP som dns. Dette fikser opp i symptomene du beskriver, men den underliggende feilen vil fremdeles være der. Lenke til kommentar
bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Takker. Men dette er første gangen jeg er i nærheten av å sette opp et trådløst nettverk.. Så når jeg trykker for å finne ut DNS adressen til den stasjonære står det bare "motta automatisk". Hvor finner jeg ut hva adressen er? Og du sier DNS-adressene også ligger inni routeren. Hvordan finner jeg fram til disse da?? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Høyreklikk på tolkoblingen du bruker for å koble til internett på den stasjonære og trykk status. Velg deretter "støtte". Mulig du må trykke "Detaljer" også. Inne i routeren pleier det å være i nærheten av en eller annen status meny. Muligens under noe form for administrative verktøy. Lenke til kommentar
bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg trykker bare på explorer ikonet og dermed er jeg tilkoblet. dvs at så lenge pcen er på er jeg koblet til internett.. Dermed har jeg ikke noe å trykke på Og jeg fant ingenting under administrative verktøy.. hmm :-( Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Her er DNS-adresser for forskjellige ISP-er: NGT, Tele2, Telenor. Lyse: *** Resolved ns1.lyse.net to 213.167.96.50 *** Resolved ns2.lyse.net to 213.167.96.34 Lenke til kommentar
bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Lyse DNS-adressene funka ikke nei. Prøvde en fra telenor også men funka ikke den heller.. Det er jo Lyse som er min internettleverandør så det var da rart at disse DNS-adressene ikke funka!! Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) ok. Trodde du viste hva dette gikk ut på da du snakket om at du ikke fikk velge "motta automatisk". Da starter vi helt enkelt litt mer grunnleggende. På den stasjonære: Høyreklikk på "mine nettverkssteder" og velg "egenskaper". Da får du opp et vindu som heter "Nettverkstilkoblinger" Høyreklikk på den tilkoblingen du bruker for å koble til internett. Husker ikke hva den heter i norsk windows, men i engelsk windows heter den ofte "local area connection" eller noe slikt. Når du gjør dette kommer det opp en liten meny der det står "status" høyt oppe på listen. Når du trykker der kommer det opp et lite vindu og du velger fanen "støtte". Der bør det stå "tilordnet av dhcp" og det skal være oppgitt IP, Subnet og gatewayadresse. Trykk på den lille knappen "detaljer" da får du et lite vindu der det skal være oppgitt noen DNS adresser. På den bærbare: Høyreklikk på den trådløse tilkoblingen fra vinduet "nettverkstilkoblinger". Velg "egenskaper" og velg deretter "egenskaper" på "TCP/IP protokoll". Fyll inn DNS adressene der det er oppgitt at det skal fylles inn. Edit: disse bildene er fra noe jeg svarte på for lenge siden. Se derfor bort fra de adressene som står i vinduet til høyre. Endret 19. januar 2007 av valentino Lenke til kommentar
bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Hehe.. Jeg kan litt altså Har prøvd å trykke på Status, men det skjer ingenting! Rare greier... klikke som bare det men til ingen nytte.. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Da aner jeg ikke hva som kan være feil. Håper noen andre kan hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
bonna_forre Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg starta pcen på nytt, og da kom jeg innpå support. Fant ut hva DNS-adressen min var, og skrev denne inn på den bærbare. Men "sjokkerende nok" funka det ikke.. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 det som finnes av dns server som funker på ALLE isp'er, som ikke har sperre er : 195.159.0.100 - powertech.no 195.159.0.200 - powertech.no 81.167.229.2 - er sperra flere virus sider og reklame. og helt åpent. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg kommer meg på internett på den stasjonøre men ikke på den bærbare altså. Det går ikke an å trykke på "motta automatisk" og dermed er det feltet hvor adressen skal stå blankt. 7757845[/snapback] Har du prøvd å velge at du mottar både IP-adr og DNS automatisk, altså at begge valgene er krysset av for automatisk? (kommer du på nett da?) Får du pinget den andre maskinen? Det kan du sjekke ved å skrive "ping <IP>" hvor <IP> er adressen til den stasjonære PCen. Du vet det kanskje, men ping tester om du har kontakt med en annen maskin. Kommandoen må skrives inn i et kommandovindu ("DOS-boks") Hvis ping fungerer så har du nok rett i at det kan være et DNS-problem, men ellers så tror jeg at det er noe feil med trådløsoppsettet, eller at du har skrevet feil IP eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå