Gå til innhold

Acer 9411 - problemer uten løsning LØST

Gaydar

Anbefalte innlegg

I August 2006 kjøpte jeg en Acer 9411. Den fungerte fint i en halvannen måned, men så begynte den å fryse med jevne mellomrom. Frysningene varte i 15-30 sekunder og uten noen form for tilknytning til noe program. Dette skjedde med større og større hyppighet og til slutt gikk jeg lei og leverte den der jeg kjøpte den (er forresten et Acer autorisert verksted og forhandler). Maskinen var der i nesten 2 uker (var en tur innom Oslo etter hva jeg vet). Når jeg endelig fikk den tilbake viste det seg at de bare hadde kjørt en stress-test på maskinen og ikke funnet noen feil. Fikk beskjed om å kjøre eRecovery hvis problemet fortsatte. Ved første oppstarten etter servicen brukte den faktisk nesten 10 min på oppstartsprossesen, så jeg kjørte eRecovery med engang. Den fungerte fint for en månedstid igjen, men etter det begynte den å fryse igjen med samme hyppigheten som før servicen. Brukte da samlet ca 6 timer tilsammen hvor jeg bare kjørte Windows Media Player og Windows Live Messenger. Skrev opp alle gangene den frøs og det fylte ett A4 ark med min håndskrift. Leverte den dagen etter og han i butikken ble relativt overrasket over hyppigheten av frysningene (dette var i uke 2), fikk den tilbake i dag (Fredag uke 3) og fikk beskjed om at de hadde oppdatert BIOS og kjørt en stress-test. Men allikevel fortsetter den frysingen. Noen som har en løsning?

mvh Gaydar

EDIT:

kan neste virke som prosseoren stopper helt opp. kjører MobileMeter ved siden av og vær gang den den fryser dropper CPU tempen med ca 10*C.

Har nå fryst 23 ganger på 3 timer og 30 min

Endret av Gaydar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stresstestet 2 ganger uten å finne feil, men fryser ofte hos deg.

Skjer det samme dersom den ikke er koblet til noe nettverk? At det fungerer en måneds tid etter recovery, for så å komme tilbake tilsier jo at det er snakk om en eller annen softwarefeil.

Lenke til kommentar

om du har en vanlig windows cd kunne det vært verd å prøve en clean installasjon for å se om det er noen av driverne som forårsaker feilen. Men du har uansett krav på etter forbrukerkjøpsloven å få en ny pc dersom forhandler ikke har lyktes å reparere samme feil på 3. forsøk (mener det er 3.).

Lenke til kommentar
kan neste virke som prosseoren stopper helt opp. kjører MobileMeter ved siden av og vær gang den den fryser dropper CPU tempen med ca 10*C.

Har nå fryst 23 ganger på 3 timer og 30 min

7757601[/snapback]

Unnskyld, men dette var jo litt moro! Den bokstavelig talt fryser da, når tempen går ned med 10C. :D

Spøk til side: enig med han over her at det kan være et softwareproblem. Har du forsøkt å oppdatere alle drivere til siste versjon? Greit at de har oppdatert BIOS på service, men det kan hjelpe med å oppdatere resten.

Eller du kan formattere harddisken og installere XP fra null, deretter legge inn alle drivere. De finner du vel på acer.no.

Synes å huske fra en annen tråd her at noen hadde trøbbel med alle de forhåndsinstallerte programmene fra Acer. Men formattering forutsetter at du har OS på CD da...

Har du lagt merke til om denne 'frysingen' skjer etter at du har installert et eller annet program?

Og: du har vel et godt antivirusprogram og brannmur med mer? Som er oppdatert?

Lenke til kommentar
om du har en vanlig windows cd kunne det vært verd å prøve en clean installasjon for å se om det er noen av driverne som forårsaker feilen. Men du har uansett krav på etter forbrukerkjøpsloven å få en ny pc dersom forhandler ikke har lyktes å reparere samme feil på 3. forsøk (mener det er 3.).

7758624[/snapback]

Om hverken butikk eller serviceverksted finner feil, og maskinen fungerer fint ca. en måned etter å kjørt en gjenoppretting skal du nok slite med å få hevet kjøpet. Du har ikke krav på ny maskin eller penger tilbake dersom det er snakk om softwareproblemer du selv skaper.

Lenke til kommentar

For Digilars: Kjører med alle de siste oppdateringene til AntiVirus og Brannmur. Gjør alltid det. Og når det gjelder nye programmer, så legger jeg de inn med engang, men det tar fortsatt en måneds tid før frysningene starter. Når det gjelder oppdateringer av drivere har jeg ikke tenkt til å gjøre noe sånt. Jeg kjøpte den maskinen for å slippe å gjøre sånt. Når jeg vil gjøre sånt bygger jeg meg en ny, eller koser meg litt med den gamle.

For TEE: Har levert den for tredje gang nå, men mener å huske den frøs når den ikke var tilkoblet nettverket og. Skal se hva de sier etter denne runden på verkstedet.

For ventle: De har tre sjanser ja. Skal høre hva de sier denne gangen.

Takker for hjelp så langt

Lenke til kommentar
For Digilars: Kjører med alle de siste oppdateringene til AntiVirus og Brannmur. Gjør alltid det. Og når det gjelder nye programmer, så legger jeg de inn med engang, men det tar fortsatt en måneds tid før frysningene starter. Når det gjelder oppdateringer av drivere har jeg ikke tenkt til å gjøre noe sånt. Jeg kjøpte den maskinen for å slippe å gjøre sånt. Når jeg vil gjøre sånt bygger jeg meg en ny, eller koser meg litt med den gamle.

7761569[/snapback]

Du misforsto meg nok litt.

Når det gjelder progammer så har du vel kanskje installert f.eks. en ny nettleser eller noe annet snacks og oppdateringer av disse etter at du har brukt maskinen en periode? Slikt kan skape krøll.

Jeg mente selvfølgelig ikke at du skulle bytte komponenter i PC'en, jeg snakker om drivere, altså programdrivere til enheter som f.eks. skjermkort, lydkort, printer, osv...

Dette er kun forslag, jeg sitter ikke med fasiten. Det beste er vel bare å få byttet inn PC'en hvis du får det.

Lenke til kommentar

Digilars: Misforsto deg ikke nei, bare jeg som havnet inne på en liten digeresjon mens jeg skrev. :D

Snakket med en av de som hadde litt peiling der nede istad, og det viser seg at de har byttet hovedkort ved en av de tidligere servicene. Men han hadde kjøpt en kraftig TravelMate og hadde opplevd lignende problemer. Men hadde sa det var da alle ekstra programmene til Acer (empowering energi, Arcade, osv) som kræsjet med Live Messenger. Løsningen er da og avinstallere disse ekstra programmene.

Lenke til kommentar
Digilars: Misforsto deg ikke nei, bare jeg som havnet inne på en liten digeresjon mens jeg skrev. :D

Snakket med en av de som hadde litt peiling der nede istad, og det viser seg at de har byttet hovedkort ved en av de tidligere servicene. Men han hadde kjøpt en kraftig TravelMate og hadde opplevd lignende problemer. Men hadde sa det var da alle ekstra programmene til Acer (empowering energi, Arcade, osv) som kræsjet med Live Messenger. Løsningen er da og avinstallere disse ekstra programmene.

7761963[/snapback]

Jeg har selv vært borti en 9411 som ble sendt inn til service hos ACER.

Her oppgraderte de bios'en og siden har maskinen fungert knirkefritt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...