Gå til innhold

Apocalypto for voldelig

Simkin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såg filmen i går, og eg forstår ikkje heilt kva alt oppstyret med blodet var. Filmen var jo litt blodig då, men det var ingenting i forhold til Passion of the Christ. Den (Apocalypto) var forresten kjempebra! Det hadde eg ikkje forventa.

Det einaste eg reagerte med avsky på i filmen var når eine krigaren kasta rundt på ein liten baby. Det er ikkje slikt eg likar å sjå. Heldigvis var det berre ein gong det skjedde, og det varte berre nokre få sekund.

Definitivt terningkast 5, kanskje ein 6. Anmeldelsar i aviser og liknande les eg aldri lenger, einaste "målet" på kor bra ein film er eg tar hensyn til er karakteren på IMDB, sjølv om eg kan vere veldig ueinig med den og.

Lenke til kommentar

Dette er hva mediatilsynet sa om Pans Labyrint hvertfall(hentet hefra)

Aldersgrense: 15 år. Frarådes ungdom under 15 år

Egnethet: Voksen

Begrunnelse: På grunn av et angstskapende fantasiunivers og detaljerte skildringer av mishandling får filmen 15-årsaldersgrense. Fordi voldsscenene er svært brutale og nært beskrivende frarådes filmen ungdom under 15 år.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Jeg så nettop Apocalypto, og som mange andre som har sett den så skjønner jeg ikke hva alt oppstyret med alt blodet er?

Det er da ikke mere blod enn det en 15-åring "er vant til" fra før?

Gladiatoren i jungelen og litt hissigere er det jeg kan si om blod-innholdet.

Volden som er i historien er ikke unødvendig vold heller, det er en slags volds som må være der for å kunne fortelle historien...

Lenke til kommentar
Dette er hva mediatilsynet sa om Pans Labyrint hvertfall(hentet hefra)

Aldersgrense: 15 år. Frarådes ungdom under 15 år

Egnethet: Voksen

Begrunnelse: På grunn av et angstskapende fantasiunivers og detaljerte skildringer av mishandling får filmen 15-årsaldersgrense. Fordi voldsscenene er svært brutale og nært beskrivende frarådes filmen ungdom under 15 år.

7808613[/snapback]

I så fall syns jeg det er enda mer synd at vi har folk som kinodirektøren i Fredrikstad her i landet :(

Ikke nok med at han er bedreviter og kontrollfreak, men å være hykler i tillegg...

Lenke til kommentar

Noen må jo være moralens voktere også. Men her er det jo en som vil være barnevakt for hele Fredrikstad og passe på hva de "små" skal se på kino. Det er jo her foreldrene skal/burde vare annsvarsbeviste nok til å ikke ta med 12 åringer på filmen, selv om det selvfølgelig vil skje. Men her kommer det jo fryktelig ann på ungene også for å si det sånn, noen vil helt sikkert takle filmen og andre vil helt sikkert ikke sove på flere uker :)

Selv så jeg Cannibal Holocaust når jeg var 10-11 år gammel hjemme hos en kammerat og vil vel ikke påstå at jeg har tatt nevneverdig skade av det for å si det sånn :p

Men det kan jo kanksje ha noe å gjøre med at jeg alltid har hatt et relativt sunt forhold til film...

Lenke til kommentar

Har alltid prøvd å presse grensene så langt som mulig, og rundt 13 årsalderen gav foreldrene opp siden jeg fikk tak i alt jeg ville se uansett. Og mener så godt som alle vennene mine kunne se de fleste 18 årsgrense filmene uten problemer fra foreldrene (Utenom de med psychokristne gamlinger). Så hele aldersgrense opplegget er waste of time. Spesielt nå som internettnedlasting har tatt flatt av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har alltid prøvd å presse grensene så langt som mulig, og rundt 13 årsalderen gav foreldrene opp siden jeg fikk tak i alt jeg ville se uansett. Og mener så godt som alle vennene mine kunne se de fleste 18 årsgrense filmene uten problemer fra foreldrene (Utenom de med psychokristne gamlinger). Så hele aldersgrense opplegget er waste of time. Spesielt nå som internettnedlasting har tatt flatt av.

7810540[/snapback]

Jeg fikk ganske varige skader etter for mye vold på film som liten, så aldersgrenser er absolutt berettiget. De burde vært strengere.

Lenke til kommentar

De er jo der for en grunn, det er jo helt klart. Det er jo ikke alle som klarer å skille film fra virkeligheten (ikke at det skjedde med deg). Så jeg er helt klart for aldersgrenser, har også vært på film hvor jeg ikke har skjønt hvordan i helvete de har klart å sette 15 år eller 11 for den sakens skyld.

Men som sagt det er jo ikke så vanskelig å få tak i de filmene du vil hvis man bare leiter, det er i hvert fall noen 100 prosent letter den dag i dag enn når jeg var "liten" gutt på slutten av 80 tallet starten av 90 tallet...

Lenke til kommentar

Har jo litt å si måten man blir introdusert med film på også. Har man feks eldre brødre får man jo sett en del filmer igjennom dem. Lillebroren min har jo fått sett mange filmer pga deg, som jeg har nevnt tidligere i tråden.

Personlig begynte jeg å se på "voksenfilmer" når jeg sov over hos besteforeldrene mine. Da var bestefaren min og jeg på den lokale videosjappa og lånte filmer hver gang. Og da fikk jeg lov til å låne verre filmer enn det jeg fikk lov til av foreldrene mine. Og siden jeg da så filmene med de, så gikk det greit. Og har ikke fått noen alvorlige, varige mén.

Lenke til kommentar
Akkurat sett Apocalypto nå, og jeg må si at den er en smule blodig og voldelig. De ofrer folk til gudene ved å skjære ut hjertet dems, og man får se at det fortsatt banker etter at de har tatt det ut. Pluss mange andre groteske scener. Men ikke noe som en 15-åring ikke kan takle. Eller 12-åring i følge med foreldre for den saks skyld.

7759643[/snapback]

Her tviler jeg på det faglige grunnlaget ditt. Når jeg tenker tilbake på meg selv som tolvåring, så tror jeg det var bra jeg ble forskånet for sånt.

Hvis man vet at man ikke liker blod er det ikke en film man bør se.
Taes herved til etteretning. Ikke at jeg har i mot litt realisme, men gore/splatter-filmer har aldri vært noe for meg.
Lenke til kommentar
Her tviler jeg på det faglige grunnlaget ditt. Når jeg tenker tilbake på meg selv som tolvåring, så tror jeg det var bra jeg ble forskånet for sånt.

7812354[/snapback]

Kan ikke akkurat si at jeg har noe faglig grunnlag, nei. Husker knapt meg selv som 12-åring. Eneste jeg kan si noe om er at broren min, som er 11, kunne sett den uten problemer. Men som jeg har sagt tidligere har han stort sett vokst opp med at jeg har latt han få se sånne type filmer. Men når en 12-åring er i følge med foreldre får han inn filmen på en annen måte enn hvis han, eller hun for den saks skyld, hadde sett den alene. Men folk er forskjellig, så hver enkelt vil nok reagere forskjellig på filmen.

Taes herved til etteretning. Ikke at jeg har i mot litt realisme, men gore/splatter-filmer har aldri vært noe for meg.

Er ikke en typisk splatter film. Volden har en mening på en måte. Er ikke som Hostel for å ta et eksempel.

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar

Så den nettopp på kinoen. Har Mel Gibson en fetish for blod og pinelse?

Om filmen:

Klarer ikke kategorisere den på noe slags vis... Historien om hvordan det store inkariket skaffet slaver og offergaver (les: mennesker til slakt) og hvordan tiden tikket mot deres undergang - alt lagt opp til hvor grådige mennesker er. Og dette var tullet inn i blodsprut, løping, involler og smerteskrik.

Synes ikke den var dårlig, men heller ikke bra. Eller, klarer ikke synes noe om den, fordi den var så spesiell. Et stort pluss at indianerne snakket sitt eget urspråk og ikke engelsk. Det var også litt humor i den, og man følger en helt som tåler noe så sinnsykt med juling.

Er vel en "must see"-film.

Lenke til kommentar
Historien om hvordan det store inkariket skaffet slaver og offergaver (les: mennesker til slakt) og hvordan tiden tikket mot deres undergang.

7813367[/snapback]

Det var strengt tatt Maya-riket som ble portrettert, men det får så være. Filmen var veldig bra synes jeg. Mulig det bare er meg som er rar, men i filmens (ganske få) rolige perioder fikk jeg litt av den samme feelingen som i "den tynne røde linjen", når filmen dreier seg om de innfødte på øyen, jeg tror det var det at de sa "we will seek a new beginning" flere ganger som fikk meg på disse tankene.

Når det gjelder volden var det ikke like grafisk som jeg hadde forestilt meg utfra anmeldelsene, men det er likevel en film med mye blod, det er helt klart. Jeg synes dette var en ganske modig film av Gibson, selv om den absolutt ikke var helt historisk korrekt. :)

Lenke til kommentar
Historien om hvordan det store inkariket skaffet slaver og offergaver (les: mennesker til slakt) og hvordan tiden tikket mot deres undergang.

7813367[/snapback]

Det var strengt tatt Maya-riket som ble portrettert, men det får så være. Filmen var veldig bra synes jeg. Mulig det bare er meg som er rar, men i filmens (ganske få) rolige perioder fikk jeg litt av den samme feelingen som i "den tynne røde linjen", når filmen dreier seg om de innfødte på øyen, jeg tror det var det at de sa "we will seek a new beginning" flere ganger som fikk meg på disse tankene.

Når det gjelder volden var det ikke like grafisk som jeg hadde forestilt meg utfra anmeldelsene, men det er likevel en film med mye blod, det er helt klart. Jeg synes dette var en ganske modig film av Gibson, selv om den absolutt ikke var helt historisk korrekt. :)

7813711[/snapback]

Jaja, blanda dem sammen, men er jo same shit ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...