Gå til innhold

Trenger hjelp til overklokking av x1900GT rev.2

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en Sapphire x1900GT 256MB en stund siden. Kortet fungerer ypperlig, men kjernen er litt vanskelig å overklokke. Minnet overklokker som en helt (1908MHz), men gpu trekker det ned. x1900GT Rev.2 har 513MHz core som standard og det er litt lite... Kortet har standard kjøling, men har en stor vifte som blåser kald luft på baksiden av kortet og kjerner går aldri over 56 grader.

Problemet mitt er at jeg kan overklokke kjernen til 553MHz, men 10 MHz mer får kortet til å klikke og gå tilbake til standard freq. Jeg har moddet biosen med "Rabit" slik at den gir mer spenning (vcore) men kjernen nekter å overklokke mer. Har brukt alt ifra 1,150(standard) og helt opp til 1,550V. Har prøvd alt... klokket ned minnet til standard, klokket ned prosessor og tatt ut dvdrom osv, men uten hell. Strømforsyningen min er liksom ikke veldig kraftig... Det er en 450W med 16A 12V rail. Men har kjørt alt standard utenom kjernen på kortet og ingenting forandret seg. Så jeg vet ikke om PSU'en er skyldig i dette.

Kan noen hjelpe meg?

-Camxer

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for at spenningsregulatorene får skikkelig kjøling. Mulig det er der skoen trykker... Leste en plass at det hjalp for en fyr iallfall.

Edit: Sjekket litt rundt og det ser ut til at GPUen på disse kortene er lite overklokkingsvennlig, de færreste går visst over 600 - normen er vel på rundt 580. Mulig PSUen din får ta litt av skylda for at du ikke kommer høyere.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Sørg for at spenningsregulatorene får skikkelig kjøling. Mulig det er der skoen trykker... Leste en plass at det hjalp for en fyr iallfall.

Edit: Sjekket litt rundt og det ser ut til at GPUen på disse kortene er lite overklokkingsvennlig, de færreste går visst over 600 - normen er vel på rundt 580. Mulig PSUen din får ta litt av skylda for at du ikke kommer høyere.

7774979[/snapback]

Jeg vet at den kjernen som ligger paa x1900GT rev.2 er ikke den beste til overklokking, men jeg kjorer jo den paa 1,55v istedenfor 1,15v og det hjelper ingenting. Har ribbet hele datamaskinen og klokket ned alt til standard utenom kortet. Det hjalp ingenting heller, saa psu holder nok(tror jeg). Kortet holder seg kjolig, har 1 vifte som blaaser paa baksiden av kortet og en vifte som blaaser paa undersiden. Men har lest at "volterra" chip'en er veldig varm, men jeg har ikke noe ekstra kjoling der enda siden jeg tenkte at det var ikke saa viktig... Hvordan ser spenningsregulatorene ut? vet ikke hvor de er :(

Takk for at du foreslo det med ekstra kjoling paa spennigsregulatorene :thumbup:

Edit:

Fikk ikke med det inlegget ditt Wazu. Det er merkelig at kortet ditt sier stopp paa samme plass som mitt... Vet ikke hvorfor, men det lover ikke godt :no:

Endret av camxer
Lenke til kommentar

hmm.... :hmm: dette kan se dårlig ut gitt... men bruk ATI tool for å sjekke tempen på spenningsregulatorene... selv om det ser dårlig ut allikevel med tanke på at begge kortene stopper på samme sted... kanskje det er en overklokkingsblokk der ? ....

Lenke til kommentar
hmm.... :hmm: dette kan se dårlig ut gitt... men bruk ATI tool for å sjekke tempen på spenningsregulatorene... selv om det ser dårlig ut allikevel med tanke på at begge kortene stopper på samme sted... kanskje det er en overklokkingsblokk der ? ....

7778191[/snapback]

Det eneste jeg ser temperatur paa i atitool er gpu og rundt kortet... Hvor kan jeg fikse det slik at det viser temperatur paa spenningsregulatorene? Angaaende det med overklokkingsblokk saa forstaar jeg ikke helt vitsen med det hvis det var slik. Den kjernen suger fra fabrikk, hvorfor gjore det enda verre liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...