mats A. Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hallo. Jeg tok noen bilder i dag med mitt nye speilrefleks kamera. Jeg tok bildene i RAW-format, så redigerte jeg litt i det programmet som fulgte med kameraet så redigerte jeg litt i Photoshop, jeg sitter nå med en psd fil på 52 mb. Hvordan får jeg lagret den i jpg format? Skal legge det ut på internett så er jo litt dumt å legge ut en som som er så stor. Håper noen kan hjelpe Mats Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 File - save as, eller file - save for web. Velg jpeg som format, og velg kvalitet. Husk å nedskalere bildene først, så vi får sett hele bildet på våre små skjermer. Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Hehe, det var sånn jeg trodde jeg skulle gjøre, men på dette bildet så går det ikke ann å velge jpg som format, jeg kan velge mellom pdf, raw, png, tiff og cin. På alle andre RAW bilder jeg har holdt på med så har det alltid gått å lagre det i jpg. Det virket å lagre det for web, så da kan jeg jo gjøre det på den måten. Riktig - når du sier at jeg burde nedskalere bildet før jeg legger det ut noen steder, da mener du at jeg skal endre bilde størrelsen? Er det 1024 * 768 som passer best? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 For eksempel, men hvertfall sånn at man slipper å scrolle til evigheten for å få sett bildet, samt at det tar laaang tid før bildet er ferdig lastet for de som ikke har kjapt bredbånd. Selv bruker jeg maks 800 i bredden, og maks 700 i høyden. Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Okey, tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hehe, det var sånn jeg trodde jeg skulle gjøre, men på dette bildet så går det ikke ann å velge jpg som format, jeg kan velge mellom pdf, raw, png, tiff og cin. På alle andre RAW bilder jeg har holdt på med så har det alltid gått å lagre det i jpg. Det virket å lagre det for web, så da kan jeg jo gjøre det på den måten. Riktig - når du sier at jeg burde nedskalere bildet før jeg legger det ut noen steder, da mener du at jeg skal endre bilde størrelsen? Er det 1024 * 768 som passer best? 7757074[/snapback] Når du konverterte RAW fila tipper jeg du hadde den på 16 bit, da kan du bare velge de formatene. Gjør den om til 8 bit så går det antagelig som du tenkte. Image - mode - sjekk om du ikke har en hake på 16 bit. Har du det, hak av på 8 bit og prøv å lagre i jpeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå