Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Lærere har all rett til å ignorere klagen. Siden loven vil uansett være på deres side i dette tilfellet. Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Lærere har all rett til å ignorere klagen. Siden loven vil uansett være på deres side i dette tilfellet. 7788746[/snapback] Som sagt; Hvis en har karakterene til å klage, slik som i dette tilfellet, er det riktig å stille spørsmålstegn ved grunnlaget for karaktersettingen. Nynorskkarakteren er basert bare på skriftelige arbeider, og i denne situasjonen var resultatet på skriftelige innleveringer og prøver mer enn godt nok for en 4'er. Hvis læreren velger å ignorere klagen, burde rektor kontaktes. Sist jeg sjekket er rektor skolens øverste leder, og han/hun har et ansvar ovenfor elevene slik at skolesystemet er rettferdig. I dette tilfellet er det uaskeptabelt for en lærer å ignorere klagen.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg kan ikke fatte og begripe, hvorfor han skulle klage på en lærers bedømmelse på en ting som både er tvilsom og urelevant. I dette tilfellet og alle andre, skal læreren ingorere klagen. Lover sier noe annet. Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg kan ikke fatte og begripe, hvorfor han skulle klage på en lærers bedømmelse på en ting som både er tvilsom og urelevant. I dette tilfellet og alle andre, skal læreren ingorere klagen. Lover sier noe annet. 7788829[/snapback] Saken er ikke tvilsom. Han fikk 4/5, 4+ og 4/3 på diverse prøver og innleveringer. På hvilket grunnlag gir læreren da en 3'er? Det er heller ikke irrelevant for, som jeg allerede har vært inne på, er det en prinsippsak.. Han fortjener en 4'er, da skal han få en 4'er. Det spiller veldig liten rolle om det er til jul eller til våren. Har en elev blitt urettferdig behandlet, burde dette konfronteres.. Det er mennesker som følger loven blindt, og som oppfører seg underdanig lærere eller autorieter, som i det lange løp taper på det. Det er også noe som heter likhetsprinsippet og rettferdighetsprinsippet. Menneskerettigheter, hvis du har hørt om det, som i alle tilfeller overstyrer nasjonale lover. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Du ser ikke poenget helt. Om han får en 3-er nå, og en 5'er til våren, vil det være MYE mer positivt enn en 4'er nå og en 5'er til våren. Eller fra 3 til 4 for den del. Utvikling bli som sagt vektlagt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Utvikling bli som sagt vektlagt. 7789112[/snapback] Vektlagt når? Når man søker høyere utdanning? Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Du ser ikke poenget helt. Om han får en 3-er nå, og en 5'er til våren, vil det være MYE mer positivt enn en 4'er nå og en 5'er til våren. Eller fra 3 til 4 for den del. Utvikling bli som sagt vektlagt. 7789112[/snapback] Poenget er at det ikke er lett å gå fra en 3'er til en 5'er på et semester.. Som sagt vurderes (i veldig mange tilfeller) hele året til sommeren, men med vektleggelse på siste halvår. Hvis han da har en 4'er på kortet til jul, og han vipper mellom 4 og 3 til sommeren, vil det etter all sannsynlighet ende med en 4'er som standpunkt. I motsetning vil det ikke tale til elevens fordel om han har en 3'er på kortet til jul, for da vil han bli vippet ned. Er du med eller? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Vektlagt når? Når man søker høyere utdanning? 7789135[/snapback] Okei, for å si det sånn. Vil du heller hodle deg på samme nivået, eller vil du se at utviklingen er der ? Så om det er en sterk 3/svak 4, så er det bedre å sette den sterke 3'ern nå, får å se til sommeren at man har utviklet seg ørlitte grann. EDIT: Dette er ingen vits til å diskutere, du er tydligvis en lærer med masse erfaring og har god kjennskap til lovverket innenfor faget. Endret 24. januar 2007 av Neppe Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Selvfølgelig er der fordel å utvikle seg i riktig retning. Om det er andre enn deg som bryr seg om forbedringen fra terminkarakter til standpunktkarakter er en annen ting. Vitnemålet inneholder jo kun standpunktkarakter. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Selvfølgelig er der fordel å utvikle seg i riktig retning. Om det er andre enn deg som bryr seg om forbedringen fra terminkarakter til standpunktkarakter er en annen ting. Vitnemålet inneholder jo kun standpunktkarakter. 7789194[/snapback] Terminkarakterer settes jo for din egen del også da. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Har den virkelig noen praktisk betydning eller fungerer den bare som en pekepinne på standpunktkarakter? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Har den virkelig noen praktisk betydning eller fungerer den bare som en pekepinne på standpunktkarakter? 7789229[/snapback] Ingen praktisk betydning i det hele tatt. Den er der for å vise utvikling som sagt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Greit nok at det er spennende for deg selv å se at du har forbedret deg, men jeg føler ikke denne utviklingen blir vektlagt noe særlig. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Greit nok at det er spennende for deg selv å se at du har forbedret deg, men jeg føler ikke denne utviklingen blir vektlagt noe særlig. 7789398[/snapback] Jeg var ikke klar over dette før idag da jeg hørte med en del eks lærere. Jeg ble forklart at diskusjon ang. terminkarakter var et hyppig tema på lærerromme. Det er nå engang slik det er, å relativt lite vits i å krangle så mye på det. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Altså, på vår skole (vgs allmenn) fungerer det slik : Du får en karakter til jul. Dette er på en måte ett utgangspunkt på vår karakteren, så hvis du får 3 til jul må du på en måte "jobbe deg opp". Og hvis det ikke er sånn på andre skoler, så tviler jeg fortseat på at du har for gode sjanser til å hoppe opp til en 5'er. Men 4 er innen rekkevidde uaansett hva du gjør.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Altså, på vår skole (vgs allmenn) fungerer det slik : Du får en karakter til jul. Dette er på en måte ett utgangspunkt på vår karakteren, så hvis du får 3 til jul må du på en måte "jobbe deg opp". Og hvis det ikke er sånn på andre skoler, så tviler jeg fortseat på at du har for gode sjanser til å hoppe opp til en 5'er. Men 4 er innen rekkevidde uaansett hva du gjør.. 7789534[/snapback] Feil, men også rett. Terminkarakter er ikke et utgangspunkt. Om du har 3 på terminkarakteren sier det deg at du ligger på et faglig nivå som tilsvarer en tre'er karakter. Sjansen for at du klarer å utvikle deg til en 5'er er dermed liten, men ikke umulig. Terminkarakter skal ikke bli vektlagt når standpunktkarakter settes. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Terminkarakter skal ikke bli vektlagt når standpunktkarakter settes. 7789570[/snapback] Standpunktkarakteren skal gjenspeile hele året, sant? Terminkarakteren sier noe om hvordan du ligger an faglig etter halve skoleåret. Hvordan kan du da konkludere med at terminkarakteren ikke har noe å si? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Standpunktkarakteren skal gjenspeile hele året, sant? Terminkarakteren sier noe om hvordan du ligger an faglig etter halve skoleåret. Hvordan kan du da konkludere med at terminkarakteren ikke har noe å si? 7789596[/snapback] Du skjønner vel hva jeg mener, men har mest lyst til å bare krangle på det ? Terminkarakteren har noe å si for deg, men i den store sammenhengen er det irrelevant. Den gir DEG et innblikk i hvor du ligger faglig, ikke i hvor du vil ligge på slutten av skoleåret. Terminkarakter er ofte den samme gjennom hele året fordi ikke alle uvikler seg. Er ganske sikker på at du skjønner greia her. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Terminkarakteren sier noe om hvilket faglig nivå du ligger på ved endt termin. Det faglige nivået ditt har noe å si for standpunktkarakteren. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Terminkarakteren sier noe om hvilket faglig nivå du ligger på ved endt termin. Det faglige nivået ditt har noe å si for standpunktkarakteren. 7789660[/snapback] Terminkarakteren sier om hvilket faglig nivå du er på der og da. Ikke hvilket nivå du er på når du får standpunktkarakteren. Nå gidder jeg ikke svare på dette mer, det er svart på 10 ganger og begynner å bli latterlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå