AOe Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei! Jeg fikk karakterkortet i går, til stor skuffelse fikk jeg 3 i nynorsk. Jeg er ikke akkurat noen kløpper i nynorsk, men jeg trodde ikke jeg hadde gjort det såå dårlig på prøvene at jeg skulle droppe fra 4 til 3. Da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde fått følgende karakterer på de respektable vurderingssituasjonene: Innlevering 4/5 2-timersprøve 4+ Heldagsprøve 4/3 Jeg forstår jo at dette ikke kvalifiserer til noen 5er. Ei heller til noen sterk 4er. Men at det ikke skal holde til en svak 4er, det har jeg vanskelig for å forstå. Lærern har også på flere av prøvene skrevet at nynorsken var på "rett vei" og komentarer som "godt skrevet" og slikt var til tider også i omløp! Jeg forhørte meg med en annen lærer, som syntes det var litt merkelig. Han tippet lærern hadde satt meg ned i nynorsk ved å sette meg opp i noe annet, og således kompensert for nedsettelsen. Problemet er at jeg fikk 4 i både muntlig og skriftlig, og jeg lå på 4/5 i begge... Hva skal jeg gjøre, og hvordan (hvis dere da ikke mener at jeg fortjener en 3er) går jeg fram for å klage? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Du kan jo snakke med læreren som gav deg disse karakterene da. Slik at du får oppklart saken litt Lenke til kommentar
AOe Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Hehe, ja det er vel lurt ja. Har sendt ham to mailer og forklart situasjonen, men han har ikke svart. Problemet er at han slutta til jul. Endret 19. januar 2007 av AOe Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Snakk med en rådgiver eller spør den samme læreren som du forhørte deg med. Du har tydeligvis ikke i det hele tatt prøvd å finne ut hvordan man klager. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Nope, hadde håpt på en fornuftig forklaring slik at jeg slapp... Får snakke med rådgiver på mandag da Endret 19. januar 2007 av AOe Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 hmm...Det er åpenbart at du skulle hatt en 4'er på kortet! Det jeg ville gjort var først å snakke med lærer/rådgiver/rektor, og deretter skrive en skriftlig klage...Det er lurt å klage på høstkarakteren så fort som mulig. Hvis du ikke kommer noen vei burde du vente å se hva du får til sommeren (gjøre det bra på kommende nynorsk-arbeid). Hvis du da får en karakter du er misfornøyd med da, har du et godt grunnlag for videre klage. Nynorsk er ikke et muntlig fag, så det er bare de skriftlige arbeidene som skal med i vurderingen. Det er viktig at du selv vet hva du er god for. Når du snakker med rådgiver/rektor bør du være saklig, direkte, og uttrykke deg verbalt godt! Se dem inn i øynene, og vær selvsikker. Det her høres ut som en skikkelig pep-talk, men du burde få det du fortjener!! Lykke til Lenke til kommentar
Snø Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Som mange andre har nevnt allerede, så anbefaler jeg deg å snakke med rådgiver. Karakteren din kan da bli vurdert av en annen norsklærer. Men det kan slå begge veier... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Karakteren fra første termin skal ikke ha noe som helst å si for karakteren til sommeren. Selv om du fikk 3 nå, skal du kunne få 5 eller 6 til sommeren. Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karakteren fra første termin skal ikke ha noe som helst å si for karakteren til sommeren. Selv om du fikk 3 nå, skal du kunne få 5 eller 6 til sommeren. 7761878[/snapback] Det er feil. Hele året skal vurderes til sommeren, men siste halvår skal vektlegges. Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Karakteren fra første termin skal ikke ha noe som helst å si for karakteren til sommeren. Selv om du fikk 3 nå, skal du kunne få 5 eller 6 til sommeren. 7761878[/snapback] Det er feil. Hele året skal vurderes til sommeren, men siste halvår skal vektlegges. 7766800[/snapback] Kan du dokumentere det ? Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 første halvår danner et basiskaakter. det betyr at du får eskjed om du kommer til å synke i denne karakteren, så om du ikke får noe brev elns så kan du egetlig vite at du er trygg.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Karakteren fra første termin skal ikke ha noe som helst å si for karakteren til sommeren. Selv om du fikk 3 nå, skal du kunne få 5 eller 6 til sommeren. 7761878[/snapback] Det er feil. Hele året skal vurderes til sommeren, men siste halvår skal vektlegges. 7766800[/snapback] Det kom ny forskrift til opplæringsloven i år.Karakterane skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet vurderinga skjer, og ut fra det som er forventa på dette tidspunktet. Endret 21. januar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
AOe Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) I dag fikk jeg mail fra lærern. Han skriver Du har skrive ei klage. Eg har lese henne.Eg gjer ikkje noko med karakteren no. Kva du får til sommaren, er opp til deg, nye læraren, og litt meg. No nok. Er ikke det litt lettvindt? Formulerte ikke den første mailen som en klage, men som en forespørsel om grunnlaget for å gi meg 3er, og så får jeg dette til svar? Synes det er litt på kanten frekt jeg, men mulig det er meg som er sær Edit: tenker jeg snakker med rådgivern i morra . Problemet er at det ser ut til at samme lærern skal sette karakter på særemnet mitt... Og da har jeg jo ikke lyst til å gi ham noen grunn til å gi meg dassen karakter ... What to do???! Endret 22. januar 2007 av AOe Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Karakterane skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet vurderinga skjer, og ut fra det som er forventa på dette tidspunktet. 7770823[/snapback] Opplæringsloven paragraf 3 er grunnskolen. Trådstarter er født i 1988 å er dermed ferdig med grunnskolen. Videregåendes lover er paragraf 4. Ikke at det skulle ha så mye å si, siden det står omtrent det samme i §4-6 Vurdering med karakter. Til trådstarter. Karakteren skal som sagt settes og forklare den kompetansen du har oppnådd på det tidspunktet. Noe som vil si at du ikke kan klage på terminkarakteren, den er ubetydelig for deg. Den skal bare fortelle deg hvilket ståsted du stå på. En kan få en totalt annen karakter som standpunkt karakter. Så når du har fått den og er missfornøyd så leser du i §5-12 Når det er sagt så er klageinstansen for videregående opplæring fylkestinget, under fylkesutdanningsjefen. Bare at du kan ikke klage på en terminkarakter. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Fant ut det ja. Men det er vel slik at man tar vel hensyn til karakteren i første termin når man setter terminkarakteren? Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Tror man har en klagefrist, men ikke spør meg hvor lenge Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Fant ut det ja. Men det er vel slik at man tar vel hensyn til karakteren i første termin når man setter terminkarakteren? 7783691[/snapback] Når man setter standpunkt mener du ? En god lærer ser på helheten og ikke terminkarakteren.. Men vil tippe det er mange som gjør det. Dette veit jeg ingenting om, er ikke lærer. Kan alltids førhøre meg om du ønsker det. Endret 23. januar 2007 av Neppe Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Karakteren fra første termin skal ikke ha noe som helst å si for karakteren til sommeren. Selv om du fikk 3 nå, skal du kunne få 5 eller 6 til sommeren. 7761878[/snapback] Det er feil. Hele året skal vurderes til sommeren, men siste halvår skal vektlegges. 7766800[/snapback] Det kom ny forskrift til opplæringsloven i år.Karakterane skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet vurderinga skjer, og ut fra det som er forventa på dette tidspunktet. 7770823[/snapback] Det er forskjellig fra skole til skole, og lærer til lærer om man velger å vurdere hele året, men vektlegge siste halvår, eller om man ser på nivået til eleven på det tidspunktet karakteren settes. Jeg tviler på at man får en 6'er som standpunktkarakter hvis man fikk 3 på kortet til jul, men har ikke tenkt til å nedverdige meg selv ved å kverulere om hvorvidt du eller jeg har riktig. Alt i alt handler det om det er lurt å klage på terminkarakteren man fikk til jul, og i såfall hvordan. Personlig mener jeg det er riktig å fremme en klage hvis man er misfornøyd med karakteren og synes man fortjener bedre, uansett om det har noe å si på standpunktkarakteren til våren. Det handler om at innsatsen man gjør skal bli sett og verdsatt av lærerne. Det er altfor mange elever som godtar blindt maktmisbruk fra lærere, og dette burde ikke være tilfellet. Respekt burde ikke bare gå en vei, men være gjensidig mellom lærer og elev. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Som sagt tidligere så har man ingen rett til å klage på en terminkarakter. Det er spesifisert i loven at karakteren du får på vitnemålet skal bli satt ut ifra nivået du står på faget dagen karakteren blir bestemt. Noe som forteller alle og enhver at terminkarakteren skal være ubetydelig i denne karaktersettingen. Likevel tok jeg friheten til å kontakte 2 eks lærere å høre litt rundt om politikken rundt dette. De bekrefter at man kan ikke klage på en terminkarakter. De bekrefter også at en standpunkt ikke skal bli satt utifra terminkarakter. Så kommer det berømte men'et. De sier at en god del lærere har lett for å vektlegge terminkarakter og at det er vanskelig for dem å se totalt bort ifra den. Det ble også sagt at man ofte vurderer utifra utviklingen fra terminkarakter og til standpunkt, siden det er en oppgang eller nedgang som skal bli fremhevet under denne karaktersettingen. Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Som sagt tidligere så har man ingen rett til å klage på en terminkarakter. Det er spesifisert i loven at karakteren du får på vitnemålet skal bli satt ut ifra nivået du står på faget dagen karakteren blir bestemt. Noe som forteller alle og enhver at terminkarakteren skal være ubetydelig i denne karaktersettingen. Likevel tok jeg friheten til å kontakte 2 eks lærere å høre litt rundt om politikken rundt dette. De bekrefter at man kan ikke klage på en terminkarakter. De bekrefter også at en standpunkt ikke skal bli satt utifra terminkarakter. Så kommer det berømte men'et. De sier at en god del lærere har lett for å vektlegge terminkarakter og at det er vanskelig for dem å se totalt bort ifra den. Det ble også sagt at man ofte vurderer utifra utviklingen fra terminkarakter og til standpunkt, siden det er en oppgang eller nedgang som skal bli fremhevet under denne karaktersettingen. 7788579[/snapback] Personlig har jeg flere ganger fremmet klage på terminkarakterer til lærere. Det er absolutt ikke ulovlig å gjøre dette. Rett skal være rett.. Det er mulig at man ikke kan sende klagen inn til offentlige sektorer, men det er fullt mulig å snakke med lærer/rektor ang. dette.. Selv har jeg i flere tilfeller fått medhold.. jeg tviler på at 2 eks lærere er reprasentatvie for den normative loven.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå