Gå til innhold

Når blir melken sur?

Ksungam

Anbefalte innlegg

Det står en uåpnet 1,5 liter tine lettmelk i skapet, det står 19.1 på den, altså dagens dato. Vil det si at den gikk ut i dag, eller er den fin inntil i morgen? Jeg vil ikke drikke den med mindre det er 100% sikkert at den er normal!

Edit: Spise, ikke drikke den. *grøss*

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvordan den er beahndlet før den havnet i (kjøleskapet) temperatur i kjøleskapet og en del ytre forhold kan den fortsatt være helt ok mange dager fortsatt.

Det er ikke slik at melken blir sur på en bestem dato og klokkeslett.

Lenke til kommentar

Har melken stått varmt var den sur for ei uke siden, står den i kjøleskapet som holder +1 grader holder den i ukevis over datostempling.

Hadde ett slik kjøleskap når jeg var alene og hadde da melk i kjøleskapet i over 2 uker grunnet reising.

Var like bra da jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Har melken stått varmt var den sur for ei uke siden, står den i kjøleskapet som holder +1 grader holder den i ukevis over datostempling.

Hadde ett slik kjøleskap når jeg var alene og hadde da melk i kjøleskapet i over 2 uker grunnet reising.

Var like bra da jeg kom hjem.

7756748[/snapback]

Hadde ikke tort å teste den melka :!:

Lenke til kommentar

Melka smakte normalt og jeg fikk ingen unormale reaksjoner etterpå.

Det er jo ikke værre en å åpne pakken og lukte.

Lukter det jævlig og melka nekter å komme ut av pakken så kaster man den.

Er den kald og lukter nornmalt så heller man i ett glass.

Er det ingen klumper der så smakes det.

Fryser du ned melka varer den i månesvis.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Melka smakte normalt og jeg fikk ingen unormale reaksjoner etterpå.

Det er jo ikke værre en å åpne pakken og lukte.

Lukter det jævlig og melka nekter å komme ut av pakken så kaster man den.

Er den kald og lukter nornmalt så heller man i ett glass.

Er det ingen klumper der så smakes det.

Fryser du ned melka varer den i månesvis.

7758310[/snapback]

off, hadde aldri klart å smakt på så gammel melk. Tror det er en psykisk grunn til det, siden du ser på datostemplinga og innbiller deg at melka er fæl, noe den nødvendigvis ikke trenger å være. Selv drikker jeg opp melka lenge før den går ut på dato, drikker mer melk enn en kalv jeg. :D 1,5liter om dagen iallefall.

Lenke til kommentar
off, hadde aldri klart å smakt på så gammel melk. Tror det er en psykisk grunn til det, siden du ser på datostemplinga og innbiller deg at melka er fæl, noe den nødvendigvis ikke trenger å være. Selv drikker jeg opp melka lenge før den går ut på dato, drikker mer melk enn en kalv jeg. :D 1,5liter om dagen iallefall.

7758339[/snapback]

Så to dager gammel melk som har ligget i varmen med utløpsdato om ei uke men som samtidig sitter fast i kartongen er greit å skjære ut og spise med kniv og gaffel?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Så to dager gammel melk som har ligget i varmen med utløpsdato om ei uke men som samtidig sitter fast i kartongen er greit å skjære ut og spise med kniv og gaffel?

7758389[/snapback]

selvfølgelig ikke, men så har jeg jo ikke påstått det heller. Men siden den ikke har gått ut på dato enda er det en større grunn til å tro at melka er ok. Men det finnes så klart unntak ved at den ligger ute i varmen som du påpeker, men jeg har alltid min i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...