Gå til innhold

PC2-6400 vs PC2-5300

amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en intel core2 duo 6300 basert PC, og jeg ser at noen hovedkort støtter PC2-6400 minne, mens andre ikke går høyere enn PC2-5300.

hvis jeg kjøper et hovedkort som støtter PC2-6400 minne; vil minnet bli kjørt på full fart, eller må jeg ha en raskere prosessor for å kunne utnytte dette?

Hvis pcen klarer å utnytte dette, hvor store ytelses-forskjeller er det snakk om?

Er det verdt de ekstra kronene for et hovedkort som støtter PC2-6400?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core 2 Duo (E6300) har FSB på 1066. Denne er Quad, dvs 266 x 4. Minne er dual, dvs PC2-5300 er på 667 Mhz (333 x 2), og PC2-6400 er på 800 Mhz (400 x 2). Så reelt holder det med minne på 533 Mhz, dvs PC2-4300 for at CPU og minne skal kjøre synkront. Også E6400, E6600 og E6700 har samme FSB.

Fordelen med raskere minne er at det er lettere å klokke CPU med minne synkront, og at det kan brukes synkront med nyere C2D cpu-er (som har 1333 Mhz FSB).

Videre finnes det PC2-5300 minne som med stramme timings og gode overklokkingsegenskaper er minst like bra som PC2-6400 minne til omtrent samme pris. F.eks Crucial 10th Anniversary.

Men anbefalingen er klart å kjøpe raskere minne dersom prisforskjellen er liten, noe den pr dato ofte er. Tror også at HK som har angitt PC2-5300 kjører greit PC2-6400 minne, men FSB på HK kan neppe klokkes så høyt at man utnytter minne.

Noen HK kan også kjøre minne på f.eks 400 Mhz selv om CPU er på 266 Mhz. Dvs asynkront.

Lenke til kommentar

@ amelbye:

Her er en test som viser gevinsten av forskjellige minnehastigheter:

http://xbitlabs.com/articles/memory/displa...mory-guide.html

@ Bolson:

Det er absolutt et poeng å kunne holde minnet på 1:1 ratio ved overklokking, men generelt er det for mye fokus på at det skal kjøre synkront. Dette er nemlig et nokså tøyelig begrep på dagens Intel-systemer på grunn av metodene som kanalene sammenflettes på. Å kjøre asynkront oppover er stort sett bare bra, uten at jeg mener den beskjedne gevinsten er verdt å betale mye for. Jeg sier bare at man i de aller fleste tilfeller bør klokke minnet så høyt det lar seg gjøre, uansett FSB. Men hvis man kommer under DDR2-533 når FSB er 1066 MT/s vil det riktignok gi høyere forsinkelse fordi kommunikasjonen hemmes av at FSB og minne kjører i "utakt", derfor støtter jeg ditt syn angående minimum FSB:RAM ratio.

I og med at kanalene ikke alltid adresseres i paralell, blir ikke FSB noen flaskehals selv om RAM kjøres asynk oppover i dualchannel:

Interleaved Mode

This mode provides maximum performance on real applications. Addresses are ping-ponged between the channels, and the switch happens after each cache line (64 byte boundary). If two consecutive cache lines are requested, both may be retrieved simultaneously, since they are on opposite channels. The drawbacks of Interleaved Mode are that the system designer must populate both channels of memory such that they have equal capacity; however, the technology and device width may vary from one channel to the other.

Lenke til kommentar

En bra test der fra Xbit Labs.

Avspeiler godt min egen (2 måneders) erfaring (dagligt bruk) og tester med OCZ PC6400 med henholdsvis RAM divider på 1:1 (4.4.4.12) og 4:5 (5.5.5.15)

PS. Er dog verd å merke sig gevinsten med høgere Mhz RAM med WinRAR (dagens vel mest benyttede nytteprogram) og et uklokket system.

Her er der en del minutter å spare.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Så bottom line her er at hvis du kjører en prosessor som har 1066MHz FSB, trenger du ikke bedre enn PC2-4300 for at alt skal kjøre sykront?

PC2-5300 er nødvendig hvis du vil overklokke FSB, og PC2-6400 er overkill i dagens systemer?

Finnes det hovedkort til intel-prosessorer i dag som lar deg kjøre PC-6400 RAM på full fart i et 1066MHz FSB system?

Jeg har sett igjennom på komplett, og ingen hovedkort med fornuftig pris (sjekket ikke de dyreste) støtter FSB høyere enn 1066MHz. Det er dog noen få hovedkort som er oppgitt til å støtte PC-6400 RAM, noe som virker litt selvmotsigende..

Lenke til kommentar
Så bottom line her er at hvis du kjører en prosessor som har 1066MHz FSB, trenger du ikke bedre enn PC2-4300 for at alt skal kjøre sykront?

PC2-5300 er nødvendig hvis du vil overklokke FSB, og PC2-6400 er overkill i dagens systemer?

Finnes det hovedkort til intel-prosessorer i dag som lar deg kjøre PC-6400 RAM på full fart i et 1066MHz FSB system?

Jeg har sett igjennom på komplett, og ingen hovedkort med fornuftig pris (sjekket ikke de dyreste) støtter FSB høyere enn 1066MHz. Det er dog noen få hovedkort som er oppgitt til å støtte PC-6400 RAM, noe som virker litt selvmotsigende..

7762802[/snapback]

Prisforskjellen mellom PC2-4200 og PC2-5300 er jevnt over såpass liten at jeg ville gått for det siste.

Mer eller mindre alle P965 kortene fra ESC sitt billigste (kr 790) og oppover mener jeg støtter PC2-6400 på full hastighet. ASUS P5B serien gjør det i alle fall. Også det samme når det gjelder 975X og begge nVidia brikkesettene så langt jeg vet. Når det gjelder databus er er det vel bare nVidia i650 (1050 kr) og nVidia i680 som er spesifisert med 1333 FSB. Men jeg vet ikke om dette løses med oppgradering av bios på f.eks P965 eller om det blir 985 brikkesett som er løsningen.

At HK støtter PC2-6400 er ikke selvmotsigende når brikkesettene gir mulighet til å kjøre RAM asynkront.

Spørsmålet om PC2-6400 er overkill er i realiteten er prisspørsmål og preferanser for minne (merke/timing). Billigste 2 GB sett av PC2-4200 koster kr 1 595, billigste PC2-5300 ca kr 1 850 og billigste PC2-6400 ca kr 2 000. Men ser man f.eks på OCZ er prisene henholdsvis kr 1 965, 1 995 og 2 145.

Så prisene kan variere svært lite mellom hastighetene, og man kan i enkelte tilfeller få tak i PC2-6400 minne rimeligere enn PC2-5300 minne for samme merke. Da som oftest med slappere timings. F.eks gjelder dette Corsair.

Personlig ville jeg aldri valgt PC2-4200 minne til et C2D oppsett (untatt nye E4xxx serien). 10 - 20 % klokking på en C2D er kurant, og vil neppe slite særlig på oppsettet.

Når det gjelder HK ville jeg klart holdt meg til P965, nVidia i650 (og ikke ulike versjoner av 945 med mere).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Skal du klokke oppsettet ditt?

7776285[/snapback]

Ikke med det førse, kanskje etterhvert, men jeg kommer ikke til å trå til med noe ekstremt (f.eks vannkjøling. ikke engang bråkete vifter).

Jeg kjøper deler først og fremst med tanke på fremtiden, da jeg vil ha mulighet til å oppgradere pcen med gjevne mellomrom uten å måtte skifte for mange deler av gangen.

Spørsmålet bak denne tråden er egentlig: hvis jeg kjøper et hovedkort som støtter PC2-6400; betyr dette at rammen blir bedre utnyttet enn om jeg kjøper et hovedkort som bare støtter PC-5300?

også: hvis hovedkortet er spesifisert til å støtte PC2-6400, betyr dette at det vil være kompatibelt med fremtidige 1333MHz FSB prosessorer?

Lenke til kommentar
Spørsmålet bak denne tråden er egentlig: hvis jeg kjøper et hovedkort som støtter PC2-6400; betyr dette at rammen blir bedre utnyttet enn om jeg kjøper et hovedkort som bare støtter PC-5300?

også: hvis hovedkortet er spesifisert til å støtte PC2-6400, betyr dette at det vil være kompatibelt med fremtidige 1333MHz FSB prosessorer?

7794215[/snapback]

På det første spørsmålet. Et HK spesifisert for PC2-6400 kan kjøre PC2-6400 på full hastighet, noe trolig ikke HK spesifisert for PC2-5300 kan. Å bruke raskere minne gir en liten ytelsesøkning, som testene Quintero viser til tyder på. Men det er ikke verdt å betale mer enn 100 - 200 kr ekstra for 2 GB sett.

På det andre spørsmålet. Om HK støtter PC2-6400 har ingenting med eventuell støtte for 1333Mhz FSB prosessorer å gjøre. Og PC2-5300 er nok for å kjøre synkront med 1333Mhz. Faktisk vet jeg ikke i hvilken grad dagens HK, for eks. P965 kommer til å kunne støtte 1333Mhz FSB. Det jeg vet at de fleste HK bygd på P965, 975X, nVidia i650 og i680 klokkes til FSB på 400 - 500Mhz (Quad FSB på 1600 - 2000), så det ser ikke ut til å være tekniske begrensninger i HK. Støtte for 1333Mhz burde således kunne gis med hjelp av bios-oppgradering.

Ellers er Asus P5N-E SLI alt spesifisert for 1333 Mhz databuss. Dette bruker nVidia i650 brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...