Gå til innhold

Kjøler denne 250mm vifta bra?


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har endelig skjert ut og montert vifta i helga. Resultatet ble egentlig helt greit, utenfra ser du ingenting og alt ser rent og pent ut. Innenfra ser du at det er bommet litt på utskjeringen og slikt, men dette bryr jeg meg ikke om siden ingen vil se det og at det er tross alt hjemmelaget. :)

 

Glad og fornøyd var jeg da jeg skulle montere den nye stoltheten på pcen. Men til min store fortvilelse virket den ikke lengre! Prøvde strømkontakten fra dvd rommen bare slik at jeg visste at vifta fikk strøm, noe den absolutt gjorde. Likevel skjedde det ingenting. Så akkurat nå er jeg litt fortvilet og skuffet over at den ikke funker. Lurer på om det kan være en ledning eller kontakt som er løsnet, men vet ikke hvordan jeg kan sjekke det. Den ene ledren på viftestyringa løsnet, så jeg stappet den tilbake og prøvde å klemme den fast. Men jeg synes det er merkelig om den ikke starter fordi viftestyringa muligens ikke er helt 100%.

Lenke til kommentar
Strømmen går igjennom viftestyringa, så er ikke viftestyringa 100% så er ikke kresten hel, og vifta får ikke strøm.

7921888[/snapback]

 

Hvis jeg kobler den av på selve vifta også, slik at det ikke er noen kurs der i det hele tatt. Vil det funke da? den kommer uansett til å stå på fullt hele tiden likevel, og viftestyringa er ikke så viktig.

 

Ellers så er vel siste utvei å kontakte microplex og håpe de er medgjørelig går jeg utifra?

Lenke til kommentar
Ja, du kan prøve å koble viftestyringa av, og la den kjøle på full guffe hele tide.

7922210[/snapback]

 

Men da må jeg eventuelt ta av der det er loddet fast i vifta. Det er også en 2 pins kontakt på viftestyringa, men når jeg tar den ut vil den fremdeles ikke igang. Så tror du det vil løse seg hvis jeg fjerner hele veien inn til vifta ved å ta av ledningene fra loddinga i vifta?

 

Skjønner du hva jeg mener, eller vil du at jeg skal poste et bilde av hva jeg sikter til?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Har tatt av kontakten merket 1. uten at det funket det spor bedre. Tenkte at jeg skulle fjerne viftestyringa ved 2. Altså ta av 2 av ledningene som er loddet fast i vifta som går til viftestyringa. Tror dere det funker da?

 

post-97607-1171226207_thumb.jpg

 

edit: det var forresten ved punkt 3. at ledningene datt ut, først den røde, og deretter var plutselig den svarte løs også. Makan til drittkoblinger skal du lete lenge etter.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Vifter og andre ting som pumper trenger et vist antall volt for å starte og de kan kjøre på lavere volt etterpå emn må ha den for å starte !

7922992[/snapback]

 

Har prøvd med viftestyringa på fullt, men likevel vil den ikke starte.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

yey, trippelpost. Fikk fiksa vifta nå, lagde bare en primitiv løsning som forhåpentligvis holder en stund. Det jeg gjorde var å legge en metalltråd/bit mellom de to loddingene merket 2. på bildet under. Da sluttet jeg kretsen der før den kom til viftestyringa.

 

post-97607-1171309620_thumb.jpg

 

Ellers ser vifta slik ut, og bilde med vifta montert på pc'n.

 

post-97607-1171309715_thumb.jpg

 

post-97607-1171309735_thumb.jpg

 

post-97607-1171309759_thumb.jpg

 

post-97607-1171309777_thumb.jpg

 

Synes resultatet til sist ble ganske bra egentlig, er fornøyd jeg iallefall. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Bra  :thumbup:

 

Hvordan ble temperaturen ?

 

 

mvh Anki

7929287[/snapback]

 

Glemte å sjekke før jeg monterte vifta; har et ganske kjølig kabinett fra før, men merka at skjermkortet ble en del grader kjøligere. Den eksakte forskjellen vet jeg ikke siden jeg ikke husker den opprinnelige, men det har definitivt sunket en del grader. Ellers sank alle temperaturene, både på cpu og slikt. Men som sagt, hvor mange grader er jeg ikke sikker på, men sett over ett datt det et par grader på alle komponentene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...