Gå til innhold

Fra GeForce 2 til GeForce FX5200..

Kimern33

Anbefalte innlegg

Jeg har for tida et gammelt GeForce 2 GTS skjermkort på PC'en. Det funker fint på Wow, CS og andre spill som ikke krever all verdens grafikk. Men har kjøpt PES6 og det nyeste Thief spillet, og da er det ikke like moro lenger. PES6 ser ut som Fifa 98 i grafikken, og Thief vil ikke starte fordi det ikke støtter skjermkortet. Har derfor lyst til å kjøpe et nytt kort til rundt 1000,- kroner så jeg hvertfall får spilt disse spilla, og kanskje få litt bedre ytlese på andre spill.

Jeg har en HP data med:

Intel Pentium 4 prosessor

3,00 GHz

512 RAM

Jeg tror dataen kun har PCI-porter (er ikke helt sikker), og har derfor sett på et kort som ser helt greit ut:

Komplett

De som har skrevet kommentarer om det er jo rimelig fornøyde. Jeg er ikke ute etter den beste grafikken og villeste effektene, men vil bare ha helt ok grafikk og ytelse på spill som jeg har nevnt.

Så til spørsmålet: Vil jeg merke endel forskjell fra et GeForce 2 GTS til et GeFoce FX5200, selv om dette ikke er av de bedre skjermkortene?

Takk for alle svar.

Kim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri i livet om han har PCI-Ex, GF2 GTS MÅ da være AGP? :p

Har hatt dette kortet selv, og det er på tide å bytte ja. Du får 6800gt til AGP til noe under 1000 kroner på bruktmarkedet, men som folk sier her bør du nok investere i en minnebrikke til. Du bør da finne ut (eksakt) hvilken brikke du har, så du får en som matcher.

Edit: det dukker opp 6800LE fra tid til annen i demovareavdelingen til komplett, de kan du nesten alltid "fikse" litt på så de yter ganske mye bedre. Er en guide her på forumet til det. prisen på de ligger på 600, ca. Uten frakt.

Det kortet og en minnebrikke til er det JEg ville gjort hvertfall, burde gå an å få totalsummen ned til noe nær 1000.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg hatt en liten inspeksjon inne i PC'en :)

Jeg har ikke mye peiling på hva jeg ser når jeg kikker nedi der, så har tatt et par bilder som viser de portene jeg har. Det er en "brun" port som ikke er PCI (som GeForce-kortet står i), og regner kanskje med at dette er en AGP-port?

Legger ved et par bilder som viser det, og regner med at dere veit bedre enn meg hva det er.

Hvis det er en AGP-port, setter jeg pris på om dere kommer med et par forslag til hvilket skjermkort jeg burde kjøpe. Vil helst ha et GeForce kort til ca 1000,- kroner. Ikke et til 2000,- fordi jeg får mer for pengene... ;)

Kim.

post-98407-1169217690_thumb.jpg

post-98407-1169217912_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan få oppgradert RAMen. Har kikka litt på disse tre korta:

XFX GeForce 7600GS

Gainward GeForce 7600GT

Radeon X1650PRO

Tror kanskje jeg ender opp med en av disse. Har ramla litt ut av topicen nå, men hvis noen vil ambefale en av disse framfor de andre hadde det vært fint. Så skal jeg slutte å mase ;)

Lenke til kommentar

7600 gt er best av de tre

https://prisguiden.no/product.php?productId=55580

Her er en liste over forskjellige 3dkort og deres ytelse i noen applikasjoner_

http://www23.tomshardware.com/graphics.htm...2=529&chart=198

Så når du legger deg i den klassen, er Radeon X1950 Pro "bare noen lapper unna", som gir et ganske stor hopp opp.

men det blir vel overkill på maskinen din per idag :ph34r:

Endret av genesis
Lenke til kommentar
bare for moro, kan du ta bilde rett fra siden slik at vis er hvordan det ser ut inni der?

selv har jeg et GF6200 256Mb kort, det duger i cs, need for speed, Fable og flere.

men det koster kun 360 eller noe slikt så hvis du skal på 1000 får du kanskje 6600(GT)

7756755[/snapback]

Tok et bilde ovenfra og fra siden, men nå får jeg ikke hentet bildene fra kameraet :( Ikke spør hvorfor, men det står at det ikke er bilder på kameraet selv om det er 30 stykker :p

Tusen takk for all hjelp! Har en tendens til å være litt impulsiv, så hvis ikke jeg hadde spurt om hjelp hadde jeg nok endt opp med det PCI-kortet :) Men da går jeg for GeForce 7600GT. Skal sjekke prisguide.no for billigste kort også. Gleder meg til å få litt ålreit grafikk!

Takk for alle svar :)

Kim.

Lenke til kommentar

GeForce 2 eksisterer kun til AGP - ikke PCIexpress! :)

For å unngå noen forvirringer; faktum er at GF2 ble lansert i april 2000, mens PCIexpress først ankom i år 2004.

Jeg vil også anbefale 7600GT AGP. Noe annet ville stå i så lite stil med resten at det nesten er bortkastet penger. :)

Lenke til kommentar

Er ikke overbevist om at x1850PRO er bedre enn 6800gt. 128-bit minne (6800gt har 256bit), og 16 pipelines mot 12 (favør 6800gt) utgjør en vesentlig forskjell. På den andre siden støtter ikke 6800gt Pixel shader 3.0, noe x1650PRo gjør. (6800gt støtter "bare" 2.0).

ATI sliter i OpenGL-baserte spill, mens nvidia har mer trøbbel i Direct3d. Den første der har jeg selv erfart; kunne gladelig byttet mitt x800xl en stund mot et geforce ti400 elns. - Call of duty ble uspillbart med det kortet i. Nå kjører jeg et 6800-kort (ikke gt), og det funker som bare det.

Alt i alt tror jeg det "rette" for deg kommer an på hvilke spill du vil spille. Men siden Geforce funker på en del av de gamle spillene du spiller ville jeg holdt meg til Nvidia. Ser ut som om Thief er OpenGl-basert (men er ikke 100% sikker), PES6 fant jeg ut lite om.

Edit: Tok såpass lang tid å researche at jeg ser at 7600gs og gt er med i bildet nå :p

Hvis budsjettet tillater det: 7600gt. 7600gs gir kanskje litt mer for pengene. Er budsjettet ditt 12-1300 kroner ville jeg valgt 7600gs + et brukt 2x512mb-sett (regner med du får 300 elns for de gamle brikkene). 900 + 700 - 300 = 1300. Dette er uten frakt da, men vet ikke om du kalkulerte med det i utgangspunktet.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Har derfor lyst til å kjøpe et nytt kort til rundt 1000,- kroner så jeg hvertfall får spilt disse spilla, og kanskje få litt bedre ytlese på andre spill.

skrev han, så der ser du at det var 1K

7757231[/snapback]

Siden dere alle ambefaler 7600 GT, så bruker jeg heller 1400 på det, også får jeg vente litt med RAM'en. Veit at 512 RAM ikke er mye i dag, men tror grafikk-kortet er det viktigste for øyeblikket. Var egentlig 1000 ja, skyline, men det får vel bare bli litt mer :)

Lenke til kommentar
Har derfor lyst til å kjøpe et nytt kort til rundt 1000,- kroner så jeg hvertfall får spilt disse spilla, og kanskje få litt bedre ytlese på andre spill.

skrev han, så der ser du at det var 1K

7757231[/snapback]

"Rundt 1000" tolker jeg som at han kan gå litt over hvis det er hensiktsmessig, hvis det var meg den der var til ;)

Men han får bestemme selv. Kan ikke få både ramoppgradering OG bra skjermkort til 1000 blank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...