Gå til innhold

Objektivvalg til D80

Anbefalte innlegg

Jeg er snart en lykkelig (forhåpentligvis) eier av D80 med 18-70 mm kitobjektiv. Kjenner jeg meg selv rett vil jeg nok utvide objektivparken i løpet av ikke så veldig lang tid (har satt av penger allerede). Har snust en del tidligere på forumet og i butikk på Canon-objektiver, men når det nå ble Nikon trenger jeg hjelp. Prioriterer følgende (i rekkefølge):

A) Fastobjektiv som supplement till normalzomm som skal brukes til innendørsfotografering. Må kunne takle til dels dårlige lysforhold samt begrenset plass. Pris 2-4.000.

B) Vidvinkel. Til landskapsfotografering på tur mm. Pris 4-6000 ?

C) Tele. Trenger nok ikke >200 mm. Pris: ca 5.000 (hvis mulig)

D) Macro. Usikker hvilken brennvidde som er mest gunstig. Hadde håpet å finne et objektiv til 3-4000 (hvis mulig).

I tillegg trenger jeg en blitz. Litt usikker for om jeg skal gå for Nikkon eller Sigma (EF-500?). Noen med erfaring...

Thanx :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastobjektiv: Nikon 50mm F1.4

Vidvinkel: Sigma 10-20mm ,Tamron 11-18mm, Tokina 12-24, Nikon 12-24( denne er en god del dyrere, og ikke så veldig myye bedre, men bedre)

Macro: Tamron 90mm F2.8Macro ( Genialt skarpt, har denne selv, verdt alt av pengene)

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Til A) foreslår jeg at du ser på Sigma 30/1.4 eller Nikkor 35/2. Selv har jeg Sigma 30/1.4, og syns den er flott, men den er langt i fra perfekt. Nikkoren er ikke aktuell for meg, siden 35mm blir for langt og f/2 for lyssvakt, selv om den nok rent optisk er bedre enn Sigmaen. Sigmaen har imidlertid en fantastisk flott fargegjengivelse. Å foreslå 50mm når den skal brukes på "begrenset plass" hører ingensteds hjemme. Jeg har både 30mm og 50mm, men 50'n ligger mest og samler støv.

På B) har jeg valgt Tokina 12-24, som er optisk identisk med Pentax' 12-24, men mangler SMC coating. Pentaxen fikk karakter "toppvalg" i Fotografis test av vidvinkelzoomer. Jeg plukket den opp i går kveld, og har ikke fått testet mye, men alt tyder på meget god skarphet alt fra f/4. Sigmas 10-20 er litt billigere, gir bedre vidvinkel og skal være mer rettegnende. Den er imidlertid plaget med lysavfall mot hjørnene. Jeg valgte den bort dels fordi jeg syns 12-24 er mer hensiktsmessig for turbruk enn 10-20, dels på grunn av det nevnte lysavfallet.

C) Jeg er ingen tele-mann, og klarer meg med en Sigma 70-300 APO. Den er sylskarp under 200mm, men har litt pussig fargegjengivelse. Et genialt kjøp om man ikke vil bruke mye penger, men til 5k har kanskje noen et bedre forslag?

Når det kommer til macro er jeg nokså blank, men Tamrons 90/2.8 og Sigmas 105/2.8 skal være gode.

Blitz: Jeg har Sigma EF500 Super, og syns den var et godt kjøp. Om det står mellom SB600 og denne, så er valget enkelt (EF500!!), men dersom du har budsjett til en SB800, så er det ikke helt åpenbart lenger. Sigmaen gir åpenbart mer for pengene, men SB800 er noe kraftigere og har betydelig bedre byggekvalitet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for hjelpa. Er til stor nytte =)

Ja, er faktisk litt i tvil om jeg skal gå for en 30, 35 eller 50 mm. Skal ta en tur nedenom fotobutikken å prøve. Ønsker ikke primært et objektiv for portretter så kan hende det blir 30 eller 35. På sikt er det vel sikkert greit å ha både 30/35 og 50, men det får komme etterhvert.

Hva er forresten forskjellen på Nikon 50mm F1,8 A Objektiv og Nikon 50mm f/1.8 AF-D Objektiv?

Hvilke av vidvinklene mener dere gir mest for pengene. Anews valg (Tokina 12-24) ser ut til å få gode skussmål her på forumet, men mange som er meget positive til Sigmaen også...

Noen som har erfaring med Nikon 35mm F2,0? Dumt kjøp?

Gleder meg til å gå ned til fotobutikken =)

Endret av Achilles
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at du ikke bør velge et fastobjektiv med større brennvidde en 35mm hvis du skal ta bilder innendørs. Har selv Sigmas 30mm f1.4 som er et veldig godt objektiv i lite lys.

Skal du ha et teleobjektiv ville jeg enten sett etter en brukt Sigma 70-200mm f2.8 eller Nikon 80-200mm f2.8. Dette er lyssterke objektiver med veldig høy bildekvalitet, men de er ganske store og tunge så hvis du er ute etter noe som ikke er så mye å dra på er kanskje en av Nikon eller Sigmas 70-300mm objektiver et bedre valg. Nikon har nettopp lansert et 70-300mm objektiv med VR(IS) som visstnok tar veldig bra bilder, men dette er kanskje litt i overkant av budsjettet.

Skal du ha en blitz ville jeg gått for SB-800. Ikke bare er den sterkere enn begge de andre, men den kan også fjernstyres fra D80 ( i motsetning til Sigmablitzen ) slik at du ikke trenger å ha den montert på kameraet.

Kunne sikkert sagt mer men jeg må stikke :) Lykke til med kameraet. Du kommer garantert til å ha mye moro med det.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Nikon 35mm F2,0? Dumt kjøp?

7758797[/snapback]

Jeg bruker dette objektivet som "normalobjektiv" til D200 og er strålende fornøyd. Helt klart mitt mest brukte objektiv, men jeg har heller ikke noen normalzoom.

Hva er forresten forskjellen på Nikon 50mm F1,8 A Objektiv og Nikon 50mm f/1.8 AF-DObjektiv?

7758797[/snapback]

Det første er vel blant annet manuelt og har sikkert en annen byggekvalitet enn sistnevnte (for de som bryr seg om sånt).

Lenke til kommentar

A: Her har jeg selv Nikon 28/2,8 35/2 og 50/1,8. 50 og 28 var bra på analogt, men ikke på en D80 synes jeg. 28/2,8 er en veldig fin brennvidde, men objektivet er ikke bra. 35/2 er for meg et soleklart førstevalg. Noe trang, men jeg bruker den som normal. Sylskarp, flotte farger og kontrast. Jeg vurderte sigma 30/1,4 lenge både p.g.a. lysstyrke og det er en fin brennvidde. Jeg slo den fra meg utifra såpass mange dårlige brukererfaringer jeg leste om. Det skal sies at mange er fornøyd med den.

B: Her får jeg ikke bestemt meg. Prøv 18-70 først da dette er et bra objektiv. For tiden teller jeg selv på knappene om jeg skal kjøpe en Tokina 12-24. Tester holder denne høyt, og for meg som bruker en 35/2 oftest vil dette være et "ut-på-tur" objektiv. Et annet spennende alternativ kan være Sigma 15/2,8 fisheye til dramatiske landsskapsbilder, men da må du være sikker på at du liker effekten. Prøvde et slik denne uken, og dette var gøy. Tidligere har jeg ikke likt fisheye, men på et cropkamera er ikke effekten så påtrengende og den kan rettes i ettertid.

C: Med resten av objektivene fra bra til meget bra, er jeg redd for at du blir skuffet med en konsumentzoom. De alternativene jeg ville vurdert, noen under budsjett og noen over: Nikon 180/2,8 er det beste objektivet, men mulig du synes det blir vanskelig med fastoptikk til tele. Sigma har nettopp kommet med en 50-150/2,8 som skal være veldig bra. Jeg har sett det, men ikke prøvet det. Lite og nett til den lysstyrken. Neste blir Sigma 70-200 eller Nikon 80-200 begge 2,8. Nesten hipp som happ hvem du velger da begge er meget bra, men disse er tunge og dyrere.

D: Selv valgte jeg Tamron 90/2,8 som er et objektiv av ypperste klasse. Passer like godt til makro som en liten tele til portrett.

Et annet alternativ kan være å slå sammen c og d å kjøpe en Sigma 150 eller 180 makro. Disse har jeg ikke prøvet så tør ikke å si noe om dem.

Blitz valgte jeg Sigma 500 super da denne ligger mellom SB-600 og 800 i styrke og til en pris av SB-600. Stemmer det at denne ikke virker trådløst på en D80 hadde jeg valgt SB-800. På en D70 virker det strålende som trådløst. Mulig Sigmaen kan oppgraderes?

Hmpf.....dette ble visst langt på en fredag.... :blush:

Ta også en lang titt på pbase.com og søk på de forskjellige objektivene. Du ser fort forskjell på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Ja, er faktisk litt i tvil om jeg skal gå for en 30, 35 eller 50 mm. Skal ta en tur nedenom fotobutikken å prøve. Ønsker ikke primært et objektiv for portretter så kan hende det blir 30 eller 35. På sikt er det vel sikkert greit å ha både 30/35 og 50, men det får komme etterhvert.

7758797[/snapback]

50/1.8 er så billig (og god!) at du like godt kan ta den med for vekslepengene - den har sine bruksområder, selv om den ikke er på langt nær så nyttig som en normal.

At EF500 ikke lar seg styre trådløst av D80 ante jeg ikke. Det er i tilfelle et vesentlig moment for SB800.

Edit: D80 fungerer trådløst med EF500, men som alltid er det litt klønete å få det til å funke:

Finally figured it out. Apparently, Group A needs to be set to +1.7 ~ +2 comp when the Built-in is set to TTL. Either that or set the Built-in to -- and Group A to TTL, 0 comp.

Here's the full procedure:

1. Set the D80 to TTL flash (CSM menu 22). 2. Place the flash on the hotshoe. 3. Turn on the flash. 4. Half press the shutter. The flash's LCD should light up. 5. Press mode until the TTL slave mode appears (TTL Lightning --- lightning). Make sure that the LCD is still lit, otherwise you might not be able to access this mode. Using selection, set the channel to C3. So what you should see is:

TTL Lightning --- lightning 1 C3 SL

6. Turn off the flash. 7. Take the flash off of the camera. 8. Turn the flash back on. The red light should be flashing. 9. Set the D80's flash to Commander (CSM menu 22). Choose one of the following:

A) Built-in TTL 0 Group A TTL 1.7 Group B TTL 0 Channel 3

B) Built-in -- Group A TTL 0 Group B TTL 0 Channel 3

Endret av Anew
Lenke til kommentar
50/1.8 er så billig (og god!) at du like godt kan ta den med for vekslepengene

7759633[/snapback]

My thoughts exactly :)

Det er det desidert billigste objektivet mitt, men også det jeg bruker absolutt mest (tar mye portretter og sånn med det). Og forholdet kvalitet <-> pris er supert. Min Sigma 30mm f/1.4 kommer på en god annenplass av fastobjektivene mine når det gjelder hvor mye jeg bruker dem.

Lenke til kommentar
50/1.8 er så billig (og god!) at du like godt kan ta den med for vekslepengene - den har sine bruksområder, selv om den ikke er på langt nær så nyttig som en normal.

Vel, har du en bra 30 eller 35 mm og i tillegg en makro på 90 til 105 er det ihvertfall for meg et så begrenset område at hadde jeg ikke hatt den fra før hadde selv 1K vært for mye........ :)

Lenke til kommentar

Kommer vel litt an på hva man tar bilder av; jeg har 30mm, 50mm, 85mm og 105mm. Og bruker alikevel 50mm *veldig* mye.

Er jo litt plassbetinget og; stuen min er ikke stor nok til å ta noe særlig tettere enn headshots med 85 og 105mm. Og 30mm blir fort litt feil perspektivmessig på ansikter hvis man går noe særlig nærmere enn halvkropp synes jeg. Så for meg fyller 50mm behovet mellom helfigur og headshots veldig godt. 30mm bruker jeg til (innendørs) helfigurbilder :)

Men som rent 'gå-rundt-objektiv' eller til generelle innendørsbilder der man skal ha med litt uten å bevege seg over i vidvinkel er 30mm et klart valg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag :)

Første innkjøp blir nok Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon 35/2. (Har lite tro på at normalzoomen når disse til knehøyde engang i innesettinger, men har fått prøvd 18-70 for lite ennå).

Nybegynner spørsmål, men hva kan jeg forvente meg av macroobjektivet Tamron 90 mm F 2.8 til "vanlig tele bruk"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...