Gå til innhold

Hva var fjorårets beste spill?


Anbefalte innlegg

Husk nå igjen for guds skyld på at Gullstikka ikke primært er rettet for "oss". Tror det var TTT som henviste til IGF - der vil dere finne spill som virkelig er innovative, ikke-klisjefylte, grensesprengende og ikke minst annerledes.

 

Det er forsåvidt også mange eksempler på bruk av musikk som er relativt nyskapende (ikke-klisjefylt). Selv om de nominerte i årets gullstikka kanskje ikke vil få en profesjonell produsent eller en god musiker til å bli blåst av stolen, representerte de noen av fjorårets bedre eksempler. Du kan for eksempel ta en titt på IGFs nominerte kandidater for "Excellence in Audio" - her har du VIRKELIG gode eksempler på ikke-klisjefylt bruk av lyd (http://www.igf.com/02finalists.html). Av eldre eksempler kan du gjerne se på "Outcast" - som var ett av de første spillene som brukte en full orkesterbesetning på lydsporet.

 

Jeg har tidligere hatt sterke meninger om Gullstikka - de første kåringene var (som noen har nevnt) preget av at distributørene til en viss grad måtte betale for å få nominert sine produkter (Eller for å få nominert mer enn ett produkt - husker ikke helt). Dette er heldigvis et tilbakelagt stadium nå, og årets (og forsåvidt fjorårets) Gullstikka har en betydelig høyere troverdighet og integritet enn tidligere, og så vidt jeg kan se blir både nominasjonsprosessen og gjennomføringen av Gullstikka bedre for hvert år.

 

Hr. Jensen - hvilke filmbegivenheter er det du tenker på når du skriver at de som VIRKELIG liker film ser frem til slike utdelinger? Det kan umulig være Oscar/Academy Awards du tenker på? De som VIRKELIG liker film (filmnerder) gir en lang blås i Oscar og går for sermonier og utdelinger. Jeg vil ikke sammenligne Gullstikka direkte med Acadamy Awards (Noe du kanskje kunne gjøre med de tidligere utgavene), men du kan kanskje sette en viss likhet mellom Gullstikka og Oscar, og IGF med Sundance. Hvis man på død og liv må sammenligne, mener jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hr. Jensen - hvilke filmbegivenheter er det du tenker på når du skriver at de som VIRKELIG liker film ser frem til slike utdelinger? Det kan umulig være Oscar/Academy Awards du tenker på?

7774799[/snapback]

 

Academy Award var nok aldri i mitt hode da jeg nevnte de som "virkelig liker film". Da var det de definitivt mindre og mer "utenlandske" jeg tenkte på. Da jeg sa "stor", mente jeg ikke nødvendigvis fysisk areal og medieanerkjennelse. :)

Lenke til kommentar
Det er så å si ingen (som jeg kan komme på nå)  spill som har nyspakendet musikk (se noen poster opp, repiterer her), ta gjerne å nevn noen. Spill musikk er proppet av klisjeer hele veien, inkl det lille listen deres over beste spill musikk.

7773911[/snapback]

 

Jeg har da aldri nevnt at musikken i spillene som bør vurderes til nominasjon må være nyskapende? Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Likevell, det er den tynneste kåringen jeg noen gang har sett. Jeg satte med et slikt smil om kjeften i 1993 da jeg fikk motorsaga i Doom. Jeg satte og med et lite smil om munnen da jeg fikk motorsaga i Doom 3. At det er noe spesielt å få et våpen som er gjort gang på gang i forskjellige spill skjønner jeg liksom ikke. Men sef, de andre alternativene er jo like "gode" så det er vel ikke noe annet å forvente da.

7773988[/snapback]

 

Har du brukt motorsaga i Gears of War?

Lenke til kommentar
Det er så å si ingen (som jeg kan komme på nå)  spill som har nyspakendet musikk (se noen poster opp, repiterer her), ta gjerne å nevn noen. Spill musikk er proppet av klisjeer hele veien, inkl det lille listen deres over beste spill musikk.

7773911[/snapback]

 

Jeg har da aldri nevnt at musikken i spillene som bør vurderes til nominasjon må være nyskapende? Hvor har du dette fra?

7775550[/snapback]

 

Når du argumenterer imot at gothic skal nomineres så sier du jo "Blir jo bare personlig smak og behag da. Selv mener jeg at musikken i Gothic 3 er klisjefylt og kjedelig.", det kanskje ikke være nyskapende, men du framstiller det i mine øyne som det er viktig for dens kvalitet som spillmusikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, ok. Som jeg har forsøkt å forklare et par ganger nå må musikken være mer enn bare stemningsskapende. Jeg har ikke brukt ordet nyskapende. Musikken i Gothic 3 er stemningsskapende nok den, men i mine ører har den ikke noe ekstra som gjør at den fester seg på minnet når jeg er ferdig å spille spillet. Musikken i Ringenes Herre har temaer som fester seg på hjernen. Begge musikkene er klisjefylte til sine sjangre, men den ene gjør mye mer enn den andre for meg.

Lenke til kommentar
Har du brukt motorsaga i Gears of War?

7775559[/snapback]

 

Nei, men motorsag er nå motorsag, slik som en pinne er en pinne. Eller er motorsag nå blitt noe annet?

 

Jeg betviler ikke at det er morsomt å gå close up og hakke med saga, det var i alle fall i Doom 3, men ser ikke det som noe spesielt som tilsier at det burde være blant de nominerte i en slik kåring, tynn eller ei.

 

F.eks da du kom ut av grotten i Oblivion og så DET store området, som man ikke hadde sett før på et spill, fortjener mye mer en plass i den kåringen enn en motorsag.

Lenke til kommentar
Har du brukt motorsaga i Gears of War?

7775559[/snapback]

 

Nei, men motorsag er nå motorsag, slik som en pinne er en pinne. Eller er motorsag nå blitt noe annet?

7775645[/snapback]

 

Ja. Prøv selv. Bruk av motorsag i Gears of War, og tilfredsstillelsen når du får det til, kan ikke sammenliknes med Doom 3 i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Motorsaga i Gears of War er laget på en utrolig tilfredsstillende måte, slik at man sitter med et stort smil om munnen når man får til å bruke den. Og det er det som er kriteriet for kategorien, øyeblikk som får deg til å smile bredt, eller gå kaldt nedover ryggen på deg.

7773353[/snapback]

 

Du får egentlig bare ta dette til deg, for det blir vel personlig uansett,

men hvis dette er en detalj som gjør at Gears of War kommer forran

f.eks. oblivion, så må dere gi dere en virkelighets sprøyte så dere kan

snappe ut av dette latterlige psykotiske verden dere lever i.

 

Etter å ha lest en del poster på de siste 3 sidene, så tror jeg at jeg herved

kan ærklære denne avstemningen som en av de dårligste,

minst gjennomtenkte kåringne jeg noensinne har sett...

 

Og jeg legger til en ting til... Hvorfor tror dere at det hjelper

å ha vært på en messe i statene? Er man bedre å bedømme spill

fordi man har vært på E3 eller TG osv osv?

Nei, huff, jeg må bare slutte å skrive, er så vanvittig mye

å legge fingeren på her...

Lenke til kommentar
Ok, ok. Som jeg har forsøkt å forklare et par ganger nå må musikken være mer enn bare stemningsskapende. Jeg har ikke brukt ordet nyskapende. Musikken i Gothic 3 er stemningsskapende nok den, men i mine ører har den ikke noe ekstra som gjør at den fester seg på minnet når jeg er ferdig å spille spillet. Musikken i Ringenes Herre har temaer som fester seg på hjernen. Begge musikkene er klisjefylte til sine sjangre, men den ene gjør mye mer enn den andre for meg.

7775630[/snapback]

 

Nei,men du brukte jo ordet klisjefylt som en negativ egenskap, og nyskapende er vel det motsatte av klisjefylt? Jeg tror det er der misforståelsen ligger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja. Prøv selv. Bruk av motorsag i Gears of War, og tilfredsstillelsen når du får det til, kan ikke sammenliknes med Doom 3 i det hele tatt.

7775682[/snapback]

 

Så det er altså en superduperüber motorsag man aldri har sett for i et spill før (ikke Bosch med andre ord) ?

 

Seriøst, å la en motorsag gå fremfor f.eks Oblivion, som ikke engang er representert der, er bare tåpelig.

 

Svar meg på dette da.

 

Hva er det som gjør at Guitar Hero, plenklipper i Dead Rising, Motorsag i GoW og ku i Rayman RR, overgår spilløyeblikkene i f.eks Oblivion og Twilight Princess, som er blitt priset høyt av annmeldere verden over?

 

Jeg for min del trodde at det og skulle være noen øyeblikk fra Drømmefall, som er et spill som og har noen gode spilløyeblikk.

Lenke til kommentar
Så det er altså en superduperüber motorsag man aldri har sett for i et spill før (ikke Bosch med andre ord) ?

 

Seriøst, å la en motorsag gå fremfor f.eks Oblivion, som ikke engang er representert der, er bare tåpelig.

 

Det er enda mer tåpelig å diskutere verdien i en opplevelse med en som ikke har opplevd det ennå, men bare har gjort seg opp en forutinntatt mening. Som å bestemme seg for at Italia er et møkkaland å reise på ferie til, selv om man aldri har vært der selv...

 

Svar meg på dette da.

 

Hva er det som gjør at Guitar Hero, plenklipper i Dead Rising, Motorsag i GoW og ku i Rayman RR, overgår spilløyeblikkene i f.eks Oblivion og Twilight Princess, som er blitt priset høyt av annmeldere verden over?

 

Nå kan jeg bare svare for meg personlig, men for meg er det veldig få enkeltøyeblikk i Twilight Princess som skiller seg ut. Mest fordi spillet på altfor mange områder henter øyeblikk og inspirasjon fra Ocarina of Time (og til en viss grad Majoras Mask), og jeg følte at jeg hadde opplevd mange av tingene før. Misforstå meg rett, det er et fantastisk spill. Men for meg var det mer en helhetlig opplevelse enn et spill der jeg kan huske et bestemt øyeblikk som fikk meg til å smile og fryde meg i sofaen.

 

Jeg for min del trodde at det og skulle være noen øyeblikk fra Drømmefall, som er et spill som og har noen gode spilløyeblikk.

7776082[/snapback]

 

Det finnes sikkert over hundre spilløyeblikk fra fjorårets spill. Vår jobb var å velge ut fire. Tror du vi kan tilfredsstille hele Norges smak og preferanser?

Lenke til kommentar
Jeg for min del trodde at det og skulle være noen øyeblikk fra Drømmefall, som er et spill som og har noen gode spilløyeblikk.

 

Det har det, det er et veldig godt spill til tider (ligger nokk nye nostalgi her pga eventyr sjangeren) men det faller gjennom ved flere anledniner og ender opp med å bli en litt over mitt på treet opplevelse. Jo lenger du kommer ut i spillet jo mindre spiller man faktisk, video og prating tar nesten helt over til tider.

 

Synes nokk ikke spillet fortjener noen nominasjoner, selv om jeg er veldig imponert over at det er nordmenn bak en ganske så bra spill (til tider bra)

 

Det finnes sikkert over hundre spilløyeblikk fra fjorårets spill. Vår jobb var å velge ut fire. Tror du vi kan tilfredsstille hele Norges smak og preferanser?

 

Er vi virkelig så harry i Norge at Motorsag og kukasting osv er de beste spill øyeblikkene?. Må igjen nevne at dette ser ut til å være en jury fra gutterommet på 14 år. Uten å prøve å være frekk, det var det første som slo meg når jeg så hva man kunne stemme på.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Dere har i alle fall ikke tilfredsstilt norges største side for spill så det er i alle fall godt jobba.

 

Når det kommer til øyeblikk i TP synes jeg det blir rive ruskende galt å sammenligne med OoT og MM. Jeg får ikke sammenligne med Doom 3 men du kan sammenligne med OoT og MM? Forskjellen er?

 

Kunne laget en 10 siders oppgave om TP og øyeblikkene der, men det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det jeg har prøvd å fortelle han på hele forige side uten å lykkes. Kan være jeg som er dårlig til å forklare ham hva jeg sikter til når jeg spør ham.

 

viser heller til forige side en å forklare sulamitten enda en gang.

7775834[/snapback]

 

Ok, da beklager jeg min definisjon og bruken av ordet klisjefylt og redefinerer musikken i Gothic 3 til å være som forventet, og uten nevneverdige kunstneriske kvaliteter som gjorde spillet mer underholdende å spille for meg.

Lenke til kommentar
Ok, da beklager jeg min definisjon og bruken av ordet klisjefylt og redefinerer musikken i Gothic 3 til å være som forventet, og uten nevneverdige kunstneriske kvaliteter som gjorde spillet mer underholdende å spille for meg.

 

Men forkjellen er ganske stor, for når du sier klisje fult så innholder hele listen "dere" (vet ikke hvem) har satt opp klisjeer. Ikke minst er dreamfall proppet av dem. Men drit i det, etter hva jeg forstår nå mente du det ikke slik.

Lenke til kommentar
Dere har i alle fall ikke tilfredsstilt norges største side for spill så det er i alle fall godt jobba.

 

Dette er ikke Norges største side for spill. Spillsidene til VG, Nettavisen og Dagbladet har langt fler besøkende enn Gamer.no.

 

Og jeg skjønner heller ikke maset om å tilfredsstille gamer.no (eller andre spillergrupper)? Er det juryens oppgave å velge ut det de TROR folk har lyst til å stemme på, eller det man faktisk SELV mener er de beste spillene? På den ene siden i tråden her står folk og skriker at juryen bare velger ut spill som har solgt bra, massemarkedsspill, Gullstikka er korrupt, osv. Mens på den andre står det folk og skriker ut at juryen har valgt altfor sært. Feil blir det uansett.

 

Og jeg ser forøvrig ikke helt at juryens valg er så ulikt forumet her sine preferanser. Her er resultatet fra forumbrukernes avstemning om fjorårets beste spill her:

 

1. Legend Of Zelda Twilight Princess [ 46 ] [23.12%]

2. The Elder Scrolls IV: Oblivion [ 30 ] [15.08%]

3. Gears Of War [ 29 ] [14.57%]

4. Company of Heroes [ 14 ] [7.04%]

5. Half Life 2 Episode 1 [ 13 ] [6.53%]

 

Alle disse spillene er nominert i kategoriene for Årets PC-spill eller årets Konsollspill hos Gullstikka, så de helt store avvikene er det jo ikke.

 

Når det kommer til øyeblikk i TP synes jeg det blir rive ruskende galt å sammenligne med OoT og MM. Jeg får ikke sammenligne med Doom 3 men du kan sammenligne med OoT og MM? Forskjellen er?

 

Tja, mulig du synes det er galt. Fakta er uansett at for meg er det veldig få memorable enkeltøyeblikk fra The Twilight Princess. Som en helhetlig spillopplevelse er det helt klart et av fjorårets beste spill.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...