Gå til innhold

Kjøpe ferdig/Bygge selv/bestille ferdigbygget?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lest en del av innleggene her og blir ikke noe klokere. Er litt n00b når det kommer til bygging av pc'er, men har skjønt at dette er billigst (selvfølgelig).

Skal kjøpe ny pc til ca 10k, spill og multimedia er i fokus, trenger skjerm (lcd), mus og tastatur ved siden av. Har noen en handleliste, nettsider og/eller andre anbefalinger å komme med?

Har for øvrig fått med meg komplett sin Jubileums pc og har også sett litt på Dell sin XPS. (Får litt vennerabatt der:)

Noe annet jeg burde tenke på?

Takker på forhånd for alle svar og anbefalinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha ferdigbygd, så kan du sjekke Netshop også, til 10.995,-

Større harddisk, raskere prosessor, 2GB minne, litt svakere skjermkort enn Komplett.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=39695

Komplett og Netshop gir mer for pengene enn Dell XPS, hvis du ikke får 4-5k i vennerabbat da?

--

Såvidt jeg skjønte, skal selve kabinettet med innhold koste 10k, skjerm/tastatur/mus/windows kommer utenom?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønte, skal selve kabinettet med innhold koste 10k, skjerm/tastatur/mus/windows kommer utenom?

7756284[/snapback]

Takk for innspill. Feilformulerte meg litt - trenger skjerm, tastatur og OS - Minimum XP SP2. Fant musa mi som jeg kan bruke noen måneder til, he he.

Flott pakke du anga der, men jeg er litt bekymret for 400 watts strøm. Blir ikke det for lite?

Har lekt meg litt på komplett og lagd meg dette, da. Burde vel klare det meste, tror jeg. Eller er jeg helt på jordet?

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

Gainward GeForce 7950GT 256MB,1,2ns DDR3

Cooler Master Centurion 534, Sort,

USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv,

Creative SBS380,

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Strømkabel PC m/Jord 2m

CyberLink DVD Solution 2.0, 6Channel,OEM

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM

Videoseven 19" LCD R19W11 TCO-03

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

Saitek Eclipse Keyboard, blått lys

Lenke til kommentar

Har sett litt ymse her på HW om NorthQ PSU'er, noen modeller har vært svake på strøm på 12V linjene, 12V er blitt stadig mer "påkrevd", med litt "kraftige" PC'er er vel ofte 30-35A minimum på 12V (samla for PSU med flere 12V "kurser").

Neste "problem" er endel "nye" skjermkort som ikke har alt som skal til for og spille av HD DVD, endel produsenter sparer på "ekstrautstyret" på skjermkortet og gjør de da ubrukelige til avspilling av koda filmer :(

Såg en test på ei dansk side av HIS X1950Pro "turbo" og et XFX 7900GS - mellomklassetest, bundelen til XFX kortet var kun driver og i sparekampanjen var og muligheten til og spille av HD DVD utelatt... HIS kortet hadde bundel med et komplett spill, DVD avspilling, redigering programvare, diverse demoer... og mulighet til og spille HD film - kortet kosta dengang 400,- mer, men bundelen var "velpakka" og muligheten til avspilling var bedre.

Er dette den aktuelle PSU, må en kutte litt i svingene, samla "power" etter mi regning på + "kursene" blir rett over 700W som er mer enn de 500W den totalt kan levere på alle "kurser"...

Her er den danske mellomklassetesten.

Her er en 7950 "roundup" fra samme plass, de mener 7950 kort med 256 RAM er bortkasta på de korta, blir forskjell i "benchmarkinga" når oppløsninga passerer 1280x1024..

Endret av HAG
Lenke til kommentar
Har sett litt ymse her på HW om NorthQ PSU'er, noen modeller har vært svake på strøm på 12V linjene, 12V er blitt stadig mer "påkrevd", med litt "kraftige" PC'er er vel ofte 30-35A minimum på 12V (samla for PSU med flere 12V "kurser").

Neste "problem" er endel "nye" skjermkort som ikke har alt som skal til for og spille av HD DVD, endel produsenter sparer på "ekstrautstyret" på skjermkortet og gjør de da ubrukelige til avspilling av koda filmer :(

Såg en test på ei dansk side av HIS X1950Pro "turbo" og et XFX 7900GS - mellomklassetest, bundelen til XFX kortet var kun driver og i sparekampanjen var og muligheten til og spille av HD DVD utelatt... HIS kortet hadde bundel med et komplett spill, DVD avspilling, redigering programvare, diverse demoer... og mulighet til og spille HD film - kortet kosta dengang 400,- mer, men bundelen var "velpakka" og muligheten til avspilling var bedre.

Er dette den aktuelle PSU, må en kutte litt i svingene, samla "power" etter mi regning på + "kursene" blir rett over 700W som er mer enn de 500W den totalt kan levere på alle "kurser"...

Her er den danske mellomklassetesten.

Her er en 7950 "roundup" fra samme plass, de mener 7950 kort med 256 RAM er bortkasta på de korta, blir forskjell i "benchmarkinga" når oppløsninga passerer 1280x1024..

7756803[/snapback]

He he, der skjønte jeg mye. :blush: Er som sagt n00b på dette, og er ikke ute etter best of the best-systemer. Da hadde jeg aldri blitt fornøyd med noe tror jeg. Du mener jeg burde bytte PSU og revurdere grafikkkortet med andre ord? Jeg takker ellers for godt dokumentert innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Sjekk ut disse to pc'ene:

http://jmdata.as/stasjoner.htm#jm34

nr A36 og nr A33 det er de to pc'ene je ville anbefalt. Billige.

7756462[/snapback]

Sorry, glemte deg i farta :cry:

Emm, har hørt mye dritt om JMData ang tilbakeleveringer av defekte varer, men at det er to gode pakker, især a36 som er tilsvarende det jeg er ute etter, er jeg ikke i tvil om. Den er tatt med i vurderingen om nok folk kan avkrefte dritten jeg har hørt om JM. :D

Lenke til kommentar

7756284[/snapback]

Takk for innspill. Feilformulerte meg litt - trenger skjerm, tastatur og OS - Minimum XP SP2. Fant musa mi som jeg kan bruke noen måneder til, he he.

7756484[/snapback]

OK, nå blir jeg forvirra igjen. Her sier du 10k for full pakke, men den fra JMData som du sier er hva du er på jakt etter, koster 9.600,- uten skjerm/tastatur/mus/windows. :D

Du får tilsvarende fra Netshop for 9.694,- uten skjerm/tastatur/mus/windows.

Eller 12.250,- med 20" skjerm/tastatur/windows

Eller 13.250,- hvis du vil ha 8800GTS

Har du et budsjett for full pakke m/skjerm/tastatur/mus/windows?

Kanskje vente 10dager til Vista kommer, siden du skal kjøpe Windows uansett?

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Ca 10k. Om det blir en tusing eller to dyrere har jeg råd til. Den lista jeg lagde lenger opp i tråden er et godt utgangspunkt, altså med skjerm, OS og tastatur. (med andre ord - full pakke :) )

Etter litt vurdering har jeg nå føyd inn noen litt dyrere elementer:

Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3

og

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

Er vel bare noen timer unna "bestill" knappen, med mindre noen har noe ennå bedre i tankene, og for ordens skyld er den nye handlelista mi her:

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3

Cooler Master Centurion 534, Sort,

Microsoft Windows XP MCE SP2 NO OEM

Support Komplett.no - Komplett sin

USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv,

Creative SBS380,

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 7 Essentials

CyberLink DVD Solution 2.0, 6Channel,OEM

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM

Videoseven 19" LCD R19W11 TCO-03

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

Saitek Eclipse Keyboard, blått lys

Garanti 3 år - Sende inn

Ser det greit ut, eller?

Lenke til kommentar

Ser bra ut, men ser ikke helt vitsen med bruke 600,- ekstra på skjermkortet for å få 512MB. Da hadde jeg heller brukt de pengene på å oppgradere til E6600.

Høyttalerene du har valgt er ikke ventet inn før i begynnelsen av februar, så velg bort de.

--

Såvidt jeg kunne se, blir det 12.750,- for oppsettet ditt.

Alternativt, hvis du vil ha et 8800GTS kort. Uten fancy tastatur da :p

Da er du DX10 klar, og behøver ikke oppgradere skjermkortet.

Fjern: høyttalere (musa blir bare 50,- ekstra, så ikke vits i å fjerne den.)

Velg følgende:

Hovedkort: Asus P5B

Minne: TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express

Pris: 12.766,-

Lenke til kommentar

Vel ikke kjøp ferdig som HP og sånt da vennen min kjøpte det imens jeg var på HWlan (Skulle bygge for han men han ventet ikke) og endte opp med en Sempron 3400+ et innebygd nVidia Geforce 6150 og 768mb ram med en LCD skjerm av dårlig kvalitet og han betalte ca. 10000,- :omg:

IKKE GJØR DET bygg selv eller få en butikk til å bygge for deg med egen valgte komponenter ;)

Lenke til kommentar
bygg selv eller få en butikk til å bygge for deg med egen valgte komponenter ;)

7758087[/snapback]

- Det var vel det jeg tenkte meg til, godt å få det bekreftet én gang for alle :cool:

FBEN - Jeg har fulgt ditt råd, og regner nok med at jeg blir fornøyd. Høyttalerne var det minst viktigste, egentlig, så det gråter jeg ikke over :)

Tusen takk for all hjelp, godt å ha eksperter som dere tilgjengelig :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...