fatalicus Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 hei! spørsmålet mitt er i grunn veldig enkelt. er det mulig å kjøre et .php script som f.eks en tjeneste på maskinen, eller på en annen måte enn å kjøre den i nettleseren. grunnen til at jeg lurer på dette, er fordi vi har en logg funksjon på en av våre tjenester, og denne logg funskjonen fungerer ved at et php script kjører i nettleseren til enhver tid og henter info fra tjenesten den logger. dette vil jo være en ulempe hvis noen ved et uhell eller ved ren glemsel skulle stenge ned det nettleser vinduet, for da ville loggingen stoppet. jeg ser for meg at en tjeneste som kjører php scriptet ville være best siden den vil kjøre i bakgrunnen uansett. takker for all hjelp her ^_^ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Det du leter etter heter CRON jobs. Edit; fikse link Endret 19. januar 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) du har jo php for console eller noe sånt. hos meg er kommandoen php-cgi --php-ini /etc/php5/apache2/php.ini -f fil_som_kjores.php på linux da.. på windows kan du og se at det kanskje er en fil som heter php-cgi i mappen hvor php er installert? isåfall, på linux kan du jo sette opp cronjobs til å kjøre php-cgi-kommandoen? edit: for sein Endret 19. januar 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 jeg skal prøve ut de forslagene! takker så mye! Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei, Mener å huske at "php -f filnavn.php" skal gjøre biffen. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Manualen -> Chapter 43. Using PHP from the command line -> http://no2.php.net/manual/en/features.commandline.php Hvis dette er en windowsmaskin, legg inn banen til php.exe i Miljøvariabler->Path. Deretter kan du enkelt kjøre phpfiler med f.eks å legge til *.bat-filer i Planlagte oppgaver Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 nå har jeg mange fine forslag å prøve på jobben på mandag ^_^ skal bli moro! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Siden trådstarter enda ikke har fortalt hvilket OS han kjører, vil jeg her komme med min versjon av løsningen, som forøvrig kun kan brukes på linux: Alle PHP-filene jeg vil kjøre direkte fra terminal, og bare det, lager jeg slik: #!/usr/bin/php <?php print "Hello World!"; ?> Da trenger jeg kun å skrive ./filnavn.php for å kjøre filen. Hadde jeg vært riktig lat, hadde jeg ikke hatt endelse til filnavnet en gang, men jeg foretrekker å ha det for ordens skyld. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Siden trådstarter enda ikke har fortalt hvilket OS han kjører, vil jeg her komme med min versjon av løsningen, som forøvrig kun kan brukes på linux: jeg tenkte ikke engang over å skrive at det er windows det er snakk om.. beklager! Men jeg tittet litt på noen av forslagene her når jeg var på jobb i dag og så at kagee og crewer virker mest sannsynelig til å virke til mitt behov. skal teste litt i morgen hvis jeg har tid, og gi tilbake melding på hva jeg finner ut! takker så mye for all hjelpen! Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 funket dessverre ikke med "php -f filnavn.php" den kjørte skriptet og jeg fikk opp loggen som den hentet uten problemer, men den klarte ikke å skrive til den filen som loggen skal lagres i. men jeg takker for all hjelpen. dere har sent tankene mine i interesante retninger, så jeg skal prøve meg frem litt fra det utgangs punktet jeg har nå, så får jeg se om jeg får til noe! takker! Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 funket dessverre ikke med "php -f filnavn.php" den kjørte skriptet og jeg fikk opp loggen som den hentet uten problemer, men den klarte ikke å skrive til den filen som loggen skal lagres i. men jeg takker for all hjelpen. dere har sent tankene mine i interesante retninger, så jeg skal prøve meg frem litt fra det utgangs punktet jeg har nå, så får jeg se om jeg får til noe! takker! 7780386[/snapback] php -f filnavn.php duger i alle fall i linux Lykke til! Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har den brukeren du kjørte php-kommandoen med skrive-rettigheter til den fila da? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Har den brukeren du kjørte php-kommandoen med skrive-rettigheter til den fila da? 7784980[/snapback] ganske sikker på at domene administrator kontoen har skriverettigheter på den serveren ja ^_^ uansett så funker det jo helt fint når jeg kjører skriptet i web-leseren (den skriver til filen uten problemer) har dessverre ikke hatt tid til å se noe særlig mer etter en løsning på problemet ennå, men jeg skal se på det så fort jeg har tid ^_^ Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du kan sjekke hvor scriptet faktisk kjører hen (cwd) - om det kjører i mappen du starter php fra, eller om det kjører fra mappen phpfilen ligger i. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Du kan sjekke hvor scriptet faktisk kjører hen (cwd) - om det kjører i mappen du starter php fra, eller om det kjører fra mappen phpfilen ligger i. 7831027[/snapback] jeg tror at den kjører den i mappen som skriptet ligger i. selve php-scriptet når det kjører henter opp og kjører et annet php-script der telnet kommandoene osv som den bruker til å hente logg infoen ligger, og den kjører den filen (ser det siden den når scriptet kjører ramser opp logg infoen i cmd vinduet, noe som er en del av scriptet) jeg har så langt ikke klart å finne noen måte å fikse de feilene som kommer opp når jeg kjører scriptet, men jeg skal se i morgen når jeg kommer på jobb om jeg har tid til å kjøre scriptet i cmd og poste de feilmeldingene her, kanskje jeg kunne fått litt mer nøyaktig hjelp da.. får se hva jeg rekker. takker for forslagene ^_^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå